Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #1 Skrevet 24. oktober 2011 Er så jævla lei! Må jo leve på raspa gulrot for å ikke gå opp i vekt jo! Levde på kaninfôr og pyttsmå prosjoner hver 3. time i et år, og da ble jeg slank(ere). Så skulle jeg gradvis gå over til et normalt kosthold, og da gikk jeg jaggu opp alt sammen igjen :/ Jeg sultet meg ikke det året jeg slanket meg, men levde svært sparsomt, spiste lite fett, lite karber, så og si ikke sukker og drakk bare vann. Når jeg gradvis gikk over til vanlig mat, spiste jeg fortsatt lite og ofte, og holdt meg unna sukker utenom en bursdag i skuddåret hvor jeg tillot meg å spise litt kake. Kom meg ned til normal vekt på det året, men hadde fortsatt noen gode kilo å ta av før jeg ble pent tynn. Tenkte at hvis jeg økte på trening så ble jeg slankere. Så jeg trente og spiste sunn mat, men jeg gikk opp ALT igjen Jeg kan jo ikke leve på kaninmat og ikke ha mulighet til å spise normalt hele livet heller da! Er så drittlei! Var så glad for å ENDELIG gå ned i vekt etter å ha vært misfornøyd hele mitt liv. Har prøvd mange ganger før, men orket ikke å vente så lenge på resultater når jeg var ung, så jeg ga meg etter noen uker da, denne gangen holdt jeg ut i et år og la om livsstilen totalt når jeg først var ferdig med helvetetsåret, og da går jeg opp igjen :'( Nå er jeg drittlei! Veier snart 80 kilo igjen og er under 160 høy.... Er MØKKLEI!!!! Vil bare operere meg, gå ned i vekt og holde meg der! Men jeg har ikke råd, og er ikke stor nok til å få dekket det av staten. Så da får jeg gå rundt med feit mage, digre lår og brei ræv.. knall!
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #2 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg skjønner at du er lei og fortvila, og jeg sier ikke at jeg har svaret på vektproblemet ditt, men kanskje du skal kaste et blikk på det du kaller "normalt kosthold" og porsjonstørrelse? Jeg hadde en venninne tidligere som hadde gjort som deg, slanket seg masse, og så gått tilbake til det kostholdet hun hadde før. Det sier seg jo egentlig selv, at det kostholdet som gjorde deg overvektig forrige gang, vil gjøre det igjen denne gangen. Problemet hos henne var i grunnen størrelsen på det hun mente var en normal porsjon. Da vi snakket litt om det, så viste det seg at hun spiste kjempeporsjoner med mat. 7-8 pølser med lompe, 1 hel big one pizza, 6-7 kjøttkaker og 3-4 poteter osv. Det hjalp på vekta da hun halverte porsjonene sine ;-)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #3 Skrevet 24. oktober 2011 jeg la meg på samme porsjonstr som sønnen min på 3 i grunn. Hvis vi spiste fisk og grønnsaker så var det en liten tallerken (froskoststr) hvor 2/3 var grønnsaker og resten var fisk, ikke noe smør på, men en liten spiseskje med mager kesam. Jeg spiste kun knekkebrød med magert pålegg, 2 stk til hvert måltid, 2-3 frukt hver dag. Dette var det jeg la meg opp til når jeg hadde levd på grønnsaker så og si alene i et år... Men det var tydligvis ike lite nok! Jeg må seriøst kun leve på grønnsaker hvis jeg skal ned i vekt jo :/ trente styrke 3 ganger i uka og gikk rask tur/ jogget 2-3 ganger i uka. Men det holder jo ikke mål! Nå har jeg gitt opp totalt og gir faen i alt som heter sunt og fornuftig, for det hjelper faen meg ikke uansett
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #4 Skrevet 24. oktober 2011 Eg blei slankeoperert i mars og har gått ned 36kg. Fekk det dekka. Er superfornøyd. Ingen komplikasjoner. Men du må forandre livsstil. Eg eter eit knekkebrød med pålegg til frokost, lunsj og kvelds. Mellommåltider består av nøtter, frukt, salater o.l. Til middag spiser eg eit t-fat med middag. Klarer vel knapt ei potet og litt kjøtt. Spiser kvar 2 time. Forskjellen før og no, er porsjonane, kor ofte og kva eg putter i trynet. Og KOR FORT EG SPISER. Smaksløkane ligger ikkje i magen veit du Tygg, maten og smak på den. Då klarer du å kjenne når du er mett og slutte før du har spist alt for masse. Blir sjokka over porsjonsstr. til enkelte no etter eg blei operert. Da er då ein ser kor galen ein har vært Men har vært der sjølv så eg seier aldri nåke. Spiser ikkje brød lenger. Blir oppblåst i magen og veldig fort sulten igjen. Så knekkbrød eg best. Spiser snop og chips, men veldig lite. Begynner alltid med sunn mat også litt snop etterpå. Då har eg så lite plass, så eg klarer veldig lite Det som slankeoperasjonen hjelper med, er å ikkje gå på den store smellen. Eg klarer ikkje spise meir sjølv om eg hadde hatt lyst. Men uansett var det eit stort steg og ta operasjon. Den 1.mnd. var heilt jævlig. Og ikkje alle er så heldig som meg. Mange som sliter etterpå. Håper du ikkje gir opp. Ein deilig følelse å ikkje ha kroppen i veien lenger.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #5 Skrevet 24. oktober 2011 jeg spier jo som du beskriver Men jeg må jo som sagt spise gulrot et år for å gå ned og holde meg nede, begynner jeg å spise mat så går jeg opp igjen :( Er så fortvilet! Har venner rundt meg som har operert seg, de har levd mye verre livsstil enn jeg har, men går ned så det synger! Mens jeg sitter her og gnager på gulrota mi da, og er heldig om jeg holder meg slank i 2 mndr etter at jeg har begynt å spise normal mat... Great! Men måtte du betale selv? Kan man betale ned som med andre lån hvis man skal ta operasjon, eller må man betale alt med en gang?? HI
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #6 Skrevet 24. oktober 2011 Men tror du virkelig at du kan spise som du vil etter operasjon???? Du må fortsatt spise veldig, veldig små porsjoner, og den første tiden ingenting fast. Spiser du deg opp igjen til det du spiser nå, vil magesekken til slutt utvide seg igjen, og i tillegg til overvekten har du nå vondt i magesekken i tillegg.....
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #7 Skrevet 25. oktober 2011 jeg spiser jo små porsjoner! Det er det som er så sabla frustrerende! Jeg spiser like store porsjoner som et barn, som ejg beskrev over her. En forkosttallerken med middag, 2/3 er grønt, resten er fisk, kylling eller kjøtt. Holder meg unna drittmat, spiser aldri fast food, skal ejg ha pizza, lager jeg den selv fra bunnen av med gode råvarer og spiser en bit. Jeg gjør seriøst alt "rett", men går like faens opp igjen hvis jeg ikke lever som vegetar Men jeg kan ikke leve som kanin, for kroppen min blir sløv, jeg får vondter her og der og jeg får lavt med jern. Jeg må spise kjøtt også. men når jeg da spiser variert og sundt, så går jeg opp. Hva skal jeg gjøre da?!?! HI
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #8 Skrevet 25. oktober 2011 har du fått sjeket stoffskiftet ditt? Hvis stoffskiftet ditt er for lavt, kan dette være grunnen. Kanskjet a en tur til lege og forklare situasjonen og bed om blodprøver?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #9 Skrevet 25. oktober 2011 Hva med å møte en ernæringsfysiolog (eller hva det nå heter) i første omgang? Så kan dere sammen gå gjennom kostholdet ditt. Kan også hende at hun har noen tips om hva nettopp DU ikke tåler, før du går opp i vekt. Vi er jo så forskjellige. Riktig mat for meg, er ikke nødvendigvis riktig for deg. Ville absolutt gjort det før jeg gikk til operasjon.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #10 Skrevet 25. oktober 2011 nei, føler det er så skam over dette her :/ Alle tror jeg juger og spiser dittmat siden jeg legger på meg, ingen tror at jeg faktisk gjør det riktig. Jeg er flau over å være stor Gremmes over mitt eget speilbilde, føler meg uattraktiv ovenfor mannen min, har ikke lyst til å ha sex lenger pga fet mage som er kjempestygg... Jeg vil helst bare våkne en dag og være slank... HI
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #11 Skrevet 25. oktober 2011 Ikke for å være stygg men jeg tror ikke du spiser så lite som du sier. Om du hadde gjort det hadde du ikke veid det du gjør nå. Jeg er selv stor (1,60cm og 90 kilo). Jeg trodde også jeg spiste lite helt til jeg faktisk skrev opp ALT jeg puttet i munnen en uke, tok med den minste lille ting. Etter den uken såg jeg selv at jeg spiste mye mer enn hva jeg trodde selv.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #12 Skrevet 25. oktober 2011 Den operasjonen er ikke bare bare. Husker ikke hvilken operasjoner, men ei må ta B12 sprøyter hver 3 mnd resten av livet, ei anna må ta avføringspiller daglig. En mann fikk operasjon da han var 200 kg. Han gikk ned og ble slank. Begynte å frotse i mat igjen, junk, junk, junk, og etter noen få år var han på nytt 200 kg og ønsket ny operasjon. Operasjon er ingen sikkerhet. Legene fortalte min venninne at operasjonen (gastrisk bypass) garanterte bare 15 kg nedgang. Resten måtte man klare selv. Og det klarer man vet å spise lite og ofte, da man ikke har plass til all verden. Se på det slik: Vondt i magen rett etter måltid - spist for mye- magesekken utvider seg. ALDRI spis store porsjoner. Og hvem sier at alle tynne kan spise "normale" posjoner hver dag hele livet? Det er ikke sånn. Vi som er slanke og som vil forbli slanke må tenke oss om hver dag vi også. Jeg spiser mindre dagen etter jeg har spist mye f.eks. For jeg ønsker å holde meg tynn. Dessuten er det sunt å ha et magisk tall. Aldri la seg selv forfalle slik at man går over. Går man over er det begrensninger i kostholdet TVERT, for å komme seg under igjen. Jeg vil tro det er noe medisinsk feil involvert, hvis du spiser små sunne porsjoner. Prøv å regne ut hvor mange kalorier du spiser.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #13 Skrevet 26. oktober 2011 Om det er sant det du sier, er du syk... Da har du et normalt kcalforbruk langt under det en normal person skal ha,- og må ha MEDISINSK hjelp. En operasjon vil ikke hjelpe deg det døyt, det vil bare gjøre at det blir letter og spise mindre i en liten periode. Tilbakefallsprosenten til fedme etter en slik operasjon etter 5 år, er 70%.. Og som du sier, du har greid og slanke deg, det er og holde vekta osm er vanskelig. ALtså, en slank kropp i seg selv er ikke nok "gulerot" for og fortsette en nøktern og aktiv nok livsstil og holde seg slank..Så en slankeoperasjon vil gjøre deg slank, men ikke HOLDE deg slank. Sitat HI: "Jeg sultet meg ikke det året jeg slanket meg, men levde svært sparsomt, spiste lite fett, lite karber, så og si ikke sukker og drakk bare vann.",- blir du operert på blir det ikke noe annerledes enn hvordan du gjorde det når du fulgte dette opplegget. kanskje må du leve slik resten av livet for og holde deg slank??? Bare litt mer av den dang du har oppnådd ønsket vekt? Siden du ikke gikk sulten, spiste du nok veldig riktig. Og du vet at vi som holder oss slanke (har selv gått ned fra 100 kil til rett under 75 kilo, er 180 høy) så spsier vi godteri og skeier ut kun i helga. Jeg trener 1 time hver dag (og mener det burde vært mer, da jeg sitter på konotr 7,5timer hver dag), og selv på kafe og spareforening med venner, så kutter jeg ofte ut kaffekaker, isen eller sjokoladen som bir servert, maten spiser jeg, men kutter da ut måltidet jeg ville ha spist hjemme = ant kcal går opp i opp...På bursdager som holdes i ukedager spiser jeg kakene (helst påsmurte rundstykker om de har det, eller annen mat) istedet for et måltid. Det være seg middagen eller kveldsen,. De kommer ikke i tilegg til måltidene resten av dagen. Jeg ville først skrevet opp hver en dråpe vann som passerte mine lepper i et par-tre uker (kun en uke vi føre til at du den uken kanskje er ekstra "flink"), og ca hverdagsaktivitet, og trenignsøkter.... SÅ kan du evt ta med dette til ernæringsfysiolog (finnes på mange treningssenter) evt lege, også ta det derifra. Desverre HI, du er nok en av de misnt egnede ti len slankeoperasjon slik som du ordlegger deg i dette innlegget. Men jeg har tro på at du klarer det alene, du trenger bare og bli mer bevisst din egen kropp og aktivitetsnivå!
