Gå til innhold

Er dere opptatt av rettferdighet i oppdragelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører at veldig mange av mødrene i vår omgangskrets er veldig opptatt av at alt skal være likt mellom søsken, fordi de ikke vil at det skal være urettferdighet i familien.

Må innrømme at jeg tenker annerledes omkring dette. Med 4 barn i alderen 0-7 år, så har barna ulike behov, og jeg behandler dem ikke likt. Jeg prøver å gi alle like mye kjærlighet og oppmerksomhet, og føler like sterkt for alle barna mine. Håper og tror at de oppfatter det.

Den eldste som går på skolen, har lært på skolen at ting som ikke er likt er urettferdig, men jeg har korrigert disse utsagnene. Jeg mener at å behandle ungene ulikt ikke er det samme som at det er urettferdig. Vi setter jevnt og trutt av alenetid for ungene, eller deler dem opp, slik at to får være med på noe, neste gang byttes det gjerne på.

Synes det er viktig at unger lærer seg å takle ulikheter, for det må de forholde seg til resten av livet. Og mange ganger vil det bli oppfattet som urettferdig.

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å være rettferdig vil ikke si å behandle likt. Det er ofte mer rettferdig å forskjellsbehandle! Siden alle ikke er like.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...