Gå til innhold

Fårepølse!!


Alh07+12+14

Anbefalte innlegg

Avhengig av det, men ryktene sier man ikke ska spise det. Nå er ikke jeg hysterisk ift slike ting, men noen sier nesten man er en dårlig mor dersom man spise fårepølse uten å varmebehandle den først ( Nedfrysing er visst ikke godt nok) Har en frisk å fin baby inni magen, men vil ikke ta unødvendige sjanser, men samtidig er vi jo ikke handikappet.. Bare gravid <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nok riktig av at man ikke skal ete fårepølse, spekemat og salami :( :( Noe jeg syns er helt forferdelig, sikler når jeg går forbi salami'en i påleggdisken :/

Er noe med at man kan få listeria og toxoplasma av å ete det :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salami har jeg spist i forrige sv.skap, og dette. Legen min sier det ikke er farlig.

Ei venninne fryste ned salamien sin først. Gjorde ikke det jeg.

Finner ikke no info om at salami er farlig..

 

Men på matportalen finner jeg dette:

 

Oppskåret kjøttpålegg utgjør en større risiko enn helt kjøtt når det gjelde Listeria. Gravide bør derfor spise oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg ferskest mulig, dvs. godt innenfor holdbarhetsdatoen. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria kan dermed mengden bakterier vokse til skadelig nivåer.

 

Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke Listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat. Eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv. Varmebehandler man spekematen, kan den trygt spises av gravide.

 

 

Spiste i en periode MYE salami og majones, var hekta ;))

Men alltid godt innenfor holdbarhetsdaton, det er jeg alltid nøye på...

Men formen er fin... - fortsatt !

 

De fleste som blir smittet med Listeria, får symptomer i løpet av noen dager til få uker. Men det er beskrevet at tiden fra smitte til symptomer kan være helt opp i 70 dager. Symptomene vil som oftest være feber og verk i kroppen. Hodepine, tretthet og nevrologiske symptomer kan også forekomme.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å ta vekk at jeg ikke fant no info, for det gjorde jeg jooo hehe... sorry....

Men spiser det uansett! Iblandt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, det var kjempe god informasjon. Og hvis leger i tillegg sier det kan spises, så må da vi kunne dette her. Men det er jo da at det er godt innenfor dato, men det sjekker jeg alltid. hjemme går de pakkene oftest tom etter 2-3 dager, så bør vel ikke være noe problem da?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...