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #14 Skrevet 26. oktober 2011 Enten har du stoffskifteproblemer, eller så har du direkte sultet kroppen din det siste året. Det som skjer når kroppen er sultet er at når den får mat får den full panikk og lagrer så mye fett den bare klarer. Kroppen vet jo ikke når neste sulteperiode kommer. Start med å få en lege til å ta tester og meld deg på type Grete Roede, for det kostholdet du beskriver virker helt håpløst. Hvem orker å holde ut å gnage på gulrøtter og spise barneporsjoner? Det er veldig avleggs. Man skal spise relativt mye mat og bevege seg mye. Da er kroppen fornøyd og slipper fettet - med mindre det er noe fysiologisk som ikke stemmer.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #15 Skrevet 26. oktober 2011 Enig med hun over. Kan virke som du har spist for lite, og derfor er forbrenningen helt på styr, og du legger på deg av de knøttsmå porsjonene dine. Som de andre sier, meld deg på f.eks grethe roede, og få hjelp til å spise så mange kalorier du faktisk skal ha på en dag. Sikkert mye mer enn du spiser per i dag, men kanskje det er det som skal til for at forbrenningen ordner seg, og du begynner å gå ned i vekt igjen.Det er viktig at kroppen får nok næring for å ikke gå i sparemodus.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #16 Skrevet 26. oktober 2011 hva med å kombinere det kostholdet du har nå og det du hadde ? jeg var overvektig å trengte å ta av meg 30 kg. jeg spiste sunt, men kutta ikke ut alt det usunne! ansatte en personlig trener og vips etter 6 mnd var jeg gått ned de 30 kg. nå trener jeg 3 dager i uken på trenings senter og går lange raske turer med barnevogna de 4 andre! kroppen har aldri følt seg bedre en nå som den får trim vær dag!!
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #17 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg tror enten du ikke spiser så lite som du gjør, eller hvis du gjør det, spiser altfor lite... du kan faktisk legge på deg av "Ingenting" dersom kroppen din allerede er sulteforet. Jeg er selv (i ikke-gravid tilstand) rett over 1,60 høy og rett over 80 kg, og jeg spiser akkurat det jeg har lyst til... type sjokolade hver dag og sånt, så om du virkelig har riktig kosthold, stemmer det ikke i forhold til din vekt og høyde. Eventuelt bør du gå til legen og sjekke stoffskiftet eller om det er noe annet som gjør at du går opp i vekt. Dessverre tror jeg heller ikke slankeoperasjon er tingen for deg, men du bør nok få hjelp av noen til å få orden på kostholdet ditt. Kanskje vil du faktisk gå opp med en gang også, men kroppen din vil på sikt ha godt av å stabilisere seg på et normalt inntak av næringsstoffer og bidra til at du blir slankere etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #18 Skrevet 26. oktober 2011 Den spareblussteorien er nok desverre ikke sann.. Jo, med litt lite mat over tid, vil kroppen innstille seg på og forbrenne mindre, fordi den er vandt til mindre mat,- men det er bare i forhold til en LITEN reduskjon imat,- over tid. Og det er dette som kan føre det opphold i vektnedgang, men ikke fullstendig stopp. FOr summa summarum trenger kroppen et bestem antall kcal for og opprettholde x-kilo, + aktivitetsnivå + vitale organer...... Om teorien om sparebluss stemmer, så vil det si at alle i konsentrasjonsleire ikke ble tynnere enn et visst antall kilo,- for da ville kroppen ha satt seg på "sparebluss"..Og alle ville blittt BÆLM-feite den dagen de kom ut og kunne spise normale mengder mat...
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #19 Skrevet 26. oktober 2011 Er du klar over hvilke komplikasjoner som kan oppstå ved en gastric bypass operasjon? Det er en grunn til at det skal være siste utvei! Før man får dekket dette av det offentlige, må man gjennom et alternativt opplegg med "slankeleir", timer med ernæringsfysiolog etc etc. Det er IKKE den enkle løsningen!! Jeg tror du må søke hjelp hos legen din og sjekke stoffskiftet. Eventuelt kan det hjelpe å begynne på et Grete Roede - kurs og få "profesjonell" hjelp. Man kan spise feil selv om man tror man er flink. Du kan også melde deg inn på et treningssenter og få hjelp av en personlig trener. Kanskje du kan øke forbrenningen ved riktigere trening/mer effektiv trening. Ofte pusher man ikke seg selv godt nok! En PT kan også hjelpe mye med kosthold. Dette er vel anvendte penger, og laaaangt billigere enn en operasjon (som du antagelig i så fall vil måtte betale selv). Selv om din BMI tilsier at du har helseskadelig overvekt, kreves en enda høyere BMI for å få dekket operasjon.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #20 Skrevet 26. oktober 2011 Selvsagt blir de i konsentrasjonsleir o.l. tynne og tilslutt så avmagret at de dør. Men på ferden dit bremser jo kroppen alt den klarer. Og folk som slanker seg blir BÆLFEITE igjen dersom de bytter over til "nornal kost" uten tilvenning. Er en grunn til at 90% av alle sykelige overvektige som slanker seg veier mer enn utgangspunktet 3 år etter at de har nådd "målvekten". Se bare hva som skjer på biggest losser om de ikke spiser den mengden kalorier de skal, DA GÅR DE IKKE NED! Selvsagt sier jeg ikke at dersom man bare spiser gulrøtter går man bare ned 5 kilo på et år på grunn av spreblusset, men det virker jo mot sin hensikt fordi man mister jo ikke bare fett, man mister masse muskler og det tæres på lagrene av mineraler og vitaminer slik at det f.eks går utover skjelettet. Forbrenningen er som et bål, man må passe på å hive på brensel med jevne mellomrom da får man en jevn flamme som brenner så lenge man ønsker.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #21 Skrevet 26. oktober 2011 Logg deg av galningforumet og gå til fastlegen din som vil henvise deg til rett person.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #22 Skrevet 26. oktober 2011 Dere som ikke har vært i denne situasjonen, vet ikke hva dere snakker om. HI: Kontakt legen din du og søk operasjonen. Hilsen en som ble operert for en uke siden, og endelig skal kunne leve ett normalt liv.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #23 Skrevet 26. oktober 2011 Dere eier ikke ryggrad, når det er så enkelt å ty til operasjon. En gammel dame sa til meg at det hadde vært hardt arbeid hele livet for å være slank. Ja, vet du, de fleste kan ikke gomle det de vil. De må tenke seg om daglig. Spist en kakebit? Ja da må man spise mindre til middag eller kvelds.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #24 Skrevet 26. oktober 2011 Jada, jada, jada. Vi hadde ikke fått den om det var så enkelt du. Er du klar over hvor mye dette koster samfunnet? I vårt tilfelle koster det mer å ikke innvilge operasjonen.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #25 Skrevet 26. oktober 2011 Haha! Jeg vet om to venninner som spiste seg digre og som deretter synes det var pyton å slanke seg. For da måtte de endre dagliglivet med sjokolade og annet godt. De skrøt på seg diverse slankekurer og fikk operasjon til slutt. Joda, de finnes de uten viljestyrke og ork til å prøve. Lett å unnskylde sin egen latskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå