Gå til innhold

Hva blir besteforeldrene til barna deres kalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

..Og hvem er det som har bestemt det? da tenker jeg på; Mormor, morfar, farmor, farfar, eller bestemor og bestefar?

I mitt tilfellet, så kom min mor til meg, mens jeg var gravid med førstemann- og spurte meg hva de skulle bli kalt, slik at de ikke sa noe feil. Og da sa jeg som det var, at jeg ville de skulle være mormor og morfar, og de andre farmor og farfar. Og det var jo såklart helt i orden..

Med svigers(særlig svigermor) er det verre. Vi har sagt i fra om dette fra starten, og da var det liksom greit- og det ble ikke noe mer snakk om det. Men når andremann kom til verden ble det annerledes. (Min førstefødte har en annen far). Omtaler seg selv som "bestemor" konstant. I går når vi traff henne på butikken, sa mannen min i fra om dette- og da overså hun han totalt, og omtalte seg som "bestemor" nok en gang. Mannen min sa i fra hele tre ganger, før hun bøyde seg over minstemann i vogna og sa; Nå, det skal vi nå bli to om, hihi.

Herregud, kan hun ikke bare respektere at slik vil vi ha det da? Sånn som vi ser det, har barna våre to sett med besteforeldre, så da kan man ikke kalle EN av de for bestemor.. Ahh, jeg blir gal.

Virker som hun MÅ gjøre seg vanskelig. Og jeg som elsket svigersene mine.. Men nå, begynner de å irritere meg grenseløst. Bare de små kommentarene hun kommer med får meg til å grøsse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For oss foreldrene var det det samme hva de ville bli kalt. Min mamma ville gjerne bli kalt Mormor, så da er hun mormor.

Pappans foreldre ville gjerne bli kalt besto og besten, og går da under dette, eller bestemor og bestefar..

Er det så ille at hun vil bli kaldt bestemor da? Skjønner jo at dere ikke syns det er noe moro at hun går mot deres ønsker, men er det virkelgi så ille?

Jeg hadde selv en mormor, og en bestefar (istede for mormor og morfar) Ingen som syntes det var rart..

Skrevet

Det er vi som har valgt hva de skal hete, men har snakket med dem først om det.

For oss er det viktig at vi skiller på hvem som er hvem uten problemer og ikke hva de heter.

Skrevet

Mormor og morfar, og farmor og farfar.

Min samboer har bare brødre og alle er eldre. Så svigers har en drøss av barnebarn fra før, og er farmor og farfar til alle sammen, så da ble det automatisk sånn.

Mine foreldre ble bare mormor og morfar også, sikkert fordi vi barna vokste opp med å bruke de begrepene på mammas foreldre.

Men min fars foreldre har vi alltid kalt bestemor og bestefar, uten at jeg vet helt hvorfor. Ikke fordi de er best i hvert fall, for mormor og morfar var de som alltid stilte opp, besteforeldrene mine har egentlig aldri brydd seg om oss i noen særlig grad.

Skrevet

jeg synes ikke man kan påtvinge voksne mennesker navn de ikke er komfortable med. Hvis de vil kalle seg bestemor og bestefar, bør dere akseptere det. Si heller takk for at de er engasjert i barnebarna, finnes utrolig mange som bryr katta om de nye verdensborgerne i familien.

Så i denne situasjonen synes jeg det er HI som er vanskelig, snakk om flisespikkeri.

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Her er det:

Mormor og Ivers (fordi min mor vil bli kalt det)

Morfar og Marianne ( det bare ble sånn)

Bestefar og Heidi (fordi det ble sånn)

Bestemor og Petter (fordi svigermor visstnok IKKE er en farmor, hehe)

Jeg lar de bestemme helt selv hva de vil ungen skal kalle dem, for det første er det de som skal ha gleden av å være besteforeldre, og for det andre vet jeg fra erfaring at unger etterhvert ender opp med å kalle de akkurat det de vil selv alikevel. Hele familien sa f.eks bestefar Daniel til min farfar, men da jeg var 13 byttet jeg om til farfar...

Skrevet

Min mor blir kalt mommo, og samboeren hennes bestefar. Min far blir å kalt bestefar.

Foreldrene til barnefar var hardnakket på at de skulle bli kalt mor og far. Jeg var nå ikke helt enig, men de mente at på dialekten vi har her så blir farmor og farfar helt galt. Jeg er enda ikke enig da, men....ungene er blitt så store, og jeg og BF er skilt, så bryr meg ikke så mye lengre....

Skrevet

Jeg er oppvokst med bestefar og farmor/farfar.

Hadde veldig nært forhold til farmor og farfar, så jeg ville snuppa skulle "få" det også... en farmor og farfar

Nå har 3 av 4 besteforeldre nytt forhold, så da ble det:

Bestemor

Morfar/bestefar og navnet på kjæresten

Farmor og bestefar ( er ikke i slekt, samboer med svigermor, men det ble slik, og han synes det er kjempestas - spesielt siden hun ikke klarte å si bestefar, så det ble bestemannen + at han ikke har kontakt med sine andre barnebarn. Svigermors andre barnebarn kaller han ved navn)

Farfar og navnet til svigerfars kone. Vi spøkte med at vi skulle skrive til Farfar og Besto på et takkekort, men det falt ikke i god jord. hehe..

Svigerinnen min spurte faren hva han ville bli kaldt, og da sa han Bestefar. Dette spurte jo vi aldri om, og han har aldri sagt noe på det heller.

Skrevet

Her er det mormor (min mor)

Og svigers ville heller bli kalt bestemor og bestefar enn farmor og farfar .

Og det var helt greit for oss.

Jeg kalte min mormor og morfar for bestemamma og bestepappa. Har ikke hørt så mange andre gjøre det. :)

Skrevet

Jeg er ikke vant med mormor og morfar/farmor og farfar selv, da jeg kalte mine for bestemor og bestefar. Så vi ville at det skulle bli bestemor og bestefar.

Men om mine foreldre, sier snupp: Mommo og navnet på min far

Og med samboer sine foreldre sier hun: Bestemor +navn og navn på ny kjæreste. Bestefar +navn og navn på ny kjæreste.

Hehe..dette ble bare rot :P Men dette er noe hun har kommet på å si selv.

Skrevet

Men herregud da?! Mye man skal bry seg om... Hvorfor er det dere som skal bestemme det?? Er da vel det samme hva barna kaller dem, og hvis bestemor/mormor/mor har ønske om å bli kalt det eller det så må det da vel være opp til henne?? Makan...

Skrevet

Hos oss er det mormor og morfar, og bestemor og bestefar:)

Skrevet

Her blir begge bestemødrene kalt bestemor, etter eget valg (ingen av bestefedrene lever lenger).For jeg synes at besteforeldre selv skal få velge hva de skal bli kalt.

Dette blir jo deres egetnavn ovenfor barnet og da synes jeg det bare er rett at de skal ha en godfølelse for det de blir kalt. Jeg synes derfor det er feil å tvinge din svigermor til å kalle seg farmor hvis hun ikke ønsker det.

Skrevet

Mormor og morfar kalles bestemor og bestefar etter mormors ønske.

Svigers er farmor og farfar. Jeg vil ikke at alle besteforeldrene skal kalles bestemor og bestefar, da hadde jeg blitt forvirret om hvem det var snakk om.

Svigermor har kanskje også lyst til bli kalt bestemor, men hun har ikke sagt noe og jeg gidder ikke å spørre henne...

Skrevet

Deres foreldre må da selv få lov til å bestemme hva de vil "hete"

Skrevet

Mamma og pappa ville være bestemor og bestefar.

Min manns forelde er Mor og Far, da søskenbarnene til ungene sier det til dem.

Skrevet

Mye rart man kan bli "forbannet" over gitt...Jeg syns dere er heldige som i det hele tatt har dette som et "problem", det sier meg at dere mest sannsynlig har det veldig veldig bra (aka ikke klarer å finne noe annet å henge dere opp i).

Vær takknemlig for at dere har foreldre som er engasjerte i barnebarna! De er voksne mennesker, og om de har meninger om hva de syns er behagelig å bli kalt, så er det på grensen til fanatisk å nekte dem å bli kalt dette.

Jenta mi har kun en bestemor (mamma er død), og to bestefedre. For meg er det knekkende likegyldig hva de kaller seg, så lenge de er gode besteforeldre.

Skrevet

Kongen og dronninga. Kunne ikke bli noe annet når de var søte små prinser og prinsesser da de var små =P

Skrevet

23:29 her...

Jeg er vant med bestemor/ bestefar om mormor/ morfar og farmor/ farfar om farsiden. Syns det er koselig å ha det sånn for lillegutten vår.

Jeg kommer ikke så godt overens med svigers så pga dette har jeg helt ærlig ikke spurt hva de vil kalles. De kaller seg bestemor/ bestefar innimellom, men jeg sier konsekvent farmor og farfar om de og til de.

Og om HI og mannen vil at farmoren skal kalles farmor synes jeg hun må akseptere det.

Skrevet

De fikk velge selv faktisk, synes det er mest naturlig. Det dreier seg tross alt om voksne mennesker.

Når det er sagt har vi:

Mormor og morfar (min mor og min stefar)

Bestefar (min far)

Farmor (barnefars mor)

Goffa (barnefars far)

Dette har alle valgt selv og det er vi komfortable med.

Skrevet

Da jeg vokste opp kalte jeg alle mine besteforeldre for bestemor og bestefar. Men som barn fant jeg en måte å skille på:

- Bestemor og bestefar (mormor og morfar)

- Bestemor uten bestefar (noe jeg sa da jeg var veldig liten, farfar var død og farmor bodde alene), dette ble senere til bestemor Magnhild.

Regner med vår lille blir å kalle alle sine besteforeldre for bestemor og bestefar også, muligens med navnet til besteforelderen etter. Har snakket litt med min mamma om dette og de vil helst bli kalt bestemor og bestefar da de synes det høres så koselig ut. Hvis svigers ønsker å bli kalt noe annet gjør det meg ingenting.

Du skriver at man ikke kan kalle det bare det ene settet med besteforeldre for bestemor og bestefar og det andre settet for noe annet. Der er jeg uenig. Vokste opp sammen med en venninne som hadde bestemor og bestefar på den ene siden og farfar og farmor på den andre. Og det fungerte utmerket.

Syns kanskje du overreagerer litt. Hvis du ellers liker svigers, er vel egentlig dette en liten sak?

Skrevet

Lagar de seriøst konflikt av dette? Kva er gale med at sigermor di kallar seg bestemor, dersom mor di likevel er mormor? Då vert det jo uansett skilje.

Eg har vakse opp med å kalle begge setta for bestemor og bestefar, eller besta og besten, og evt stadnamnet for dei som ikkje budde på garden. Det er ikkje det mest praktiske, det skal eg vere einig i.

Her ville svigers heite besta og besten, og det er heilt greit. Mine foreldre er og vane med å bli kalla for besta og besten av dei andre barnebarna, så det har vorte slik for våre ungar og. Svigers er naboane våre, så mine foreldre vert besta/besten i ........ Trur foreldra mine hadde syntes det var veldig rart å bli kalla mormor og morfar, for det er ikkje tradisjon for dei nemningane her i området.

De får velje dykk større kampar å kjempe, meiner eg.

Skrevet

Vi har bestemor og bestefar (mormor og mors stefar)

Farmor og far (farmor og farfar)

Mor (farfars mor)

Alle trives med det. Husker at farmor spurte meg, og da diskuterte vi hva jeg er vokst opp med. For meg var det

bestefar/far og bestemor/mor (morfar og mormor)

Farmor

Alle trivdes med det.

Da jeg skulle uttale meg om hva de skulle hete, hadde jeg egentlig ikke peiling og ønsket kanskje en sterkere rolle for mine foreldre. Er det noe jeg har lært i livet som forelder, er det å være raus, raus, raus med familien og øvrige som ønsker å ha et forhold til oss å våre barn!

Skrevet

Det er samma for meg, så de har selv bestemt hva de vil bli kalt. Og det ble farmor, farfar, mormor og bestefar. Fordi bestefar syntes morfar hørtes så gammelt ut. Null problem det da! Relax ;)

Skrevet

Hehe...

Her vil farmor som er passert åtti ikke bli kalt bestemor siden det høres så gammelt ut...

Morfar hadde vært morfar i fem år da han satte seg på bakbeina og ville bli kalt bestefar pga tradisjon. Siden sutringa hans gikk utover omgivelsene, var det ikke noe problem å la han få viljen sin. Var verre for eldstemann som mistet morfar. H*n spurte stadig vekk om h*n snart kunne si morfar igjen. Går bedre nå når h*n har vent seg mer til å si bestefar.

Mormor har alltid vært mormor/mommor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...