Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 Gutten min (20mndr) får litt kaffe noen ganger i uka.. Svigerinna mi sier at det er skadelig men jeg har hørt at det ikke er det! Hadde aldri gitt gutten min noen skadelig!! Kan noen hjelpe meg og finne dokumintasjon på dette slik at jeg kan slå i bordet neste gang hun kommer med noen kommentarer??? er sikkert ikke bare jeg som gjør dette =)
Gjest ->>- Skrevet 25. oktober 2011 #2 Skrevet 25. oktober 2011 Det gjør antagelig at han havner en del over anbefalt maksgrense for daglig koffeininntak (maks anbefalt er 2,5 mg per kg kroppsvekt - og en kopp 2,5 dl kaffe inneholder oppunder 150 mg). Koffein kan bl.a føre til uro, irritabilitet, angst, søvnvansker og abstinenssymptomer.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #3 Skrevet 25. oktober 2011 Hvorfor i all verden gir du guttungen din kaffe? Er det snakk om en teskje kaffe i et glass melk for at han skal få late som han er stor? (jeg har ei jente på 21 mnd, hun er alt for lita til å leke sånn enda men min mor fikk kaffe med melk ala melk med en dråpe kaffe da hun var 3-4 og ville være lik sin far) Jeg kan ikke gi deg noen dokumentasjon på at det er farlig, men sunt vett tilsier at så små barn ikke har noe som helst behov for kaffe og at det er en ting for voksne pga koffeinen. Det er aldersgrense på sukkerholdige koffeintilsatte drikker men ingen har vel sett for seg at en vil gi ren kaffe til småbarn. Kanskje det står noe på iskaffen fra tine? Hvis du gir ungen kaffe bare fordi han vil ha og synes det er godt... Jeg er sikker på at han vil synes at musserende hvitvin, øl eller rusbrus også er godt og om han ser vil han sikkert ha. Kommer du til å gi? Det er sikkert ikke farlig med noen ml en gang eller to, sånn seriøst sett.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #4 Skrevet 25. oktober 2011 Han får en halv kopp sånn ca.. avkjølt såklart!! Når jeg drikker min.. Han maser alltid om å få =) å jeg syns ikke det virka så farlig så da får han litt. Så slipper jeg å høre mer mas da hehe =) kommer selfølgelig ikke til å gi alkohol!!! Herre gud! Har ikke tenkt på at han kan bli irritabel da.. han virker jo helt fin =) å angst?? Høres rart ut!! Har du dokumintasjon på dette pila??
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Fant denne linken: http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/drikke/er_det_greit_aa_la_smaa_barn_drikke_litt_kaffe
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #6 Skrevet 25. oktober 2011 Og denne: http://www.cbsnews.com/stories/2002/01/31/health/main327107.shtml
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #7 Skrevet 25. oktober 2011 Dokumentasjon fra mattilsynet: http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00068/Brosjyre__Koffein__b_68924a.pdf Ser at de anbefaler et maks dagsinntak på 2,5 mg pr kg kroppsvekt, i andre land (som f.eks danmark og cannada har de lavere anbefalinger). Effekten av koffein på barn er sterkere enn hos voksne fordi nervesystemet fortsatt er under utvikling. Uønskede effekter av koffein kan inntreffe hos barn selv ved et relativt lavt inntak. 1 dl kaffe = 50mg koffein, et barn på 20 kg får altså i seg 2,5 mg pr kg kropsvekt hvis barnet drikker dette, som er maks anbefalingen... Husk at det også er koffein i cola og energidrikker.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #8 Skrevet 25. oktober 2011 Du gir barnet ditt kaffe og tror det heter dokumintasjon. Det sier en hel del om deg.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #9 Skrevet 25. oktober 2011 Kan du ikke blande ut litt kaffe med mye lunken melk - smaker godt og føles stort... Utover det trenger ikke barn kaffe, så det skader ikke å la være ...kan jo nevne at barn slettes ikke trenger brus heller, for den som tror det er så mye bedre
Gjest ->>- Skrevet 25. oktober 2011 #10 Skrevet 25. oktober 2011 http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/barn/vaer_oppmerksom_paa_hvor_mye_koffein_barn_og_ungdom_faar_i_seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå