Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 Trenger litt hjelp. Jeg har et barn på 1 1/2 år. Han skjeler og bruker briller og øyeplaster. Han har også en bilyd på hjertet og ved anstrengelser må man følge med på om fargen på leppene og neglene endrer seg. I dag fikk vi vite at han har astma i tillegg.. Så.. Jeg synes barnehagen har nok å styre med når det gjelder han. Jeg tenker at jeg skal venne han til medisiner hjemme først, før jeg tar dette videre i barnehagen slik at jeg vet hvordan det er å gi han medisiner og for å venne han til det.. Men.. blir han syk, MÅ han ha medisiner. Hvordan stiller barnehagen DIN seg til dette? Vet at de kan nekte å gi medisiner. Hva ville DU tenkt om jeg kom med ennå flere ting som feiler gutten?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #2 Skrevet 25. oktober 2011 Astmamedisiner regnes som livsnødvendig, og barnehagen er pliktig til å gi de, ihvertfall hos oss. På min avdeling har vi flere astmabarn som medisineres i løpet av dagen. Har barn med større forstøvermaskiner som tar oppmot 15 min hver gang, og skal gis flere ganger om dagen, ikke noe problem det. Hadde han vært på min avdeling hadde jeg tatt imot medisinene og ikke tenkt mer over det. Men om det blir mange ting med han som krever tid og ekstra tilsyn, bør en kanskje tenke på å søke om ekstra ressurs. hilsen pedleder
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #3 Skrevet 25. oktober 2011 Helt enig med forrige som skrev. Jobber selv i barnehage og vi er til for å gjøre det beste for barna så godt som råd er. Ta gjerne med en lappe med litt informasjon, veiledning slik at det er brukervennlig og snakk med personalet om erfaring og evt bekymringer. Vi har skjema på hvert barn som har medisiner hvor vi signerer for når vi har gitt, hva vi har gitt og når. Så kan foreldrene selv kikke når de vil, da disse er i bleieskuffen til barnet.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #4 Skrevet 25. oktober 2011 Vet ikke hvor mye ekstra tid det tar, men føler at vi "stjeler" tiden fra de andre barna.. Øyeplaster skal han ha 2 ganger (1 time hver gang) om dagen. Jeg tar det på om morgenen, og de tar på et etter sovingen. Han har vent seg til det og protesterer ikke mye på det lenger. Jeg har sagt at om han kaster brillene mye, så kan de legge de vekk. Spesielt i utetiden. (Det er bedre at de ligger inne enn at de blir borte ute). Det å se etter fargeendring sier de at ikke er noe problem da de ser han hele tiden likevel. Men så kommer jeg da med ennå mer og tenker at barnehagepersonalet kommer til å si "ennå mer!!?" og begynne å bli oppgitte over hele gutten og det ønsker jeg jo ikke. HI
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Bra tips! Skal ta med medisineringsskjema i morgen. Vet at dere alle vil det beste for barna, men nå kom de forrige uke og sa "nå tar han endelig ikke av øyeplasteret lenger" også kommer jeg denne uken med "dere må gi astmamedisin også forresten". Tenker å prøve ut mest hjemme først for å se hvor vrang han blir og for å tilvenne han.. HI
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #6 Skrevet 25. oktober 2011 Ufff, synes det dumt at du må bekymre deg over dette. Har du følelsen av at de synes det er et problem med sønnen din? Hilsen pedlederen over
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #7 Skrevet 25. oktober 2011 Barnehagen skal selvsagt tilrettelegge for barnet ditt. Tar han for mye tid kan de søke om ekstraressurs for han. Jeg jobber i 6 avdelings barnehage og har flere barn som krever ekstra. Skulle bare mangle at han ikke skal få den beste oppfølging i barnehagen . For en stund siden hadde vi et lite barn med alvorlig hjertefeil. Han fikk hvile seg på en madrass i et annet rom når han ble sliten. Han gikk dit selv til slutt Han var veldig tynn og måtte ha olje i maten, ekstra mye smør, fett pålegg osv. Vi ga han medisin en gang pr dag i munnen med sprøyte. Nydelig gutt! Barn med astma har vi hele tiden og det går bare bra å gi medisinen. Ofte er det lettere for oss enn foreldrene fordi barnet protesterer mindre. Det blir en daglig rutine. Vi kommer ofte mer under huden på familier med slike barn. Man snakker om hva som er best for dem og barnet, har møter med helsesøster og event. andre rundt familien. Spennende og givende. Stå på og lykke til!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #8 Skrevet 25. oktober 2011 Til pedlederen: Egentlig føler jeg det ikke sånn. Tror de tar det helt ok, men det blir litt mye med han og føler det litt urettferdig, for gutten spesielt, men også overfor de andre foreldrene (vet et par av de himlet mye med øynene da jeg pratet litt med pedleder om øyeplastrene og hørte at en av de hadde sladret om dette på "bygda" i etterkant om hvor kravstor jeg var til de stakkars barnehageansatte) og da blir man litt betenkt. De har jo selv sagt at han blir lett irritert i "fuktige perioder" og dette er en av grunnene til at vi sjekket han ekstra. Den positive konsekvensen er jo at han blir lettere å ha med å gjøre i de dårlige periodene (som vi nå går inn i). Hvordan ville dere ønsket det? å bli kastet rett inn i medisineringen fra dag en, eller at foreldrene forsøkte litt hjemme først? HI
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #9 Skrevet 25. oktober 2011 21:56: Takk for (spesielt det siste avsnittet) "ufarliggjøringen" av dette. Føler det litt kjedelig når vi leverer 3 åringen som aldri er syk og en 1 åring med "full pakke" Heldigvis er ikke bilyden på hjertet farlig, men kombinert med astma, kan den bli verre, da han kan få hjertebank som bivirkning. Tar på litt for mor også dette kjenner jeg.. HI
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #10 Skrevet 25. oktober 2011 Ufarliggjøring skulle vel ikke stått med "".. Var ikke ment som ironi:) Litt sliten og tankefull mamma her kjenner jeg:) HI
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #11 Skrevet 25. oktober 2011 Da synes jeg ikke du skal bekymre deg så mye. Jeg tenker at hvis legen sier han skal ha medisiner på dagtid, så er det bare å hoppe i det. Er som hun andre sier, ofte lettere å få til i barnehagen. Snakk med pedleder på avdelingen hans. Siden det tydeligvis er noen foreldre med lange ører der, så ville jeg bedt om å få snakke med pedleder på et mer skjermet sted. Alene på kjøkkenet, på et møterom eller noe. Du skal ikke trenge å måtte bekymre deg over hva andre foreldre sier, de har ingenting med deg og ditt barn å gjøre. Del gjerne bekymringen din med pedleder og jeg er ganske sikker på at du vil bli beroliget. Hadde pedleder ment at det var for mye med han, regner jeg med at de hadde tenkt på å søke ekstra ressurs. Husk at de i barnehagen vil det beste for ditt barn :-) Lykke til. Fortell hvordan det går når du har snakket med bhg hilsen pedlederen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå