Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #1 Skrevet 24. oktober 2011 Vi har 3 barn. De eldste dusjer og vasker seg selv. De dusjer 3-4 ganger i uken om kvelden og vasker de kveldene de ikke dusjer. Om morgenen vasker de seg med klut før de kler på seg. Samme med minste- blir badet/ dusjet 3 kvelder i uken, vaskes andre kvelder og vaskes om morgenen. Trodde det var helt vanlig jeg, men ser når andre barn er på overnatting så er de IKKE vant til å måtte vaske seg før de legger seg.Og om de har badet, så bare kler de på seg om morgenen- altså uten å vaske seg i det hele tatt. Hører også andre venner med barn sier at de bare står opp, kler på barnet, spiser og drar avgårde om morgenen. Men hva med vasking og tannpuss da? Er jeg overdrevent hysterisk tro?
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #2 Skrevet 24. oktober 2011 Mine vasker seg alltid! Det tar de som en selvfølge. De er 4 og 7 og gjør det selv. Yngste på 1 får hjelp av meg
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #3 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg er vokst opp med å ikke vaske meg noe særlig utenom dusj/ bading. Så det har jeg merket at jeg lett overfører på barna. Yngste derimot lukter fort stramt nedentil, så der vasker vi oftere enn jeg egentlig anser nødvendig...
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #4 Skrevet 24. oktober 2011 Dusjer sønnen på kvelden er det lite vits å vaske masse på morgenen. Tørker over munn om jeg ser det er noe. Er ikke så lurt å vaske ansiktet så mye uansett, særlig ikke nå som det starter å bli kaldere. Hender vaskes etter dobesøk uansett. Så her kler vi på, og drar på morgenen.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #5 Skrevet 24. oktober 2011 Vi vasker også om morgenen, ansikt og hender også om kvelden. Har også lagt merke til at overnattingsgjester ikke vasker seg, men jeg VET at de gjør det til vanlig. Blir liksom ikke helt som hjemme når man er på overnatting, dermed bare dropper de det og tar det igjen når de kommer hjem. Det samme kommer jeg til å si til mine barn hvis de noensinne tør å dra på overnatting:)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #6 Skrevet 24. oktober 2011 Her dusjer/bader/vasker barna seg på kvelden. Når vi står opp pusser vi tenner og om vi rekker og gidder vasker vi vekk litt søvn, men som oftest ikke. Syns det er unødvendig med full vask på morgenen også, kunne selvfølgelig vært litt nøyere på å vaske fjeset, men syns feks det er mye viktigere å jobbe med å ha en god håndhygiene.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #7 Skrevet 24. oktober 2011 Om de dusjer på kvelden er det liten vits i å vaske seg nedentil om morgenen igjen. Så skitten blir ikke barna mine i løpet av en natt. Vi vasker som regel med bomullpads rundt øyne og munn om morgenen. Spesielt om vinteren. Bor langt nord, det er veldig kaldt om vinteren og vil ikke ha vann i hele ansiktet deres da. Barna syns det er grei måte å vaske seg på så de gjør det som regel om sommeren også Ellers vasker vi hver kveld og smører inn. Har en som er atopiker, så prøver dusje minimalt og ikke vaske mer enn nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #8 Skrevet 24. oktober 2011 Godt å høre- begynte som sagt å lure på om det var jeg som var unormal:) Bare så det er sagt så bruker vi jo ikke såpe i ansiktet, og jeg syns da at det må være et minimum å slenge litt vann i ansiktet om morgenen! Hi
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #9 Skrevet 24. oktober 2011 Vi vasker om kvelden (Sikkert vane fra jeg var liten... vasket av alt etter dagen...) Da vasker de ansiktet, tissen og rumpa. Kroppsdeler som jeg mener bør vaskes hver dag. Ellers vasker de hender hver gang de er på do. De dusjer/bader 2-3 dager i uka (ikke så gamle enda).. Jeg tenker også at de som er på overnatting gjør det de føler er "greit" når de er på besøk. Da min eldste ville overnatte hos kompis første gang, var han hjemom for å hente klær før leggetid.. Da vasket og stelte han seg hjemme før han løp bort.. Om de overnatter, så sender jeg alltid med skift,, men vet jo ikke hva de gjør hos andre, så vasker godt når de er hjemme igjen ;D
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #10 Skrevet 24. oktober 2011 Snuppa dusjes 3 ganger i uken, da om kvelden. Ellers hver morgen og kveld er det vask med klut. Hender, ansikt og rumpe vaskes. Ny ren truse taes på hver morgen. ( Hun bruker ikke truse i pyjamasen.) Og tannpuss selvsagt :-)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #11 Skrevet 24. oktober 2011 Her vasker de seg stort sett om kvelden og bare tar lett vask om morningen.( Dvs. tannpuss også vasker jeg over øyene eller der hvor det er skitten).Spesielt nå som det begynner og blir kaldt ute. Barna mine blir fort tørre når det blir for kaldt, men om sommeren så vasker jeg mer, da de blir fort møkkete og det er mye sand som kommer hjem fra barnehagen. Tror ikke det er bra å vaske barna for mye om vinteren, og de har godt av å få litt bakterie på seg også.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #12 Skrevet 24. oktober 2011 Hos oss også når vi har barn på overnatting, så er de ikke så flinke til å vaske seg, men jeg vet at de gjør det hjemme. Jeg tror ikke at de ikke kommer fra et skitten hjem for det selvom de ikke vasker seg hos meg når de er på overnatting. Ser jo at de er renslig ellers. De er flinke til å vaske hendene etter at de har vært på do og de har jo ellers rene klær. Det eneste de gjør er å pusse tennene hvis de husker det.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #13 Skrevet 24. oktober 2011 Nei, ungene her vasker seg ikke om morgenen/kvelden utover bad/dusj de dagene det skjer. Det er selvsagt tannpuss og normal hygiene med håndvask før alle måltider og ellers når de er skitne og vask av ansikt når det er skittent.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #14 Skrevet 24. oktober 2011 Om morgenen er det klutvask av ansikt og underliv. Og selvfølgelig håndvask etter dobesøk. Om kvelden vasker de hender og ansikt om de ikke dusjer/bader
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #15 Skrevet 24. oktober 2011 Hvor ofte bør en tiåring vaske seg? Her dusjer stebarnet to ganger i uka og skifter truse helt tilfeldig. Det går ofte galt i trusa og da bytter hun bare uten å vaske seg. Hun pusser ikke tenner om morgenen eller vasker ansiktet eller noen andre steder. Jeg har tatt det opp med mannen, men han klarer ikke få til noe rutine på noen ting her i verden og mine råd hører hun ikke på. Da er det greit å vite at felles skal få lære seg god hygiene tidlig:-)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #16 Skrevet 24. oktober 2011 En tiåring bør selvfølgelig vaske seg hver dag samt skifte undertøy!
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #17 Skrevet 24. oktober 2011 Vasker tiss og rumpe, hender og ansikt og pusser seff tenner før vi går ut av døren om morgnen. Syns også det er mange som blåser i morgenstellet.. De vasker seg jo selv, og pusser egne tenner. Tror de at det er deilig for ungene å gå med "nattsmak" i munnen? Jobber i bhg og det er overraskende mange som ikke vasker ungene før de kommer. Kommer med gule tenner og skitt fra i går på hendene...
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #18 Skrevet 24. oktober 2011 Jøss. Litt overrasket over de som ikke vasker barna sine annet enn de dagene de dusjer eller bader. Da jeg var liten var standarden å vaske ansikt, hals, ører, hender og underliv på kvelden, og en rask vask av det samme om morgenen. Badet 1-2 ganger i uka.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #19 Skrevet 25. oktober 2011 Hva bruker barna når de vasker seg morgen/kveld? Vaskeklut eller våtservietter? Og tørker de seg på eget håndkle etterpå? Eller lufttørker de?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #20 Skrevet 25. oktober 2011 Begge mine barn dusjer/bader hver eneste kveld. Om morgenen vasker jeg de bare med en fuktig klut i ansiktet og pusser tenner.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #21 Skrevet 25. oktober 2011 Ja, det mente jeg også, at man burde vaske seg hver dag. Men stebarna mine er ikke oppdratt slik, og da trodde jeg at det var jeg som var rar.. De dusjer helst ikke i det hele tatt, men jeg sier at de skal dusje hver gang de er hos oss, så vet jeg at det er gjort (de er hos oss to dager i uka). De pusser tennene hver morgen og kveld og skifter truse daglig, og er veldig nøye med håndhygienen, og det er jo bra. Men hun på 12 lukter det av stadig vekk, men ikke snakk om at hun vasker seg mer enn de få gangene hun dusjer. Jeg har prøvd å si noe om det, men ber henne heller ta seg en dusj når hun kommer, så er hun ihvertfall ren de to dagene hun er hos meg. Det blir nok en litt annen vaskerutine på min lille når vi kommer så langt. Nå vet jeg ihvertfall at det ikke er jeg som er hysterisk, så tusen takk for bra tråd
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #22 Skrevet 25. oktober 2011 Jenta mi bader cirka annenhver kveld. De kveldene hun ikke bader så vasker jeg ansiktet, stumpen, hender og føtter i vasken og med klut. Om morgenen fjerner vi lukkeøye bæsj i øyekrokene, pusser tenner og kler på rene klær!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #23 Skrevet 25. oktober 2011 Lukkeøyebæsj.. hehehehe, så morsomt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå