Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #1 Skrevet 24. oktober 2011 Vi har desverre minst to barn i min datters klasse som ikke respekterer "alle eller ingen" regelen. De har invitert ca 2/3 av jentene i klassen og det er lett å se at kriteriene går på poppulæritet og "vellykkethet". Til nå har min datter, som faktisk er ganske poppulær av en eller annen grunn, ikke fått lov til å gå i disse selskapene, men jeg har ikke opplyst foreldrene om hvorfor. Besteveninnen hennes har heller ikke fått gå og vi har gjort noe hyggelig med dem i stedenfor. Jeg tror ikke de føler det som noe tort tap, men burde vi fortelle disse foreldrene hvorfor våre barn ikke får gå i selskapene?
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #2 Skrevet 24. oktober 2011 Gammle er barna da? Er jo ikke alle som har plass til å invitere hele klassen heller.. Nå er døttrene mine 12 og 14 år. De har de siste årene invitert de nærmeste. Er slik alle her gjør det, men de er jo så store at de skjønner...
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #3 Skrevet 24. oktober 2011 Ja, selvfølgelig burde dere fortelle dem det. Utrolig barnslig å ikke klare å snakke sammen.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #4 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg synes det er unødvendig å uoppfordret si til foreldrene hvorfor dere ikke kommer. Hvis de spør ville jeg vært helt ærlig, men gjør de ikke det ville jeg latt saken ligge.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #5 Skrevet 24. oktober 2011 Jentene går i førsteklasse og vi har selvfølgelig gitt beskjed om at de ikke kom, men vi har ikke sakt at det var for å jevne ut forholdet mellom dem som var invitert og dem som ikke var det.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #6 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg synes det er fjortis å frata deres jenter mulighet til å gå i bursdag til venninner på grunn av et prinsipp. Herregud, det er små barn på 6 år det er snakk om! Som blir lei seg fordi de blir nektet å gå i bursdag selv om de er invitert fordi "slik er det". Så her synes jeg at du og foreldre til den andre jenta som er de mest barnslige. Voks opp og la barna kose seg i bursdag.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #7 Skrevet 24. oktober 2011 Selvfølgelig skjønner de at de er upoppulære og at foreldrene synes det er greit, men det kan være minst like vondt når du er 12 eller 14 som da du var 7.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #8 Skrevet 24. oktober 2011 Det er ikke aktuelt. Jeg kan gjerne lage en tilstellning for mit barn og de som ikke ble invitert, men så lenge hun står så høyt på "rangstigen" som hun gjør kommer jeg ikke til å la henne gå i slike sammenkomster. Hade det være bare hun og 2-3 andre hadde det vært greit, men ikke når bare noen få blir holdt utenfor.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #9 Skrevet 24. oktober 2011 Fortsatt barnslig. Og du må jo føle litt skyld også, siden du velger å lage egen "bursdagsfeiring" uten bursdagsbarnet for de som dere nekter å gå i barneselskapet? Barnslig og unødvendig. Det at man holder noen utenfor (1/3 i klassen er ikke "noen få"), må tas opp på foreldremøte, ikke ved å boikotte bursdagene. For et bursdagsbarn på 6 år forstår ikke hvorfor venninna ikke fikk lov å komme i selskapet, og synes bare at foreldrene til venninna er slemme. Man oppnår ingenting ved slik oppførsel.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #10 Skrevet 24. oktober 2011 Forresten, dere kan jo jevne ut skjevhetene ved å invitere ALLE i deres barn sine bursdager?
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #11 Skrevet 24. oktober 2011 Selvfølgelig har vi invitert alle når min datter hadde fødselsdag, men på de dagene det har vært selskaper der noen ble utelatt har jeg vurdert å be med alle de utelatte på kino eller noe i den dur. Foreløpig har vi bare gjort noe med min datter og besteveninnen, men om dette fortsetter vurderer jeg å forsøke å få til et morsomt alternativ for dem som ikke er invitert eller eventuelt å invitere alle til en fest hos oss den samme dagen. Da bør jeg nok eventuelt varsle foreldrene til det arnet det gjelder om hva som skjer.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #12 Skrevet 24. oktober 2011 1/3 er noen få. I en klasse med 12 jenter vil det si at 8 er invitert og 4 står igjen utenfor.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #13 Skrevet 24. oktober 2011 Så det har ikke slått deg at foreldrene til barnet som ikke har invitert alle, har dårlig råd eller mangel på plass til alle, og gjør det beste ut av det? Og du tror ikke at du sårer bursdagsbarnet og skaper splid mellom dette barnet og din datter, siden hun foretrekker å gjøre noe annet morsomt med "utbrytergruppa" istedet for å gå i bursdagen? Fortsetter du på samme måte, vil du se at din datter ikke vil bli så populær lenger. For barn prater jo om ting og tang, og denne praksisen blir kjent på skolen. Men det er kanskje det du vil, at din datter skal miste noe av populæriteten? I så fall er du på riktig vei. Samtidig som du skaper et bortskjemt og ikke-tolerant barn som ikke kan se at folk er forskjellige, og forventer alltid å bli behandlet likt, ellers slår hun seg vanskelig bare for å statuere et poeng.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #14 Skrevet 24. oktober 2011 Hvis de foreldrene har dårlig råd skjuler de det svært godt kan jeg love deg. Om de hadde invitert 2-3 stykker skulle jeg heller ikke sakt noe men når de inviterer de aller fleste, men ikke alle, så blir det etter min mening såpass feil at jeg ikke ønsker at mit barn skal være med på det. Hvordan det skaper et ikke tolerant barn har jeg litt vansklig for å se. Foreløpig har jeg heller ikke sakt noe om årsaken til at min datter ikke har gått i disse to selskapene, men jeg vurderer om jeg bør fortelle det til de foreldrene det gjelder eller ta det opp på et foreldremøte eller liknende.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #15 Skrevet 24. oktober 2011 Selv om du ikke har fortalt din datter det, betyr det ikke at hun er dum. Det hun skjønner er at hun blir nødt til å såre ei av venninnene fordi mora har bestemt at de skal noe annet koselig istedet for bursdag. Og ja, det er stor sannsynlighet for at bursdagsbarna blir sure på din datter fordi hun alltid skal "noe annet" og mer interessant.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #16 Skrevet 24. oktober 2011 Dette med å innviterer enten alle eller ingen er bare tull. Foreldrene må være flinkerer til å forklare barna at ikke kan være innvitert på bursdager. Ikke alle har nok plass eller penger til å kunne innviterer alle. Å gjøre en big deal ut av dette, gjør ting bare verre.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #17 Skrevet 24. oktober 2011 Ja, det er selvfølgelig litt synd på disse menneskene som tydligvis må ha så lite penger at de ikke har råd til 8 pølser med lompe og fire glass saft ekstra. Selvfølgelig er det mulig ar det står på plassen. Å få plass til mer enn 8 seksåringer på 200m2 er jo ikke så enkelt.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #18 Skrevet 24. oktober 2011 Det er ikke bare pølser med lompe og saft det går på. Frukt, kaker, div. godiser..etc. Det koster penger. Og hvis du tror at 8 seksåringer sitter helt stille og rolig, så tror du helt feil. Disse barna løper og skriker og herjer uansett hvor stort hus eller liten leilighet du har. I fjor innviterte jeg alle guttene i klassen til gutten min. Var ikke mange, men nok til at dem fikk løpt rundt og herjet. Virket som om det var flere enn bare 7 gutter der og da. Ikke alle som orker det, dessverre.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #19 Skrevet 24. oktober 2011 He-he..Så man skal fortelle seksåringen, som er en av 10 som ALDRI blir bedt på bursdag at; beklager vennen. Men når du har gjort deg så upopulær blant klassekompisene dine må du bare godta at du ikke får komme på burdag. Husk, det er bedre og ikke bli bedt i det hele tatt, enn at vi foreldre bestemmera t alle eller ingen skal bees på bursdag, og du blir invitert men ikke ønsket....Ikke sikkert folk har råd til og be alle jentene i klassen heller vet du, vennen......Kanskje ble det for dyrt og ha 10 jenter, så måtte de velge bort en, så ble det deg, denne gangen også.... Jeg vet ikke jeg....Greit at man en og annen gang kan forklare hvorfor ungen ikke blir bedt i selskap, men om ungen på ALLE burdager blir utelatt??? Er det da forståelig for ungen at "livet er ikke rettferdig"??? Istedet for at man som foreldre i en klasse bestemmer oss for at i denne klassen skal barna våre lære seg og inkludere alle. Man trenger ikke være bestevenner med alle, men man skal behandle alle med respekt og ikke mobbe de, eller stenge ut barn man ikke forstår seg på. (for å si det fint) SÅ skal man heller lære enkeltbarn at livet er urettferdig. Og noen må alltid bli holdt utenfor..Det er bedre og bli holdt HELT utenfor, enn invitert og mobbet. (som virker som det eneste alternativet)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #20 Skrevet 24. oktober 2011 Hvor mye penger du legger i selskapet er selvfølgelig opp til deg, men etter min mening er det mye vikigere å inkludere alle og ha det gøy enn å bruke en masse penger. Jeg har holdt mange barneselskaper og bestandig med 18 til 30 gjester og vi har ikke spessielt god råd. Det vi har gjort er å kjøpe inn en masse av de billigste talerknene og glassene på ikea plus at jeg har ønsket med tre store lettstelte duker til jul. Dermed koster ikke borddekkingen noe annet enn det koster å kjøre en vaskemaskin med duker og en oppvaskmaskin med dekketøy. Vi pleier å ha poppkprn som vi popper selv og hjemmelagde kaker samt pølser og moen ganger pannekaker (steker på takke, da går det ganske fort). Inbydelser har vi enten laget selv på PCen eller sendt ut på mail. Det har også vært noen barn oppgjennom som har hat serskilte behov. Da har vi snakket med foreldrene på forhånd og de har uten unntak synes det har vært helt greit å stille opp selv for at barnet har skullet kunne delta (relativt alvorlig diagnose som vi ikke har hat bakgrunn for å kunne håndtere selv). Selv med såpass mange barn har dette vært uproblematisk. Hølydt ja, noen sammenstøt mellom barn, ja, men ingen store problemer noen gang. (Tror vi har hatt 11 slike barneselskaper til nå)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #21 Skrevet 24. oktober 2011 Helt enig i den. Tror nok jeg aldri har vært så forbannet som når nabojenta vår inviterte alle i klassen bortsett fra min søster. Synte ganske synd på henne der hun satt å så at alle "klassevennene" hadde det gøy hos naboen. Det er en ting at barn utestenger enkelte, men bør virkelig ikke foreldrene fortelle barna sine at dette er galt? Hva om det var deg som aldri ble invitert?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå