Gå til innhold

Jeg er vist vanskelig i forhold til julefeiring

Anbefalte innlegg

Skrevet

For meg er skikkelig julefeiring når jeg får være hjemme hos meg selv og bare kose meg og nyte dagen med familie. pynten, god mat, tv, og alt det andre. Alle vet at jeg hater å dra bort på julekvelden. Det er alltid jeg som må kjøre hjem, og da er jeg ofte utslitt og ikke helt komfortabel med å kjøre (blir fort utslitt pga. sykdom). Synes det bare er pes, mas og stress med å dra bort. Og så må hunden være hjemme alene.

De siste to årene har vi vært hos svigers (min familie bor 130 min unna). Fordi det har vært best, i følge dem.

Sånn ser det ut til å bli i år også. Svigerfar blir så fort sliten etter sykdom sist vinter. Tåler ingenting han stakkar.... Vel, litt tåler han og han er så vist ingen pussling. Bare spiller litt på det for å få oppmerksonhet virker det som. Han sitter jo på en stol i timevis når han er i feks. i bursdager.

Men drar ikke vi til dem ser det ut til at dem blir alene på julaften. Og ikke kan vi ha med bikkja dit heller for svigerinnen min sin bikkje bor i samme huset og går selv mellom leilighetene som han selv lyster.

Har så innmari lyst på en jul hjemme nå. Er så lei av å ikke være hjemme. Synes ikke det er noen vits i å ha juletre eller pynte siden vi ikke skal være hjemme den kvelden. Jeg er veldig julete av meg, og det betyr mye for meg å være hjemme denne kvelden. Forsøkte å ta det opp med mannen, men han sa ikke stort. Skjønte jo på han at han ville være sammen med foreldrene sine.

Er egentlig fristet til å be han dra dit så blir jeg og ungene hjemme.

Er det bare meg, eller er det flere som helst vil være hjemme på julaften?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om du og svigerfar er ganske lite. Dere vil helst være hjemme, dere sutrer og syter.

Tror ikke jeg hadde orket å feire jul med noen av dere....

Skrevet

Kan du ikke be dem hjem til dere da?

Skrevet

Vel Hi, selv om du er mor, kone og svigerdatter, så har du faktisk (og jeg vet dette kommer til å komme som et sjokk på mange) like mye rett til å få din mening og din vilje gjennom som alle andre.

Gi og ta. Det er selve essensen for gode mellommenneskelige forhold.

Hvis dere vanligvis feirer hos svigers, synes jeg godt de kan feire hos dere en jul innimellom også.

Skrevet

Be de hjem til dere. Si det rett ut at dere vil feire jul hjemme hos dere selv og at dere virkelig ønsker å ha de der. Det er tross alt mye mer pikk pakk som skal inn i bilen både til og fra når dere drar med barn og det blir unødvendig stress å gjøre det år etter år.

Kanskje dere kan si at dere vil legge til rette for en så lite slitsom feiring for svigerfar som mulig. Dere ordner alt med mat og de kan til og med overnatte om de vil og bli til en deilig julefrokost morgenen etter.

Håper at dette går din vei i år, så kan dere bytte litt på hvor dere er annethvert år eller noe sånt.

Det ER kjedelig å aldri få feire jul i sitt eget hjem!

Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt. Etter å ha feiret 4 år på rad hos svigers ble heldig vis jeg og mannen enige om at nå som vi hadde fått barn feirer vi julaften hjemme hos oss selv.

Hvorfor skal du måtte dra til hans foreldre hvert år?

Skrevet

Her feirer vi alltid julaften hjemme. Pleier å ha rolige dager med tegnefilmer på tv. Vi drar ikke på besøk før 1. juledag.

Skrevet

Jeg er som deg, og vi er hjemme hver eneste julaften uten besøk, og STORKOSER OSS med barna og lager vår egen herlige tradisjon!

Vi har prøvd andre alternativer, uten hell for å si det sånn. Vi har jul på barnas premisser, ikke besteforeldrenes behov.

Du/ dere har ikke ansvar for svigers!

Si til mannen din at din mening om julekvelden skal prøves også!! Han kan ikke nekte for noe han ikke har prøvd!

Svigersene dine har jo sagt at de ikke kommer pga svigerfar, hvorfor pese noe mer om det? Dessuten kan dere møtes før eller etter julaften....

LYKKE TIL, jeg synes du må stå på for deg og ditt :-)

Skrevet

Jeg skjønner deg godt jeg. Jeg liker ikke at noen er helt alene på julaften, men de har jo hverandre, så det burde vel gå greit. Dessuten er det et slit å dra med alle gavene frem og tilbake, og unger som blir slitne av å være lenge borte... Nei, jeg synes det er helt greit av deg å si at de kan komme til dere, eller så kan han ta en tur dit på julaften.

Skrevet

Du kan bestemme selv om du vil være hjemme på julaften, men du kan ikke bestemme at barna skal feire med deg.

Det må du bli enig med mannen din om.

Skjønner at du ønsker å stresse minst mulig, men synes du er vanskelig som ikke engang gidder pynte hvis du ikke får det som du vil.

Skrevet

Det jeg reagerte mest på er at du ikke vil at dere skal pynte til jul eller ha juletre fordi dere skal bort noen timer på julaften! Det høres rett og slett bare sytete og barnslig ut. "Stakkars meg, jeg får ikke være hjemme, så da vil jeg ikke ha noe jul!" Hva med mannen din? Hva med ungene? Skal jula være over bare fordi dere er bedt bort og du ikke har lyst?

Om du er veldig julete av deg, så virker jo dette bare enda merkeligere...

Jeg trives best sammen med familien min på julaften. Hvor vi er hen, rent geografisk, spiller mindre rolle. Om man får det hyggelig handler også mye om hvilken innstilling man har.

Skrevet

Helt enig med de andre her; nå er det faktisk DIN tur! Dere har feiret jul hos hans foreldre to år på rad! Jeg ELSKER også å feire jul hjemme, og nå som vi har fått barn kommer vi til å feire hver jul her. jeg er oppvokst med å feire jul hjemme hvert år, og det å reise hit og dit annenhvert år er jo bare stress og mas!

Dere er faktisk en familie nå, og svigers og dine foreldre er hjertelig vekomne hvert år til klappet og klar julefeiring! Det å sitte på rompa og feire jul gjør svigerfaren din like godt hos deg som hjemme!

Skrevet

Mye lettere for to voksne (svigers) å komme og feire jul hos dere, enn for dere å dra med unger og pakker og kjas og mas bort dit hvert eneste år?

Syns du har vært utrulig snill og medgjørlig saom har feira jul der to år på rad uten å mukke, og skjønner at du nå føler det er din tur.

Men viktigst av alt - hva vil barna?

Skrevet

Det er ikke hyggelig å aldri få bestemme hvor man skal feire jul.

Hvorfor mener du anonym 10.25 at det er kun mannen og hans familie som skal bestemme?

Skrevet

Jeg vil også helst være hjemme på julaften. Vi har feiret jul hjemme hos oss selv etter vi fikk barn, altså de siste 5årene. Mine foreldre og svigerfar har feiret sammen med oss.

Vi har sagt at vi blir hjemme og de som vil komme er velkommen. At svigermor og hennes nye mann ikke vil komme er deres problem.

Synd for mannen min at moren hans ikke vil være hos oss. Hun besøker oss ikke i det hele tatt i løpet av julen.. Og vi har ikke noe plass-problem så det hadde vært god plass til de også.

Skrevet

Det jeg lurer på, har du invitert dem til dere? eller er problemet å feire med svigers?

Skrevet

Takker for svar.

Det med at jeg ikke har lyst til å pynte til jul er vel den lille "deprisive" delen av meg som kommer frem tenker jeg. For jeg vet jo at jeg som vanlig kommer til å pynte.

Den eldste, som jeg hadde fra et tidligere forhold, har sagt at han vil feire julen hjemme i år. Den yngste kjeder seg hos farmor og farfar når det ikke er andre barn der.

Skrevet

?

Jeg kan ikke se noe sted i innlegget mitt at jeg sier at mannen og hans familie skal bestemme. Jeg sier bare at det er rimelig sært å ikke ville pynte til jul fordi man er bedt bort og ikke har lyst. Det er noe helt annet.

Skrevet

Jeg forstår at du ønsker å være hjemme, men av og til må man bare bestemme seg for å være den voksne i en forsamling av barnslige drittunger (din mann og dine svigerforeldre). Ideelt sett burde dere kunne komme fram til en ordning med annenhver jul hos dere og annenhver hos dem, men når de setter seg på bakbeina har du på en måte valget mellom å stå på ditt og ødelegge jula for mann og barn, eller å jenke deg til alles beste.

Skrevet

Problemet her er vel egentlig at din svigerfar er syk. Hvor syk og svak han er er vansklig å si. Jeg synes du bør angripe det offansivt. Hva med å foreslå at svigerforeldrene dine får et rom som er "deres" hos dere i jula slik at han får mulighet til å trekke seg tilbake og slappe av når han har behov for det. Om det innebærer litt ommøblering og at ungene deler rom moen netter så går det sikkert fint. Du kan også foreslå at du eller mannen blir med svigerfar en tur til legen for at både han og dere kan få klarhet i hva han bør tåle og hvilken tilrettelegging som er nødvendig. Du kan også forsøke å spille litt på hans samvittighet ved å snakke om at det vil være godt for svigermor å få litt avlastning og hjelp til alt julestyret nå som hn ikke er så sterk og ikke kan hjelpe til så mye lengre. Om de kommer til dere lille julaften og blir til annen juledag for eksempel burde det ikke bli så slitsomt med reisingen for svigerfar.

Hvis de sier de å passe hunden eller liknende så er det så vidt jeg vet fortsatt mulig å få plass på kennel i jula.

Jeg liker også best å være hjemme i jula, så jeg ville strukket meg langt for å tilrettelegge for at det skulle bli mulig. Tenk gjennom alle motargumenter de kan komme med (også det u annser som bare tull) og ha svar klart på hvordan det kan løses. Legge en slagplan sammen med mannen og ungene så skal du se det går.

Om den yngste for eksempel kunne fortelle svigermor at hn gledet seg til å gå på en grav hjemme hos dere julaften eller noe i den duren kunne det bli en tung sten på din side v vektskålen.

Lykke til.

Skrevet

Hvorfor unngår du å svare på hvorvidt du har invitert svigerforeldrene til dere for å unngå problemet. Synes det har en god del å si ifht hva jeg egentlig mener om dette.

Skrevet

Jeg er helt som deg HI (bare ikke syk) Vil bare være hjemme på julaften. Det har jeg fortalt familiene våre, så det vet de. Men alle er hjertelig velkommen til oss:) Så i år kommer noen fra min familie og noen fra mannens familie og feirer jul med oss.

Hver familie må finne ut hva de vil, uten at andre skal blande seg eller bli fornærma! Hadde aldri falt meg inn å bli sur eller noe for at noen sa "nei takk, vi blir bare hjemme i år"

Skrevet

Hvorfor snakker du med dib og ikke med familien din? Det er da åpenbart at man gir og tar. Det er din tur, to år på rad har det vært andres vilje som har gjeldt. Men det hjelper ikke om 23 anonyme nettbrukere som for alt du vet er rusa tenåringsgutter mener det. Dette må du løse med mannen din og familien hans. Logg deg nå av og gå og fiks.

Skrevet

Unngår ikke, men får ikke med meg alt fordi jeg sitter på jobb og bare titter innom kjapt.

Jeg har spurt min mann om å invitere dem, men han er unnvikende og skylder på at faren er jo ikke frisk. Min mann er litt sånn at han setter familien sine veldig høyt, spesiellt foreldrene.

Faren var syk i februar/mars men det er over nå. Dette er en mann som sitter plantet forran tv'n hele dagen og ikke gjør noe. Selvsagt har han i en alder av 75 noen "lyter" i forhold til i yngre år. Men direkte syk vil jeg ikke kalle han. Svigermor er helt oppgitt over han.

Dem kan ikke sove over hos oss. Vi har ikke plass. Om barna deler soverom så har vi uansett ikke plass til dem. Har bare en enkeltseng og dem kan ikke dele soverom. Mange mange år siden dem gjorde det. Desverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...