Gå til innhold

JEG synes IKKE julaften og alkohol hører sammen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke avholds, og liker å ta meg noen glass vin i ny og ne, men på julaften synes jeg ingenting om at foreldre skal sitte å drikke. Jeg føler at det er en "Barnas kveld" og man skal kunne la vær å drikke alkohol denne ene kvelden i året. Det er greit å holde seg kjørbar og med hukommelsen i behold. Dessuten kommer nyttårsaften en uke senere, da kan man heller kose seg... Evt etter barna er lagt i jula

Men det er såklart MIN mening...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

DEG om DET. Det er MIN mening.

Skrevet

Da gjør du det slik hjemme hos deg.

Skrevet

vel, DET er greit. Skjønner ikke hvorfor foreldre på død og liv MÅ drikke på julaften.....

Skrevet

.. Hvorfor skal vi diskutere dette hele tiden. Hel vil folk fortsette med å ha forskjellige meninger.... Kan vi ikke bare godta det, så alle kan feire julen etter sin egen tradisjon -MED eller UTEN alkohol...

Jøsses....

Skrevet

hum?

Jeg føler argumentene dine ikke holder helt mål..

For det første så er vel jula familiens tid..og ikke barnas... ?

Videre ser jeg ikke helt forskjellen på å ta 2 glass vin etter at barnet har lagt seg på juleaften..,og det å ta 2 glass vin en annen dag etter at barnet har lagt seg? Merker barnet forskjell på dette?

Om det er tilfelle at barnet merker at foreldrene drikker/blir beruset så bør jo de avstå fra alkohol uansett!

Nå skal det sies at jeg mener at en voksen bør holde seg helt edru når man har ansvar for barn... pga kjørbarhet osv.. Men at ingen skal kunne nyte noen glass vin på juleaften eller ta seg en konjakk syns jeg blir å dra det litt langt!

Jeg har derimot full respekt for at folk lar være å drikke når de har barna i huset..uansett..men da kan du ikke skille på juleaften og andre dager i jula.. det faller på sin urimelighet!

Skrevet

Helt i orden for meg.

Håper andre kan la være å blande seg borti at jeg tenker annerledes om dette, jeg mener en juleøl til pinnekjøttet og portvin til desserten ikke ødelegger jula for noen.

Mange jeg kjenner har ikke sertifikatet og er dermed ikke kjørbare noen dag i året. Faller de i samme unåden som oss "fyllefanter"?

Skrevet

Da vet vi hva DU mener.

Om du vil vite min mening, så hører juleøl og akevitt med til julemiddagen,og jeg har enda til gode å oppleve noen et snev av beruset og med hukommelsestap etter en øl og en akevitt.

Jul er for meg en kveld for hele familien, ikke bare for barna. Alle skal få kose seg, og smaken av en liten nubbe til ribba hører med. Ingen skal kjøre noe sted heller. Alle som er hos oss på julaften overnatter og gjett hva! Noen drikker til og med øl og akevitt til den lange, deilige frokosten 1. juledag!

Skrevet

Jeg for MIN del syns det er helt greit at voksne koser seg med litt alkohol i jula. Selv drikker jeg ikke, men syns alikevel at det er greit. Men alt med måte selvfølgelig.

Skrevet

Fint for deg, HI. Da velger du deretter.

Skrevet

Greit for meg det. Jeg derimot synes det er helt greit å ta seg et glass vin og en baileys liksom, ingen unger tar skade av det. Jeg er dog helt imot fyll på julaften!!

Skrevet

Til frokosten?

Jaja, som de fleste vet vil jo en som har et alkoholproblem ha store problemer med å innse det. Å sitte drikke alkohol til frokosten er et tegn på at noe er galt. Jul eller ikke jul.

Skrevet

Neivel.og akkurat det driter jeg i hva du mener om det.jeg syns det er lov å kose seg med vin og øl på julaften så lenge man oppfører seg som folk..

Skrevet

Det er helt greit, jeg synes julen er en fin td å feire jesu fødsel på. Om man feirer det med vin eller annen god drikke provoserer meg ikke så lenge man ikke gjør det om til en fyllefest. Ikke tror jeg ungene tar mer skade av å se foreldrene drikke to glass vin på julaften enn på nyttårsaften heller.

Skrevet

Hva da med 17 mai, påsken og nyttårsaften???

Ikke noe øl/vin til maten da heller??

Herregud for et hysteri. Alt med måte og sunt folkevett.

Er snakk om en øl og akevitt til masse god mat.

Synes det er verre med nyttårsaften da det har en tendens til å være

mye mere flatfyll enn det er på julaften.

Skrevet

Dette er debatten som dukker opp hvert eneste år på disse tider og som bare nekter å dø...

Hvis du ikke syns alkohol og julaften hører sammen, så lar du være.

Jeg derimot, syns julaften og en øl og akevitt hører sammen, og så kan du være uenig med meg, men forandrer ingenting for min del.

Jeg får fnatt av at voksne mennesker skal fortelle andre voksne mennesker hva som er "riktig" etter deres moralske kompass hele tida. Jeg har mitt eget, og det fungerer utmerket.

Skrevet

JEG synes IKKE at BARN og FLATFYLLA hører sammen uansett hvilken dag det er! Det er jo tydlig at du tror det blir flatfylla bare mor tar seg et glass vin til maten! JEG klarer fint å ha hukommelsen i behold etter et glass vin! Og man MÅ ikke være kjørbar hele tiden!! Skjønner ikke det argumentet!? Jeg har nettopp fått lappen, skulle jeg ha venta med barn til jeg fikk lappen da? For samboeren min er ikke alltid hjemme!

Men er det ok at jeg drikker meg snydens og glemmer hele nyttårsafta da? Jeg syns det også er en familiekveld! Da er jo ungene lenger oppe til og med!

Og dette er MIN mening...

Skrevet

Jeg synes ikke beruselse hører hjemme med barn, men enøl og dram til ribba synes jeg hører med :-)

Skrevet

ooog du er HI fra den andre tråden om hu kusina di? ;) haha, nei, dere drikker til alle døgnets måltider - men dere har ABSOLUTT ikke noe alkoholproblem..... Denial is the first sign of an alcoholic...

Skrevet

Vi i vår familie trnger ikke å drikke i smyg vi.. Klarer helt fint å ta en øl og en akevitt helt uten å bli beruset, det er null problem. Tror ikke det er rett å gjemme alkoholen for barna, men heller ære de at det drikkes med måte.

Skrevet

Nei ikke alkohol da heller, har man barn tar man ansvar for dem :)

Skrevet

haha. Syns detta var gøy siden det kom etter min kommentar på andre tråden om venninna som drakk 4 uker etter fødsel.

Om du har lest den kommentaren vet du nok alt at jeg ikke er enig. Ingen som noen sinne har sagt at julaften kun er kvelden for barna. Det er den fineste tiden i hele året som jeg alltid har delt med familien, og med fantastiske tradisjoner. Det at mamma og pappa har drikki øl til maten på julaften så lenge jeg husker har jeg ALDRI tatt skade av! vi skal aldri kjøre noe sted, og skulle uhellet absolutt skje så får du vel ringe ambulansen da ;) De har aldri vært fulle, for det er jeg enig i at ikke hører hjemme på julaften. Men det å kose seg med øl og annet skader ingen. verken meg eller ungen min ;)

Jeg gleder meg fortsatt til den øln jeg altså. Skal bli veldig godt :) hehe

Skrevet

Hva er dette for noe dømming? Har du noensinne opplevd f.eks en alkoholisert far? Ikke? Nei så klabb igjen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...