Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #1 Skrevet 24. oktober 2011 Hvor lang tid bruker du fra du går på badet med barnet ditt (evt barna dine) til du går ut fra rommet? Hva gjør du på den tiden, synging, lesing eller annet? Sover barnet når du går ut? Selvfølgelig relevant hvor gammelt er, men fortell uansett. Takker for svar, helst mange! Tror ikke vi gjør det riktig, ser dere..
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #2 Skrevet 24. oktober 2011 Først går vi på badet, der blir det en vask, dusj eller et bad, så på med pyjamas. Ut i soafen, der får han en flaske med varm melk. Så er det kos, og den kosen kan ta noen minutter.. Først litt mammakos, så pappakos.. Så etter det er inn på badet å pusse tennene, så er det i seng. Når han er i senga, så legger vi han bare rett ned sier god natt og går ut. Synger vi nattasanger osv så blir han bare så ivrig og våken. Bedre å gjøre det før senga her. Tiden kan jo variere en del. Er det helg og han ikke er så sliten, så kan leggingen ta 30min pga masse kos, sang og tull.. Er han veldig trøtt og vi bare må ta å legge han fort, så går det bare 20min.. Han er 17mnd.
Sussa85 - snart 2? Skrevet 24. oktober 2011 #3 Skrevet 24. oktober 2011 Badet bruker vi kanskje 5-10 min på...vasker rompe og ansikt..og pusser tenner lengre om vi bader selvfølgelig=) Men det gjør vi maks annenhver dag..eller ved behov.. Selve leggingen tar også maks 10 min.. går inn på rommet.. hun får velge bok selv.. vi leser en (og kun en) og så synger jeg 3 faste sanger..nattaklem og så legger hun seg! Men jeg tror vi har vært heldige med legging osv.. Hun har i grunn alltid vært temmelig grei! =) Men rutinene med bok og sang er kjempeviktige..kan ikke droppe dem...
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #4 Skrevet 24. oktober 2011 Har to barn på 4 og 6år. Jeg bader dem 2-3 ganger i uken, men kvelder med bare tannpuss går raskt unna. Max 10min på bad og 20 min lesing. Men er ikke hver dag vi leser. Deretter slukkes lyset og de sovner ganske raskt. Mine gutter vil aller helst ikke at mamma skal synge for det kan hun vissnok ikke godt nok.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #5 Skrevet 24. oktober 2011 ca 20 minutter fra puss til jeg sier nattata.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #7 Skrevet 24. oktober 2011 Bruker ca.10 min. Går på badet. Vask, skift og tannpuss. Så i senga med vovva og tutta. Og så er det natta. Hun snakker og tuller litt etter at jeg har gått ut, men innen 5-10 min. så er det stille:-)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #8 Skrevet 24. oktober 2011 Ca 15 min på badet. Lese og syngestund tar vi før vi går på badet. Så tar datteren min med seg dukken får å legge den, og sønnen min med seg et tog han bare må ha overalt. God natt og slukker lys. Maks 2 min. De er tvillinger på 2 år.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #9 Skrevet 24. oktober 2011 Bruker 45 min +/- på tre barn i alder 1-5 år. Da får de en kveldsflaske, kattevask, tannpuss, skift og to eventyr. Og en heeeeel masse tulling og "skal bare"....
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #10 Skrevet 24. oktober 2011 Her prøver vi å legge rundt 19-19.30. Ved legging er han da allerede dusjet før på kvelden, og har kun da tannpuss igjen. Om vi ikke dusjer kveld, blir det vask i tillegg til tannpussen. Så fyller vi kopp med vann, finner kosedyr og bok, og hopper i senga. Jeg leser et lite stykke hver kveld, og så er det fast rituale å stryke både på rygg og sider og bein og armer. Før vi da sier godnatt. Usikker på konkret tid, men alt fra 15-30 min kan det vel fort gå, alt etter hvor "treige" vi er hehe.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #12 Skrevet 24. oktober 2011 Vi leser alltid bok mens han spiser kveldsmat. Så er det tannpuss, og vasking av ansikt og rumpe. Når han ikke bader tar det fem minutt på badet. Siden vi leser bok under måltidet, setter vi bare på en cd med musikk eller eventyr, et lite nattbordlys og gir godnattklem før vi går ut. Gutten vår er 3 år og han har aldri protestert på legging. Han sovner som regel innen 10 minutt.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #13 Skrevet 24. oktober 2011 Går på badet. Skifter bleie og smører vesla i rompa. Vasker ansiktet. Legger henne inne på rommet sitt og hun sovner så fort hun får nattesmokken sin. Han eldste skifter jeg på pysjen, pusser tenner mens vi synger "puss puss..." legger han i senga og leser en historie eller en kort bok. Ligger der til han sovner (tar ca 10 minutter) om han ikke har sovnet av fortellingen, og sniker meg ut når han har falt i koma Lillesnupp er snart 9 mnd, og hun bruker jeg ca 15 minutter å legge/stelle Lillegutt på 3 og et halvt, bruker jeg ca 30 minutter De har jo begge sine dager der de ikke vil legge seg og det går litt lengre tid, men dette er ca gjennomsnittlig hver dag...
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #14 Skrevet 24. oktober 2011 jeg er kjempesløv med tannpussen.. uff...hopper over det ofte.. men er hun trøtt, og jeg trøtt, og jeg bare vil få henne i seng, og hun har tørr bleie, følger jeg henne inn i sengen, sier god natt, og så sover hun. noen ganger går hun og legger seg selv. da har jeg ikke lyst til å ta henne opp igjen for å pusse tenner osv... Hun har nettopp blitt to år. skulle kanskje sunget eller lest, men hun har ikke behov for det så hvorfor skal jeg....
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #15 Skrevet 24. oktober 2011 Vi har alltid lagt han kl 19, og han sover godt hele nettene (ca 13 timer).
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #16 Skrevet 24. oktober 2011 Fra tannpuss til nattakos tar det ca 20 minutter. Om hun bader så tar det 30 min lenger, men da starter vi kveldsstellet litt tidligere. Vi leser bøker på senga. Hun får 3 korte historier eller 2 lange. Avogtil ser vi på Peppa Pig på ipaden I senga, da er det 2 episoder. Så må vi passe på at Teddy (bamsen hennes) og Taggies (kosekluten) er i senga før jeg sier godnatt og går. Hun sovner mellom 5 og 20 minutter. Det har skjedd 2 ganger at hun har sovnet mens jeg har lest bok, men det er ikke vanlig. Det hører til sjeldenhetene at hun kommer ut i stua etter at jeg har sagt godnatt. Hun er 2 år og 2 mnd.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #17 Skrevet 24. oktober 2011 Her går det som regel som en drøm. 2 barn på 3 og 5år. Bruker 5 min på å skifte til nattøy,pusse tenner og en kattevask. Så leser vi for hvert vår barn, ca 5 min.. godnatt og lyset slukkes.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #18 Skrevet 24. oktober 2011 Har 2 gutter på 2 og 3 år. Vi går på badet sammen. Vaske ansikt, hender og rumpe. Pusse tenner. Ta på pysj. Inn på stua og lese 2 små bøker (de får velge en hver). Inn på rommet (de deler rom), synge 3 sanger og så går jeg ut. Det hele tar vel ca 15-20 min.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #19 Skrevet 24. oktober 2011 5-10 minutter ca. Går på badet, pusser tenner, tisser, klutvasker og tar på nattøy. Følger henne i senga og synger en sang etter hennes ønske. Så går vi ut og hun legger seg til å sove. Hun er 3 år og 3 mnd.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #20 Skrevet 24. oktober 2011 ca 40 min på badet.. bade, tannpuss, kos tar sin tid.. beste tid på døgnet leggingen av minsten tar ca 5 min.. synger 1 sang og litt kos.. eldsten på 5 år synger jeg 2 sanger for så er det å si god natt..
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #21 Skrevet 24. oktober 2011 17 mnd gammelt barn. Vi bader og skifter til nattøy før kveldsmat. Det tar fra 15-30 minutter. Etter kveldsmat er det på badet og pusse tenner - det tar 1 -2 minutt. Vi legger han i sengen, stryker han over håret/koser bittelitt. Sier god natt og går ut fra rommet. Det tar 30 sek - 1 min. Han sover selvsagt ikke da, men han legger seg vanligvis fint ned til å sove. Sovner da av seg selv etter ca 10 minutter. Noen ganger må vi inn igjen med smokken, si god natt en gang til - og av og til skifte bleie, men vanligvis slipper vi det.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #22 Skrevet 24. oktober 2011 Takk for svar! Skjønner (som jeg mistenkte..) at vi bruker unødvendig lang tid på legging her i huset. Vet ikke helt hvordan vi skal endre det heller. At det tar 5-40 min på badet er så sin sak, men vi bruker fryktelig lang tid på selve leggingen. Det er hyling og nekting og "skal bare" og i det hele tatt. Og synging i lange baner.. Nei, her må noe gjøres! HI - nå med gode ideer og friskt mot! Thank you, thank you very møtsj:)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #23 Skrevet 24. oktober 2011 Ca 40 min. Holder på bli gal av hvordan kveldsstellet drar ut på tid! For før disse 40 min på badet og lesing, så er det ca 30-40 min med kveldsmat. Alt går såååå treeegt på kvelden.... Barna er 5 og 8 år gamle. 8-åringen lurer iblant på hvorfor han må inn etter barne-tv, men herlighet, når man bruker over 1 time på kveldsstellet, så må man jo det...
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #24 Skrevet 24. oktober 2011 Her blir det en kattevask og tannpuss i tillegg til skifte til pysj og tørr bleie, og så er det rett inn i senga. Der finner vi fram kosedyr og smokk, brer over dyne og slukker lys og sier natta. Hun sover altså ikke når vi går, og finner stort sett alltid søvnen selv, selv om vi noen ganger hører at hun er våken en liten stund først. Hun er 1 1/2 år. Vi verken leser eller synger ved leggetid, men gjør unna sånt i sofaen før vi går på badet på kvelden. Hvis vi bader bruker vi lenger tid, men prøver å få badet før kveldsmaten, sånn at leggerutinen stort sett er den samme uansett.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #25 Skrevet 24. oktober 2011 Det tar ca 10.15 minutter, men da har vi brukt en halvtime på lesing før vi går på badet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå