Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 Er gravid og nettopp vært hos legen og fått helsekort. For snart 9 år siden brukte jeg litt kokain på fester en periode (gikk til psykolog for å gjøre mamma glad) nå står dette i jornalen min. + jeg har slitt litt med angstanfall og depresjon, noe jeg er over nå. Lever et sunt liv med min samboer og røyker ikke engang. På helsekortet mitt for gravide nå står det under tidligere sykdommer : Psykisk syk og tidligere rus. Det høres jo helt forferdelig ut og når jeg ser på det så skammer jeg meg og høres ikke akkurat ut som noen egnet mor... Er det strengt tatt nødvendig at det står der? Er jeg vanskelig hvis jeg ringer legen og ber henne fjerne det eller har jeg ingen rett til det.. det høres jo så ille ut i forhold til det det var. Ikke mye moro å måtte vise frem det til jordmor helsestasjon osv.. Er livredd hvis det skulle ende i brudd med samboeren også, med den fortiden min, tenk om han skulle få foreldreretten.. dumme tanker men kan ikke noe for det.. (Han har ikke vært bedre men det står iallefall ikke i noen jorurnal)
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #2 Skrevet 25. oktober 2011 Helsekortet skal gjøre at alt helsepersonell som befatter seg med deg i den perioden du er gravid får et kjapt innblikk i din tidligere helsetilstand i forhold som kan være relevante. Legen har tydeligvis ansett dette som relevant.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #3 Skrevet 25. oktober 2011 Skjønner deg... jeg hadde nok ringt og spurt legen om han ikke kunne tatt det bort. Det er jo så lenge siden at det gjelder jo ikke i dag.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #4 Skrevet 25. oktober 2011 det er jo ikke relevant.. det er så lenge siden. Jeg har bare lyst til å gjemme det bort
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Det er ni år siden. Fortid er fortid og det er ikke det verste som kunne stått der.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #6 Skrevet 25. oktober 2011 men når det står der blir det så virkelig på en måte.. høres ut som en eksnarkoman
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #7 Skrevet 25. oktober 2011 Ojj, det kan også gjøre at barnevernet kan bli koblet inn, siden det ikke står hvor langt tilbake i tid rusproblemer går. Jeg hadde tatt prat med legen og bedt om å fjerne det, grunnet det jeg skrev over.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #8 Skrevet 25. oktober 2011 Som det sies over her så er jo dette fortid. Samtidig kan det være lurt å la det stå, slik at helsepersonell du møter fremover vet hva du tidligere har vært gjennom, på samme måte som andre sykdommer og tilstander som kan være kjekt å vite om. Men siden du er bekymret for hvordan du vil bli møtt, ville jeg ha tatt det opp med jordmor på det første møtet når hun ser på helsekortet - at dette skjedde for mange år siden og det er ikke noe problem nå, men det står utfylt som den ærlige sjelen du er og med tanke på det beste for barnet ditt. Dette går nok helt fint, la tankene leke med fremtiden istedenfor Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #9 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg mener at man har rett til å selv bestemme hva som skal stå på helsekortet for gravide, så hadde jeg vært deg så ville jeg krevd et nytt. At man har flørtet med stoff 9år tidligere er uvesentlig. Det har svært mange gjort.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #10 Skrevet 25. oktober 2011 Først av alt: Du har INGEN grunn til å skamme deg! Tvert imot. Du har snudd om livet ditt og du har kommet deg igjennom, opp og ut av ditt tidligere liv. All ære til deg:-) Når det gjelder helsekortet så ville jeg tatt en prat med legen. Når det er 9 år siden så kan iallfall ikke jeg se at det er relevant og at det skal være et vedheng ved deg. Ring og snakk med legen du.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #11 Skrevet 25. oktober 2011 Tusen takk skal gjøre det i morgen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå