En gullgutt og snart ei tulle! Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 jeg har bare hatt ks, og kjenner jeg gruer meg veldig til fødsel om få uker... denne gangen er meninga å føde vanlig. Men hvordan er man etter at barnet har kommet ut, er man som regel i form til å gå rundt og bevege seg noenlunde normalt, eller er man sengeliggende det første døgnet? Hvordan pleier formen å være de første ukene? Skal man ta noen hensyn til løfting etc.? Hvis man blir sydd, er det sting som forsvinner av seg selv? Blir det satt bedøvelse før man blir sydd? Når i fødselen bør man be om epidural og lystgass? Hvor lenge er det vanlig å være på sykehuset dersom det er en ukomplisert fødsel og alt er greit med baby? Er det krav til at man skal ta seg av babyen helt selv det første døgnet? Da jeg tok ks, fikk jeg en del hjelp med stell, og kunne levere babyen til personalet om jeg trengte å sove/hvile litt.
vi3 Skrevet 25. oktober 2011 #2 Skrevet 25. oktober 2011 Har enda ikke født selv, kan bare svare ut i fra alle de jeg kjenner som har født. De jeg kjenner har vært i dusjen et par timer etter fødselen- så de har vært oppe å gått. Stingene mener jeg går bort av seg selv. Epiduralen setter de vel ikke etter før etter 4 cm åpning, du bør vel ytre dine ønsker om du ønsker dette. Har de lystgass- så er meningen at du skal bruke dette under riene(på toppen) dine også for å hjelpe mammen med å puste riktig. Flergangsfødene blir skrevet ut etter 2 dager, førstegangsfødene 2-3 dager. Fordelen med vaginal fødsel er at du slipper å ta slike "løfte" hensyn som ved keisersnitt. Målet er vel at du skal ha barnet mest inne hos deg selv, men mindre sikkert mor er helt utslitt og ikke kan handtere dette.
RusleTrollet Skrevet 25. oktober 2011 #3 Skrevet 25. oktober 2011 Kan jo egentlig bare svare for meg selv, men jeg har inntrykk av at det stort sett går overraskende bra. Selv ar jeg oppe og dusjet innen 30 minutter etter fødsel og kunne fint sitte på normalt på rompa. Det var litt sårt noen dager og i begynnelsen er det kjempeskummelt å bæsje.. Men etter 3-4 dager var det igrunn greit. På sykehuset ble vi rådet til å sitte på toalettet og spyle underlivet med lunkent vann med dusjhodet når man måtte på do; det hjelper veldig. Jeg fikk 4 sting og de forsvant av seg selv.
Babyønske �� Skrevet 25. oktober 2011 #4 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg har født 2 ganger. Men det har ikke vært likt etter fødslene. 1. fødsel ble igangsatt og gikk forsåvidt raskt og greit. Men litt komplikasjoner på lsutten gjorde at babyen måtte tas med vakuum. Jeg fikk da bedøvelse før klipping, så kjente ikke hverken klippet eller at babyen kom ut. Så tok det litt tid før morkaka kom, og når den endelig kom fikk jeg styrtblødning. Så jeg måtte da få drypp for å stoppe den. Mistet 700 ml med blod. Det merkes, så jeg var ikke særlig i stand til å stå oppreist de første 12 timene etter fødselen. Jeg prøvde, men ville bare svime av. Jeg hadde også en del vondt i stingene, så klarte ikke sitte normalt de første 14 dagene. Men når stingene falt var alt vondt borte(stingene løser seg opp selv). Jeg var på sykehuset i 4 dager(lite lokalsykehus med god kapasitet). Jeg hadde hovedansvaret for babyen selv. Måtte ordne med alt av stell, fikk bare vist hvordan jeg skulle bade han. 2. fødsel ble spontan styrtfødsel. Etter denne var jeg i kjempeform. Var på beina og dusjet etter 4 timer, kunne sikkert klart det før, men prioriterte å ligge i senga og kose med babyen. Ble sydd denne gang også, fikk bedøvelse(som svei litt med det samme)men kjente nesten ikke noe til stingene i ettertid. Bekkenet fikk seg en liten trøkk og det merket jeg en del til de første 14 dagene, så var litt redusert pga det. Var på barsel(familierom) i 1 døgn før vi reiste hjem. Dette var KK/Storken i Bergen, med sprengt kapasitet. Fikk ingen hjelp med babyen det døgnet vi var der.(Bortsett fra jordmor på barsel som vasket bort verste gørra i hodebunnen hennes.)
Sommerbebiss Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg dusja ikke før noen timer etterpå, hadde problem med å stå oppreist. Var så slapp og trøtt, har jernmangel og mista litt blod. Ellers ble jeg sydd litt, hadde store problem med å sitte rett på rompa. Det gikk bare ikke. Ellers var De første stega ette jeg hadde sitti på romba veldig vonde. Jeg grua meg veldig mye til å tisse og bæsje, og ikke minst turke meg. Sleit veldig med å vaske meg også, det svei en del. Men alt i alt, så vil jeg si det gikk bra. Fikk ikke skrekken, og De smertene kan ikke sammenligne seg med selve fødselen! I tillegg til at du har verdens fineste skapning liggende ved sida av deg. Da glemmer du stort sett smertene! Nå håper jeg bare at spira kan sitte snart, så jeg kan få oppleve denne fantastiske tingen igjen!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. oktober 2011 #6 Skrevet 25. oktober 2011 Har vært i kjempefin form etter begge mine fødsler, spesielt den siste som var en styrtfødsel på knappe 2 timer. Da var jeg oppe og gikk med en gang, helt uten problemer! Etter min første fødsel var jeg litt svimmel og sliten, men fikk dusjet etter et par timer og tuslet rundt på barsel samme kvelden. Trenger ikke ta hensyn til løfting osv, det eneste man kan være forberedt på er at etterriene ofte kan være litt mer smertefulle 2.gangen (men de går heldigvis fort over igjen!) Har bare fått et par pyntesting, og de plaget meg aldri og ikke så jeg noe mer til de etter fødsel heller;) Jeg klarte meg helt fint uten smertestillende, men hvis du ønsker en mest mulig smertefri fødsel er det vel best å snakke med dem om det med en gang du er i gang. Med første var jeg på sykehuset i 4 dager pga ammeproblemer, mens med nummer 2 var jeg der i knappe 2 dager. Du kan bare spørre personalet om hjelp og avlastning, men det er litt ulik praksis fra sykehus til sykehus hvor mye de ønsker å bidra tror jeg (f.eks får du mer hjelp på barselavdeling enn pasienthotell)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 25. oktober 2011 #7 Skrevet 25. oktober 2011 Hvis man ser bort fra at jeg har vært dønn sliten (selv med bare 2-3 timers fødsler) så har jeg vært i kjempe form begge gangene. Andre gangene hadde jeg MYE vonde etterrier og da tok jeg smertestillende for det. Og bare etter litt søvn har jeg klart meg veldig bra =) Jeg har kun bedt om hjelp til å passe babyen når jeg skulle dusje og bruke litt stell-tid på meg selv, ellers har jeg hatt babyen inne hos meg hele tiden... Jeg var på sykehuset ca 2 døgn med begge, og kommer nok til å bli en liten stund der nå også siden jeg har 2 barn hjemme, da får jeg litt mer ro på meg før det er full fart hjemme igjen =) Jeg har aldri rukket epidural så på meg blir det kun lystgass som eneste smertelindring og det funker veldig greit det egentlig. Stingene forsvinner av seg selv innen 2 uker og da kjenner man heller ikke mer til det ene eller det andre =) =)
katrine5 Skrevet 25. oktober 2011 #8 Skrevet 25. oktober 2011 Har ikke noe erfaring å bidra med, men har fått vite at dersom normal fødsel og alt ok så blir jeg "kastet" ut etter 4 timer og inn på barselhotell. Det synes jeg høres litt brutalt ut for det betyr vel at man ikke får mye hjelp selv om man er fersk i gamet...
zombie2be Skrevet 25. oktober 2011 #9 Skrevet 25. oktober 2011 Hei der! jeg hadde også et ks før jeg fødte vaginalt med nr 2. Syns det å føde var helt fantastisk, ikke mye vondt etterpå iforhold til et ks og operasjonssåret deretter. Det varierer jo såklart hvordan formen er mtp komplikasjoner/evt revning og div. hadde en veldig ukomplisert fødsel selv,dusjet 2timer etterpå og reiste på pasienthotellet. Dro hjem allerede neste dag,heilt fantastisk. Fikk 6sting og de forsvant av seg selv, kjente litt til de at det svei litt når jeg tissa og de klødde noen ganger(når de gror). det eneste jeg skulle ønske noen hadde påpekt var hvordan underlivet så ut etter noen uker,fikk litt sjokk da jeg så meg i speilen.. Og husk for all del å gjøre masse knipeøvelser!!! både før og etter fødsel. duphalac er greit å ta i tiden etter, hjelper deg å komme på do og avføringa blir ikke så hard. var så hard i magen selv og gruet meg sånn til dette etterpå at det gikk flere dager før jeg turte.. endte med at entdetarmen revnet litt og skåla var ett blodbad:( ikke for å skremme,men greit å være litt forberedt..
En gullgutt og snart ei tulle! Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 25. oktober 2011 Ok, takk for råd og gode svar:)
LeMaRa Skrevet 25. oktober 2011 #11 Skrevet 25. oktober 2011 Har født to ganger, vaginalt En gang på sykehuset. Da tok fødselen ganske mange timer så da var jeg litt sliten etterpå, men ellers fin form. Oppe og gikk noen timer senere (litt merkelig med magen og magemusklene som var slappe hehe.. ellers helt fin igjen. Et par sting, men merket lite av dem. Svei litt på do første dagene, men vann på Imsdalflaske funket fint Fikk hjelp med babyen. De tok han ut så jeg fikk sove litt og kom tilbake ved amming og hvis jeg spurte etter han <3 Man får nok den hjelpen man trenger og ønsker tenker jeg =) Med nr 2 gikk fødselen veldig raskt (3 timer) og var i super form etterpå!!! Oppe og gikk i løpet av en time etterpå. Og satt i sofaen og spiste og skravlet med besøk (hjemmefødsel). Var med på 17.mai feiringen dagen etter Så var i veldig fin form. Ble litt fortere sliten og tok et par sittepauser, men ellers overraskende god form! =D Fikk 4 sting og merket de litt når jeg gikk mye, men merket ikke noe av de sånn ellers,.. sved ikke noe ved do-besøk! Håper på en slik fødsel igjen nå hehe.. Gleder meg til å få igjen kroppen min!!! Bli lettere og bedre fysisk form igjen
En gullgutt og snart ei tulle! Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter #12 Skrevet 25. oktober 2011 Å så godt å høre:) Det skal jeg ha i bakhodet når det stormer som verst! Hehe... for meg er det et stort pluss å komme raskt på beina - har et lite småbruk med bl.a to hester som trenger meg. Hvor lang tid bør man vente med å ri?
septemberpiken Skrevet 25. oktober 2011 #13 Skrevet 25. oktober 2011 Formen var egentlig fin etter fødsel. Litt skummelt å bæsje, og brukte smertestillende de første par dagene fordi jeg hadde litt problemer med å snu meg i senga og sånt, men ellers greit. Fikk bedøvelse da de sydde (bare noen pyntesting), og de forsvant av seg selv. Vær klar på forhånd om hva slags smertelindring du ønsker deg, så følger de opp så langt de kan. Var oppegående rett etter fødsel, og trengte ikke å ta noen spesielle hensyn i det hele tatt, synes jeg. Selv var jeg på barsel i 4 dager (førstegangsfødende), men det er opp til sykehuset du er på. For min del fikk jeg hjelp til det jeg spurte om (amming, stell etc), men jeg hadde ansvaret for babyen til enhver tid. Jeg fikk ikke melkeproduksjonen i gang så lenge jeg var på sykehuset og hadde heller ikke enkeltrom, så nettene var et fryktelig stress for meg, men de tok i utgangspunktet ikke babyen, så det var først siste natta med helgepersonale på vakt at jeg fikk avlastning der. Dette kommer sikkert an på kapasiteten... i mitt tilfelle var det nok andre babyer og mammaer som trengte det mer, men bidrar like fullt til at jeg vil hjem raskt denne gangen, da jeg ikke tror situasjonen hjalp i forhold til å få igang melkeproduksjonen heller (jeg ammet i 8 måneder, så det gikk seg til når vi kom hjem).
August 2010 <3 November 2011<3 Skrevet 25. oktober 2011 #14 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg fikk ikke noen sting utvendig jeg rei vel etter to uker:s vis ikke før
En gullgutt og snart ei tulle! Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter #15 Skrevet 25. oktober 2011 oi, ikke mer enn 2 uker nei.. Jeg så for meg å måtte vente til uti januar jeg! Joho, enda mer å ha i bakhodet når det stormer som verst...
bamali 2rosa og 1blå Skrevet 27. oktober 2011 #16 Skrevet 27. oktober 2011 Min første fødsel tok 14 timer, en helt grei fødsel i starten, men snuppa var stjernekikker i tillegg hadde hun en arm oppe sammen med hodet. Hun ble tatt med vakum og jeg revna "hele veien" og måtte opereres etterpå. Det første døgnet var jeg veldig sliten og klarte ikke så mye. Jeg hadde veldig vondt nedetil og var kjempehoven. Jeg knasket smertestillende som en helt i tre dager. Det gikk greit å gå på do, men det var fordi jeg helte i meg litervis med kefir sånn at jeg ikke skulle få hard mage:D Jeg fikk ingen smartestillende under fødsel, og reiste hjem etter tre dager. Det gikk et par uker før jeg var noenlunde normal nedentil og klarte å sitte uten å få vondt. På sykehuset tok de snuppa om natta og ellers når jeg ba om det. (lite lokalsykehus) Fødsel nr to tok to timer og var meget intens. Jeg revnet ikke og var i storform etterpå. Var oppe og dusjet etter et par timer og ute og luftet meg etter tre timer. Det var litt ømt nedentil det første døgnet, men jeg klarte fint å sitte. På dette sykehuset (Drammen) ville de ikke hjelpe meg med babyen, jeg ba om hjelp så jeg kunne sove litt, men fikk beskjed om at det var min unge så jeg måtte klare meg selv. Jeg dro derfor hjem dagen etter fødselen. Stingene forsvant av seg selv og jeg fikk bedøvelse (tror jeg) så jeg kjente ingenting av syinga.
Miss_Mina Skrevet 27. oktober 2011 #17 Skrevet 27. oktober 2011 mange gode spørsmål, og mange gode svar her ser jeg, nå skal jeg svare for meg, og det litt kort bare;) jeg fødte førstemann vaginalt og var i knall form vil jeg si etter fødselen. etter litt mat gikk jeg rtt i dusjen selv, kledde meg og trillet selv barnet fra føden og over på barsel. (veldig mange så jeg lå fortsatt i senga si) sydde et par sting, rifter bare, og det var like etter ungen var kommet så regner med jeg fikk bedøvelse men hadde hodet mitt heeeeeelt andre steder, og kjente overhodet ingenting! derimot er det litt stikkesmerter når man går på do de påfølgende dagene, men var flink til å skylle med dusjhodet, med sånne engangshetter som lå på badet på sykehuset.stingene forsvant av seg selv etter noen dager. epiduralen ble satt når personalet mente at jeg kunne få den, dette var vurderinger vi tok isammen ettersom hvordan fødselsforløpet går. lystgass var ikke et tilbud de hadde lengre, men lå endel i badekaret og det hjalp. tilbudet om hvor langt opphold man kan få varierer fra sykehus til sykehus. her er det to døgn, itillegg til den dagen/natten du føder, både jeg og ungen var i fin form, og ammingen funket som den skulle, så vi fikk dra hjem en dag tidligere. tok meg av og stelte barnet stort sett selv hele tiden, men som førstegangsfødene fikk jeg noe hjelp og veiledning da:) Håper på å kunne føde vaginalt denne gangen også, da jeg kun hadde positiv opplevelse med dette, men nå med en unge hjemme vil jeg nok benytte meg av de dagene jeg kan få på sykehuset. Lykke til, ikke noe å grue for ihvertfall! :-)
3barnsmor123 Skrevet 27. oktober 2011 #18 Skrevet 27. oktober 2011 Min første ble født med ks og formen var super etterpå, var oppe å gikk dagen etter så jeg trodde at en vaginal fødsel ville bli enda bedre....men der tok jeg feil( værtfall for min del). Dusjet et par timer etter fødselen og kunne gå men var jo ekstremt sliten men det er jo ikke så rart hehe . Hadde trykket så mye at jeg hadde fått en sånn utvendig "blødpølse" mellom beina. noe som var veldig ubehagelig men den gikk vekk etter noen dager. Var svimmel og uvel i flere dager etterpå, var ikke meg selv i det hele tatt. På dag 4 kom det ei pleier og spurte om de hadde målt blodprosenten min disse dagene og det var det ingen som hadde gjort. Blodprosenten var på 6.6 så ikke rat jeg var svimmel og rar, blodprosenten skal ligge på 12-13 så det var å få blodoverføring med en gang og formen ble bedre ganske fort etter dette Jeg sydde også men uten bedøvelsa da det var så ømt der nede at jeg ikke kjente noe og at jeg varl mest opptatt av prinsen. Selve fødselen håper jeg blir bedre denne gangen da det var noen ting sist gang som jeg følte de ikke tok på alvor og fikk heller ikke epedural noe jeg virkelig håper jeg får denne gangen. Skulle ønske jeg kunne skrive det samme som "Miss Mina" om at det ikke er noe å grue seg for men jeg gruer meg veldig men heldigvis så er alle fødsler ulike så håper vi begge får en fin fødselsopplevelse denne gangen Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå