Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #1 Skrevet 24. oktober 2011 I sommer lekte han på en båt inne i dyreparken, Kristiansand. Det var mange gutter som lekte er rundt hans alder 5 år. Gutten min har språk problemer og bruker språket lite blandt fremmede. Plutselig ser jeg en gutt som står å drar han hard i kinnet, og kaster sabeltann hatten hans. Gutten min blir lei seg, men sier ikke noe, gråter ikke, bare står å tar imot. Jeg var så rask jeg kunne bort, var nok ikke så pedagogisk riktig da. Har du et tips om hvordan jeg kan få han til å gå ifra situasjonen?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #4 Skrevet 25. oktober 2011 Snakket du med ham etter at situasjonen var avklart`? Forklar ham at han må gå bort når noen er slemme med ham, at de ikke har lov til å gjøre sånn med ham og at han også kan si fra til voksne hvis han vil.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Takk for svar. Jeg gjorde det. Problemet er at det har skjedd lignende hendelser flere ganger. Han er ikke den som ber om hjelp, noe bhg også sliter litt med:( HI
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #6 Skrevet 25. oktober 2011 Slik var mitt gutt også. Blitt mye bedre etter at vi jobbet med det både hjemme og spesielt i bhg. I bhg ba de han rett og slett ta igjen. Tok noen spaden fra han tok han bare ny, men de ansatte fulgte med han og forklarte han at det var lov stå opp for seg og gi beskjed om at han nå hadde spaden. Såklart er det ikke store problemet ang spaden, og ihvertfall så lenge han ikke brydde seg, men bhg så at noen begynte plage han litt og skulle ta alt fra han siden han ikke gjorde motstand. Også greit lære svare for seg før en begynner på skolen. Jeg har snakket mye med han om at det er lov både svare for seg og dytte noen unna om de slår etter han eller noe sånt. Ikke slå, men få de unna er lov. Nå har aldri mitt barn hatt problemer med språket da. Han er bare veldig snill av seg. Ene gutten som tok fra han noe sa han ikke noe til og når de ansatte sa han måtte bare si fra sa han" ja, men han er jo mye mindre enn meg";)
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #7 Skrevet 25. oktober 2011 gutten min er akkurat sånn han å... men hos oss ble det så ille at jeg måtte ta han ut av bhg, er hjemme i permisjon med minste da... bhg passet ikke på barna skikkelig, tok det opp flere ganger at de måtte passe på han så han ikke fikk juling av de andre gutta, men nei.... det endte med at jeg måtte få noen unger unna han da jeg henta han i bhg siste dagen han gikk der... da var dere noen som holdt han nede mens andre sto å sparka han i ansikte og ellers på kroppen.... ingen voksne ute..... dem kunne ikke se at han hadde et problem.... gutten gråt seg i søvn hver natt og var livredd bhg til slutt....
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #8 Skrevet 25. oktober 2011 Si at det er lov å ta igjen! Vet det ikke er pedagogisk riktig det heller, men barn er ikke pedagogiske i forhold til hverandre. Kanskje hvis han tar igjen med samme mynt neste gang, så er det nok å sette seg i respekt for hos det andre barnet? Det måtte vi gjøre med våre jenter. Vi sa at dersom xxx bare klyper deg og drar deg i håret, så gjør det samme tilbake! Og det funket! Da var det liksom ingen vits i å yppe seg lenger, for h*n fikk tilbake med samme mynt.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #9 Skrevet 25. oktober 2011 12:27 her. Som jeg skrev legner ned tok bhg her fatt i dette så tror ikke det blir sett på som himla feil å ta igjen;)
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #10 Skrevet 25. oktober 2011 Han tok igjen en gang i bhg, klappa til en gutt. De i bhg måtte jo si at det ikke var lov, men samtidig ble de glad for at han kom med en reaksjon. Han har kommet seg mye, takket være ppt, spes.ped, logoped og barnehablitering, men jeg engster meg for skolestart. Ble selv mobbet gjennom alle årene. HI
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #11 Skrevet 25. oktober 2011 Barnehagen kan si at det ikke er greit å slå nei, men de kan samtidig ta seg tid til å forklare både gutten din og mobberen at de kan forstå at han har reagert. Og at den andre gutten må regne med reaksjoner fra de andre barna, når han oppfører seg sånn. Men at det selvfølgelig ikke løser noe å slå hverandre.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #12 Skrevet 25. oktober 2011 Kan ett kurs i selvforsvar være noe for han? Det gir han større selvtillit og respekt.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #13 Skrevet 25. oktober 2011 Hva med å fokusere på noe gutten er god på? F eks ballek eller lignende? Jeg tror det er veldig viktig for deg å få gutten inn i et miljø; f eks fotballag, tae kwon doe kurs eller lignende, slik at han har noe han er god på og venner han føler tilhørlighet til. Slik kan mye mobbing unngås
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #14 Skrevet 25. oktober 2011 Tror det viktigste man kan gjøre med barn som er slik, er å bygge opp selvtilliten så godt det lar seg gjøre gjennom aktiviteter, ros osv.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #15 Skrevet 25. oktober 2011 Lurer litt på selvforsvar. Han gikk på fotball en stund, men ville ikke mer. Går på turn en dag i uka, har gjort det i 2 år, og der trives han:) Han har hatt problemer motorisk også, men er nesten helt fin nå. Fikk en alvorlig sykdom da han var to år som rammet alle nervetråder og reflekser i kroppen. Dette kom jo midt i språk utviklingen også. Før sykdommen lå han litt over gjennomsnitt, nå er han etter utredning 1-1.5 år under. Har en kamerat som går på judo, vet ikke om han tør å være med, men skader ikke å prøve:) Takk for tips.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå