Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #1 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg bruker julaften som eksempel. Holder dere total avstand eller kan dere ta dere et par øl/glass vin til maten? Jeg har ingen problem med å kunne ta meg et par øl til maten foran barnet vårt (hun er 2). Jeg kommer aldri til å være beruset foran henne, men vi har et "sunt" forhold til alkohol og vil gjerne vise barna at det ikke er "farlig" og at det går an å drikke alkohol med måte.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #2 Skrevet 24. oktober 2011 Å se de voksne ta et par glass vin eller en øl har inegn barn vondt av. Så lenge de ikke blir berust ser jeg mer negativt med å aldri røre alkohol foran barna.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #3 Skrevet 24. oktober 2011 Kan godt ta en øl eller et glass vin til maten selv om hun er våken. Det gjorde mine foreldre (kunne drikke litt vin til maten, men hadde ALDRI fest og fyll hjemme) og det er et slikt syn jeg har på alkohol. At det er noen man nyter til god mat - ikke til fest og fyll.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #4 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg ser ingen problem med å drikke et glass vin (max 2) til maten med barn tilstede. Problemet blir når man drikker seg beruset.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #5 Skrevet 24. oktober 2011 her er det helt uakseptabelt at noen skal være beruset sammen med barnet. Men vi kan fint ta oss et glass vin eller en øl til maten selvom hun er tilstede. Det gjør vi når vi lyst i helger og ferier. Så lenge man har et normalt forhold til alkohol er det ikke et problem synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #6 Skrevet 24. oktober 2011 For meg er måtehold tingen og jeg synes det er uakseptabelt å bli beruset på julaften. Når det er sagt, så kan jeg ta meg en juleøl, eller aquavitt til maten, men vet jo å begrense meg;) Ellers går det i julebrus, synes det er veldig godt jeg da:)) Synes det går helt greit at man tar seg et glass vin til maten(hvis det er noe spesielt) uten at jeg tror det har noen innvirkning på barna... Så lenge man ikke blir beruset, for barna kan føle seg utrygge pluss at jeg liker at ihvertfall 1 skal kunne kjøre, hvis det skulle skje noe:)) Alt med måte!
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #7 Skrevet 24. oktober 2011 Et par glass til maten må da være helt greit i festlig lag Drikker aldri vin til maten hjemme da, men så er jeg heller ingen "nå koser vi oss med litt vin til kjøttet" typen. Mannen kan godt ta en øl når ungene er i seng. Jeg er ikke helt der
Gjest ->>- Skrevet 24. oktober 2011 #8 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg er kjent med at svært, svært mange foreldre tror de ikke er synlig påvirket av alkohol når de likevel er det. Samt at svært, svært mange foreldre tror barna ikke opplever dette som problematisk, når de likevel gjør det. Utover det har jeg ingen problemer med at barna mine kan se andre voksne ta et par glass til maten.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #9 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg som svarte nettopp på tråden om egne foreldre,om akkurat alkohol..Så for meg er alkohol ikke et tema når det er barn der. Men selvom mine foreldre var ganske alkoholisert rørte de aldri noe på julaften,da det var barnas dag.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #10 Skrevet 24. oktober 2011 Mine foreldre holdt seg alltid helt edru rundt oss barn, og jeg har i ettertid fått vite at det var et veldig bevisst valg, og at i alle fall pappa savnet en øl til juleribba gjennom hele min oppvekst. Personlig er jeg litt lei meg for at det var slik, for min del kunne han gjerne ha tatt både en og to. Jeg synes det er stor forskjell på måtehold og "drikking". Fint for barn å forstå at alkohol i seg selv ikke er farlig, men at det er måten man bruker det på som kan være problematisk. Selv hadde jeg også en ganske så alkoholisert onkel, men han prøvde alltid å holde seg rimelig edru når vi barn var til stede. Ikke hver gang han lyktes med det, da. Imidlertid, så visste vi fra ganske ung alder at han hadde et problem, og at det var ganske trist. Det var også slik jeg lærte meg at man ikke skal servere alkohol til folk som eventuelt kan ha et problem, og det var lærdom for livet.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #11 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg syns det er helt greit med et par glass, alkohol er absolutt ikke BARE fyll og fest - barna mine har ikke vondt av å lære at et par glass kan nytes til maten. Jeg bruker mye av mine egne erfaringer - jeg har vokst opp med foreldre som kunne ta det til maten nå og da (ja, litt ekstra noen ganger også men aldri brydd meg særlig om) og jeg bryr meg ikke om alkohol nå. Jeg kan nyte 1 glass vin. Men jeg har mine grenser for hva som er greit eller ikke - her er det vi som har julaften i år, og siden jeg mistenker at min familie har litt slakkere grenser (men ikke fyll altså) så når det er tre stk. som kanskje skal drikke øl her på julaften, så kjøper jeg bare inn èn sixpack, og det får holde.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #12 Skrevet 24. oktober 2011 Et par glass til maten må være lov. Så lenge man ikke er synlig beruset.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #13 Skrevet 24. oktober 2011 Mamma og pappa koste seg gjerne med et glass vin eller øl til god mat, og jeg kan aldri huske å ha opplevd at de var beruset.... Mamma hadde alkoholiserte foreldre, så var veldig bevisst på og ikke drikke mer enn et glass eller to med vin;)) Måtehold er tingen:)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #14 Skrevet 24. oktober 2011 Vi gjør som HI. På julaften og noen ganger ellers når vi har god mat har vi god drikke til. Da drikker de voksne øll eller vin mens barna ofte får en gode eplesaft eller noe annet godt som passer til maten. Det ser jeg ikke problemet med ettersom det ikke er noen i vår fammilie som drikker for mye. Om det hadde vært noen som hadde problemer med å begrense seg ville vi heller droppet alkoholen mens barna ver våkne i det minste. Det er mulig vi ville droppet den helt da.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #15 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg er helt enig med deg. Har et veldig avslappet forhold til alkohol, kan godt ta et par øl eller et glass vin til maten, har aldri vært full sammen med barna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå