solstråle69 Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 http://www.dagbladet.no/2011/10/25/kultur/debatt/debattinnlegg/likestilling/barn/18758711/
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 25. oktober 2011 #2 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg synes hele debatten er så utrolig unyansert jeg! "Hvorfor få barn dersom man ikke har tid til dem?" er et argument for å være hjemme med 1 åring. Dette er jo helt nymote. Ja, hvorfor får vi barn egentlig? For å reprodusere oss selv. Hvorfor fikk mennesket barn før i tiden? Jo, for å ha noen til å overta for seg, noen til å se etter dem på sine gamle dager. Hvor mange bondekoner tok seg tid til å lek med barna sine? Hvor mange fedre? Hvor mye tid hadde de til å dille og dulle med unger med alt som skulle gjøres av arbeid? Litt, joda, men mye mindre enn dagens foreldre. Hvor mye tror dere adelsfruene så til barna sine selv? De ammet dem ikke en gang fordi at det var for bondsk og ikke passende. For ikke å snakke om fedrene som knapt visste hva barna het før de var gammel nok til å oppdras. Før i tiden vokste barn opp i storfamilier der de gjerne ble sett etter av bestemødre og eldre søsken, mens mor og far jobbet for å få nok mat og klær til alle. Dagens barnehage minner faktisk litt om den storfamilien synes jeg. Og så er det nyansene i barnehagen i seg selv, og å se an hvert enkelt barn og familie. Det må jo ikke være enten bhg, eller ikke bhg. Hva med 50% plass? Alle barn er ulike, alle voksne er ulike, alle familier er ulike. Heldigvis er de fleste kompetente nok til å ta det de vurderer som beste valgene for sine barn, og for seg selv.
Lemonia Skrevet 26. oktober 2011 #4 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg tror mange har godt av å tenke gjennom det som står i denne artikkelen. Selvsagt handler det også om nyanser slik Alva skriver, men faktum er at veldig mange barn, også ettåringer, går fulltid i barnehage. Det sier seg selv at skal begge foreldrene jobbe vanlige åtte timers dager må det bare bli mange timer i barnehage hver dag. Jeg synes det er skremmende at det nå blir sett på som naturlig, og til og med nødvendig, at helt små barn går i barnehage. Det er rett og slett skrekkelig at mange mener at det er galt at små barn er hjemme med sine egne foreldre. Det er en utvikling jeg tror er bare negativ. Og jo, man kan undre seg over om foreldre virkelig har tenkt gjennom hvorfor de vil ha barn hvis de har lagt seg opp et liv hvor det er nødvendig for begge foreldrene å jobbe fulltid slik at man ender opp med kun noen få timer sammen med barnet sitt på hverdagene og hvor barnet tilbringer flere timer i barnehage enn hjemme og har lengre "arbeidsdag" enn skolebarn og voksne. For min del høres dette ut som et nitrist liv og ikke det beste for barna.
To tette og ei badehette Skrevet 27. oktober 2011 #6 Skrevet 27. oktober 2011 Når jeg har dårlig samvittighet for lange dager i barnehagen lar jeg meg glatt trøste av treåringen som sier: "Jammen mamma, jeg jobber jo ikke der. Jeg bare leiker!"
ulenissen Skrevet 27. oktober 2011 #9 Skrevet 27. oktober 2011 Flott skrevet Alva! Tror de fleste barn i dag blir fulgt tettere opp av foreldrene å tross av lange dager i barnehagen. De minste sover også mange av disse timene,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå