Gå til innhold

Lager eller kjøper dere barnemat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 7 mnd som jeg snart skal begynne å innføre litt middag til. Koster jo endel med glass, så lurer på om jeg skal lage en stor porsjon med mat å fryse ned i små glass?

Om dere lager, hva er det dere har i maten?

Hva kan dem spise så tidlig av grønnsaker og andre ting? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en fin blanding:)

Det jeg begynte med var å koke små biter med gulrøtter, poteter og kålrot i minimalt med vann - og mose det med litt av vannet som du kokte det i.

Dette spiste hun godt av:)

Ellers laget jeg mange forskjellige middagsretter og fryste de ned i porsjonspakker. Velig greit. Det tok meg 3 timer og lage til 4 forskjellige retter - og da hadde hun mat i en mnd:)

Skrevet

Jeg forsøkte å lage litt selv i starten, men min lille var ikke glad i middag i det hele tatt.

Jeg synes ikke det er så fryktelig dyrt med 15 kr for et middagsglass eller hva det nå koster. Stort sett kan ungen din spise det samme som du spiser, bare du moser det.

Vi gir vår lille samme som vi spiser. Bare når vi spiser noe han ikke liker har vi glass på lur.

Skrevet

Min første ville ikke ha hjemmelaget, så da ble det kun glass.

Min lille nå(6mnd) ser ut til å spise det meste, så hun får begge deler.

Lager jeg selv bruker jeg gjerne glassene som inspirasjon.

Jeg begynte med grønnsaksmos og fruktmos når hun var 4 mnd, det fordi det er mildere for magen å begynne med enn grøt.

Jeg bruker grønnsaker som gulrot, søtpotet, pastinakk, persillerot, mais. Blander med kokevannet til passelig konsistens. Blander også i 1-2 ts olje(f eks Vita Optimal).

Nå når hun er blitt 6 mnd har jeg begynt med litt ris i, gjerne fullkornvarianten.

Og etterhvert blir det nok tomat, paprika o.l. også. Potet syns jeg har lett for å bli så seig når den moses med stavmikser, så det bruker jeg lite. Tungt for magen er det også.

Skrevet

Jeg bruker bare glass inntil videre, synes ikke det er så dyrt jeg da. Kjøper jeg middagsglass for 200 kr har jeg det i 2 uker, så er greit for vår økonomi;). Hun er straks 7 mnd og da kan jeg vel begynne å mose det vi spiser til middag?? Men da kan jeg ikke krydre/salte eller bruke posesaus, er det så?

Skrevet

Maten bør være uten salt inntil 1 år ja, halvfabrikata kanskje litt lenger. Litt krydder kan brukes, gjerne urter.

Skrevet

Jeg laget all mat selv. ikke noe med økonomi å gjøre, men j vil ikke at mine barn skal vokse opp med ferdigmat, det har sin egen smak :(

begynte med smaksprøver av halv avokado og halv banan most sammen. Så utvidet jeg med grønnsaksmoser, potet og gulrot sammen, potet og brokkoli sammen, osv... som jeg mosa med stavmikser og tilsatte fett (smør eller en god olje). Etterhvert tilsatte jeg litt urter og hvitløk og. Så begybnte jeg å lage med kjøtt og fisk, da brukte jeg grunnoppskriften som står i heftet "mat for spedbarn" som jeg fikk på helsestasjonen. Blandet grønnsaker og kjøtt/fisk med fett, urter og hvitløk. Lagde mange kombinasjoner. De grønnsakene jeg brukte mest var potet, gulrot, brokkoli, søtpotet, kålrot, purre, blomkål, paprika, sqaush og tomat. Ikke samtidig da såklart, brukte 2-3 grønnsaker sammen med kjøtt eller fisk. Noen ganger byttet jeg ut poteten med ris.Kokte alt ilag og mosa med stavmixer. Oppbevarte de i avent bokser som jeg frøs ned. Kjempelett. Lagde 10-20 middager på under en time.

Skrevet

Jeg lagde faktisk et lite lager til snuppa nå på søndag, hun er 6 mnd. Jeg kokte mørt gulrøtter, litt potet, bittelitt sellerirot (for smakens skyld), persillerot og kålrabi. Deretter kokte jeg en halv kyllingfilet i en kjele og et lite stykke laks i en annen kjele. Delte deretter grønnsaksmengden i to boller og la kylling i den ene og laks i den andre. Krydret med bitteltt chili. Brukte stavmikser til mosingen og så i fryseren med det. Gikk ned på høykant. Lett å variere med f.eks kylling laks, kalv, svin etc (det er forøvrig lavere allergennivå i ungt kjøtt kontra gammelt kjøtt, så kalv og lam er bedre enn okse og sau, men så lenge en ikke kommer fra en hyperallergisk familie er det neppe noe problem).

I dag fikk hun en smothie laget av banan, pære og mango, den kom rett ut igjen, hun brakk seg og fikk "rysj i kropp", men bare moset mango var greit. Forstå det den som kan.

Når de er over et halvt år kan de vel spise det meste unntatt honning og melkeprodukter, bare ikke gi de halvfabrikata beregnet på voksne (altfor salt med toro-poser etc) eller ferdigglass beregnet for ettåringer (mer salt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...