Gå til innhold

Har en 3-åring som er SVÆRT kresen på middagsmat. Tips??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han nekter å smake nye ting, og er skeptisk til det meste vi serverer til middag. Han spiser bare pølser, pizza, hamburger og grøt. Han smaker ikke noe som ikke er "skjult" av brød.

Det skal sier at han har veldig store mandler, og skal snart fjerne både polypper og mandler. Vet ikke om dette kan ha noe med matvegringen å gjøre.

Det er bare så fortvilende!!! Har alltid satt fram det samme som vi voksne spiser, men han er bare ikke interessert.....Ender med han spiser en ekstra skive til kvelds isteden for.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har kjøpt ole brum pasta som hjelper ungen her til og spise litt,

vi har funnet flere ting som han kan ha ketchup på og da glir det meste ned, tilogmed fisk.. og nesten hver dag er vi ``tomme`` for ketchup,..

gutten vår er glad i ris,. enten med ketcup, saus, eller uten noe.

Skrevet

hvor har du kjøpt ole brumm pasta?

Skrevet

Min gutt er helt lik. Heldigvis spiser han grønnsakene sin da. Deretter får han brødskive. Ikke alle kan like alt. Nå er gutten min 4,5år og vi ble alle lei stresset med middagsmas.

Min gutt liker også en del utenlandsk mat da. Kyllingspyd, kebabkjøtt, indiske sauser, greske kjøttboller...han liker at maten smaker sterkt! Men kokte poteter hater han:) Det må smake mer.

Skrevet

Har en gutt 2,5 år selv som er litt lik din. Bortsett fra at pasta elsker han. Pizza, pasta, taco, pølser, grøt o.l går ned på høykant og gjerne sterk mat. Men prøver å ikke servere dette for ofte.

Vanlig "norsk husmannskost" med poteter, grønnsaker, kjøtt, fisk o.l er han ikke interressert i å smake på engang. Han spiste dette til han var 15 mnd. Så var det bråstopp. Men det rare er at han spiser dette i barnhagen (har varmmåltid 2-3 ganger i uka), kun hjemme han ikke vil ha.

Jeg lager til samme middag til han som oss andre. Hender seg en veldig sjelden gang han prøvesmaker litt på grønnsakene.

Han får da ikke tilbud om annen mat hvis han ikke spiser. Lar han heller få ei skive før sengetid.

Men håper det snart går over, hadde jo sett at han spiste middag med oss.

Skrevet

Huff så slitsomt.

For oss funket det best å ikke stresse så mye. Vi lager det samme til ham som til oss andre, om han ikke vil ha så er det greit. Da får han vente til kveldsmaten. Om han da spiser en ekstra brødskive så er det helt greit. Han overlever det. Jo mindre vi stresser, jo mer spiser han av annen mat også faktisk. Men det tok litt tid før taktikken virket, han måtte nok innse at slik var det og nå ble det ikke mer oppmerksomhet rundt det å ikke spise.

Et annet tips er å la han være med under matlagingen. Mannen min har gjort en kjempejobb her. Han tar med seg gutten, og han får røre i saus, helle pasta i kokevannet, skjære opp pølse. De har snakket mye om f.eks hvilke grønnsaker som knaser når de tygger på de, og oppdaget at etter at de blir kokt så knaser de ikke lenger. Gutten er nå mye mer åpen for å smake på nytt, og det viser seg at han spiser mer av den maten han har vært med å laget selv (han får jo mye skryt også av mamma da vet du, om sååå god mat han og pappa har laget...)

Skrevet

Mine barn er også sånn. Etter mye utprøving med alle mulige greier, så har jeg egentlig gitt opp. De spiser det de spiser og får heller være sulten da om de nekter..

Skrevet

Et lite tips til er at ingen av mine gutter har vært særlig glad i potet. Med hjemmelaget potetmos elsker de! Og der er det lett å lure inn andre grønnsaker. Bare kok de helt møre, og mos sammen med poteten :) Passer best for grønnsaker som ikke har så sterk farge selvsagt, som f.eks kålrot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...