Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 Hei! Hvordan er språket til din 3-4-åring? Mine barn er større, husker ikke hvordan de var i den alderen. Bekymret for min venninnes sønn. Han er nesten 4 og snakker helt uforståelig. "Dettedette dutt" kan bety "Martin er gutt." I tillegg er han veldig uttrykksløs, "tom i blikket." Er klar over at språkutvikling kan være veldig forskjellig, altså, men vet også at det er viktig å være tidlig ute med å stimulere dersom det er noe galt! . Og; burde jeg nevne min bekymring for henne? Har tenkt på dette en stund, men vært for feig til å si noe. Vi er alle litt løvinner når det kommer til barna våre, vil ikke ødelegge vennskapet vårt heller! Blir glad for innspill!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #2 Skrevet 25. oktober 2011 Hvis han går i barnehage så tar de nok tak i det der og ellers er det jo også helsestasjonen som fanger opp slikt. Ville ikke sagt noe med mindre hun tar det opp selv. Du risikerer å ødelegge vennskapet. Det høres ut som han er litt sen med språket ja, men det trenger ikke bety at noe er galt. Noen barn snakker utydelig lenge. Det viktigste er at han viser språkforståelse.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #3 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg har et barn som blir 3 år i februar, og et barn som ble 4 år i mai. Det jeg vil si er at 4-års kontrollen på helsestasjonen har fokus på språk, syn og finmotorikk. Så om ikke barnehagen har tatt tak i noe til nå, vil ihvertfall helsestasjonen gjøre det om de mener han trenger hjelp etter den kontrollen. Jeg har også et barn på 7 år, og da han var fire hadde de ikke så fokus på språket som jeg opplevde med lillesøster, så det har skjedd noe med 4 års kontrollen. De har nye tester osv. Min 4åring skulle se på en folder sammen med helsesøster og der skulle hun beskrive forskjellige ting som skjedde, helsesøster stilte ledende spørsmål for å se hva ungen forsto og klarte uttrykke. Det var spørmål som: Se på ansiktet til jenta, hvordan tror du hun har det? Da var det bilde av en unge med skikkelig nedovermunn, også var det en blid unge, en som pusset tenner osv Barnet skulle beskrive. Videre testet de om ungen forsto uttrykk som over, under, ved siden av osv, det ble stilt spørsmål om fargene, og hun skulle telle gjerdestolper på et bilde. Til slutt fikk hun en blyant og spørsmål om hun kunne tegne en runding og et kryss, da hun klarte det spurte helsesøster om hun kunne tegne et menneske og noen bokstaver. Om det er noe galt med din venninnes barn vil de absolutt fange det opp her. En av venninnene til datteren min i barnhagen er veldig sjenert, så hun turte ikke si et ord på 4-års kontrollen. Da fikk de ny time et par uker senere, og siden hun da visse hva hun gikk til tok hun testen med glans. De finner ut av det om noe er galt. Når det er sagt snakker 2-åringen min helt forståelig og i hele setninger, hun synger enkle sanger som Bæ,bæ lille lam, Lille petter edderkopp, Hode, skulder, kne og tå osv. Ingen som har problemer med å forstå henne, og ordforrådet vokser i et forrykende tempo, vi må le av henne noen ganger for hun har lange avhandlinger om ting, og hun leker rollelek og rollespill som om hun skulle vært født skuespiller. Men hun har vært tidlig ute hele tiden, det er jo store individuelle forskjeller på dette.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #4 Skrevet 25. oktober 2011 Takker for svar! Jeg lukker munnen og håper helsestasjonen tar tak i det om det er noe galt.. HI
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Vårt barn er 3,5 år. Har snakket rent, grammatikalsk korrekt og i hele setninger siden hun var 2. Dersom det ikke er noe forståelig fra et barn på den alderen, bør man vurdere tiltak. (kjenner noen som har slitt med det og de har hatt hjelp)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå