Gå til innhold

Jeg er så uenig i ALLE ELLER INGEN - utsagnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal det være slik?

Sålenge man ikke uterlater fåtallet, så burde vel det fungere bra. Syntes vi syr puter under armene på ungene våre for tiden, og skjermer de fra virkeligheten fordi VI mener at det er sårt for barna våre. Vi gjør oss selv en bjørnetjeneste!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har du ikke opplevd å være den som ALLTID blir utelatt selv.

Skrevet

Jeg synes å utelukke 1 eller 2 er mobbing og ikke skal forekomme. Men det er TEIT at skolen skal bestemme hvordan man feirer bursdag til barnet i privat hjem, det er nå måte på innblanding. Og hvis det er 20 gutter i klassen, og man bor i knøttliten leilighet og har dårlig råd, skal man da måtte spare til badeland- eller bowlingbursdag, eller avlyse hele selskapet fordi man ikke har råd eller plass?

Skrevet

Det sier du helt til ditt barn er et av de 3-5 barna i klassen som ikke blir bedt i en eneste bursdag fordi absolutt alle vil be den populære kjernen og ingen gidder be den sjenerte gutten på bakerste rad.

Jeg mener ikke man skal holde denne regelen barndommen gjennom, men i f.eks 1. og 2. klasse på barneskolen, hvor vennskap, relasjoner og klassemiljø for 10 år på grunnskolen skal bygges er det viktig å inkludere alle i også de morsomme aktivitetene utenom skoletid.

Skrevet

Dårlig råd er ingen unnskylding, å grille pølser på engangsgrill på nærmeste turområde, lekeplass e.l. koster ikke stort. Som regel koster det 200-400 kroner å leie gymsalen, kantina eller sfo på skolen, det har man råd til!

Skrevet

Jeg syns at foreldrene burde skjønne OG lære barna sine at det er ikke ok å utelate noen.

Jeg ville ikke likt om alle på jobb, bortsett fra meg, ble invitert på jobbfest eller at alle i vennegjengen, bortsett fra meg, ble invitert i bursdag. Ville du?

Det har noe med sosiale antanner å gjøre det at man skjønner at det ikke er ok å ekskludere noen og å sette andre på utsiden.

Skrevet

Ikke ALLTID, men mange ganger. Og sånn er livet! Man må lære at det er ikke alltid man er inkludert! Jeg ville heller ikke være med i de jeg ikke ble bedt med til heller, så det var helt greit! Den dag i dag har jeg et avslappet forhold til å bli bedt til folk, men ungene til de som har disse "alle eller ingen" reglene kommer jo til å frike helt ut om de blir ekskludert en eneste gang.

Skrevet

Helt enig med 09.38

Jeg var den lille, stille på bakerste benk som ikke hadde sånn kjempemange venner og da blir man fort utelatt.

Skrevet

Når man har bursdag midt på vinteren og gjennomsnittstemperaturen ute er på rundt 25 minus, sier det seg selv at det ikke blir noe grilling. Leie av gymsal i 2011 koster over 1000 kroner de fleste steder (ihvertfall her tar dem 1500 kr for 3 timers leie), pluss at man skal handle mat, lage kaker osv. Man bør ikke tvinges til å bli nærmest ruinert den ene måneden fordi andre sier at det skal være stor stas med bursdag. Hva er galt med å invitere gode venner pluss 3-5 stk fra skolen?

Skrevet

Min gutt HAR allerede vært med på å ikke bli bedt da han ikke er helt inni "gjengen" enda, fordi han nettopp har begynt i ny barnehage. Det jeg gjorde da, var at jeg forklarte han at slik var det, at man ikke alltid ble bedt, og det var helt greit. Hva skulle jeg gjort? Kjeftet på moren til denne gutten?

Skrevet

Jeg var en av dem som "aldri" ble bedt. De siste 5 årene på barneskolen ble jeg invitert i totalt 3 fødselsdager/fester og da var en av dem hjemme hos læreren. Det er ikke morsomt. Vi var 3-5 stykker i klassen vår som ble holdt utenfor.

Selv om mange av de tilstellningene som var i klasen ikke var for alle var det tøft å ldri være i den gruppen som ble ivitert. Hos oss var det omtrent 5 "kule" som ble ivitert i alle sammenhenger. I tillegg var det noen midt på treet som ble ivitert nå og da og så var det oss som ikke fikk lov til å komme. Det var faktisk slik at det noen ganger når enkelte foreldre krevde at alle skulle inviteres så fikk jeg også ivitasjon, men jeg fikk også beskjed om at jeg kom til å få bank om jeg møtte opp.

Med klarere regler om "alle eller ingen" fra starten av kunne kansje slike tilstander vært forhindret.

Skrevet

Men vi er jo oppvokst slik??!!! Hvorfor er det så ille? Da lærer man heller at man blir bedt av de som vil ha deg der, og heller kose seg med sine virkelige venner, enn at "mamma mener at vi MÅ invitere deg og, så da får du bare komme da...." Er det bedre mener du? Nå snakker jeg ikke om at man skal be alle utenom 1. Men at man utelukker like mange som men ber feks, må jo være en grei måte å gjøre det på?

Skrevet

Syns du gjorde det på en fin måte og du gjorde det som var best for gutten din:-)

Men jeg syns det er trist, og spesielt kanskje når man er ny, at man ikke blir inkludert på den sosiale arena de små har. Trist at enkelte foreldre ikke tenker så langt....

Skrevet

Så du ville heller blitt bedt fordi man har en regel? Jeg vil heller bli bedt av folk som vil ha meg der, jeg. Og heller gå på 3-4 burdager i året av folk som VIL at jeg skal komme, istedenfor å gå på 10 bursdager der det er en regel som sier at jeg MÅ bli bedt. Da hadde jeg følt meg dum!

Skrevet

Om du er vokst opp slik så vil jeg si at du burde vokse litt mer slik at du skjønner at det ikke er ok å utelate og å ekskludere barn (og voksne).

Du trenger ikke videreføre den dårlige oppdragelsen du selv fikk og du kan gi barnet ditt den gaven å være inkluderende og åpen.

09:40

Skrevet

Jeg ville det (jeg er ikke hun over). Blir man bedt, om så på grunn av en regel, så får man sjansen til å vise frem andre sider av seg selv, den siden man kanskje ikke får vist så godt frem på skolen, og kanskje jeg da ville blitt likt. Kanskje de andre ville sett hvem jeg var og kanskje jeg kunne fått nye venner via en sosial inngang.

Skrevet

De fleste tåler jo å være den eneste eller en av 3 som ikke blir invitert på jobbfest en gang, men forsøk å være den som ikke har blitt ivitert på en eneste av 30 tilstellninger de siste 4 årene for eksempel. Da nærmer du deg hvordan det er å være den som blir holdt utenfor på barneskolen.

Jeg er heller ikke enig i at dette bare er noe man skal bry seg om de første par årene på barneskolen. Å bli holdt utenfor er like vondt uansett om man er 6 eller 60 år gammel.

Skrevet

jeg er også en av dem som sjelden ble bedt. Vi var litt fattige, og derfor var jeg ikke blant de mest populære.

Og jeg var så GLAD når jeg slapp å gå i de selskapene! Husker med gru ett par tilfeller hvor jeg var "tvangsbedt" av en velmenende mor, og fikk høre first thing fra bursdagsbarnet at "jeg ville ikke ha deg her, bare så du vet det, og du våger ikke å røre den og den leken". Eller alle satt og hvisket og tisket om meg. DET er faen meg tortur, det. Jeg hadde det mye bedre hjemme, eller ute og leke med vennene mine VENNENE. Og de ble heller ikke bedt.

Skrevet

For min del tenker jeg at det ikke er "alle eller ingen", men å utelate noen helt få blir feil.

Når det gjelder min datters neste bursdag (blir 4), så er jeg usikker. 18 unger er mye på en gang selv om vi har plass.

Jeg er opptatt av at ingen skal føle seg utelatt og det tror jeg alle foreldre må være opptatt av. Det kan jo være ditt barn som blir utelatt hver gang en periode.

MEN så ser jeg dilemmaet å be unger som er helt uten styring og som barnet ikke liker hjem.

Alle må finne en god løsning uten å såre. Som voksen forholder jeg meg ofte til mennesker jeg ikke liker så godt. Det lærer barna i barnehagen og på skolen.

Skrevet

Jeg ville mye heller blitt bedt på grunn av en regel, ja. Alternativet var heller ikke 3 - 4 bursdager der de ville jeg skulle komme, alternativet var ingen.

Det som let skjer er at det blir akseptert at noen skal holdes utenfor og at fester som inkluderer alle blir annsett som "ukule". Dermed våger ikke en gang de som har lyst til å invitere alle å gjøre det.

Skrevet

Unnskyld? Hva er det du insinuerer? At om ikke alle har samme oppfatning som deg, så har man en dårlig oppdragelse? Snakk om å ha høye tanker om seg selv! Kvalmt!

Skrevet

Jeg mener at det ikke er min oppgave å be de barna som barnet mitt ikke leker med. Om barna deres ikke har venner eller ikke er sosiale i bhg/skole, burde dere kanskje steppe inn selv som foreldre og prøve å fikse det til? JEG kan ikke vite at DITT barn ikke blir bedt av andre for jeg ber de sønnen min leker med og har det bra med. Jeg påtvinger ingen til å be noen de ikke vil ha i selskapene sine, heller ikke min sønn!

Skrevet

Barn kan være veldig ondskapsfulle. Rett og slett...Før jeg selv fikk barn så mente også jeg at man selvsagt ber alle vennene og kun de,- på fødselsdager....Ellers så blir det så mange....Men så er det slik at både i barnehage og på skolen er de inndelt i ulike grupperinger, som gjerne er mindre og delt slik at det er likt mellom kjønnene i disse gruppene.

Det blir jo slik at barna er mer sammen med de på "si gruppe",- også når gruppeinndeling "Ikke gjelder";- f.eks friminutt på skolen. Da er det slik at det er så få jenter at om man velger kun venner, 4-5 stykker, så er det 2-3 som blir til overs....Ogja, det er ofte de samme 4-5 som blir bedt og ber hverandre.

Skolen har årevis erfaring med det og be "bare venner", mot det og "tvinge til og be alle eller ingen".- og jeg tror de snakker sant når de siser at det siste er det beste,- når det kommer til småtrinna..Iallefall frem til 4.-5. klasse mener de det.:Etter den tid bør ikke andre enn bestevenninde (2-3 stk) bli bedte,- eller evt klassefester som de begynner og ha da...Hvor hele klassen, gutter og jenter blir bedt, og ofte 3-4 stykker feirer (og deler kosntader) sammen.

Jeg så fort da vi begynte med selskap for klassen at noen sterke sjeler delte inn i populære og ikke poulære. Og når det kom til fødselsdager ble de med de fineste gavene bedt..pluss bestevennene...Jada, har grense på gavepris, slik at vi ikke blakker oss og for og ta hensyn til de som ikke har så god råd,- men noen KLARER ikke finne gaver til under 200-300.....Og det sier seg selv at barna ti ldisse blir veldig populære i selskap.....Selv om de ikke leker med de som ber de til vanlig,- og derfor ender opp alene på festen..SOm eneste ikke-tilhørende i gjengen....Har sett det....

Og man HADDE opplevd foreldre som plutselig nesten kom gråtende og fortalte at ungen deres ikke hadde vært i et eneste selskap i løpet av 2 skoleår........Og disse hadde i utgangspunktet vært MOT "tvunet innbydelsessystem":...

Etter hvert så lærer man at man ikke alltid blir bedt og ikke alltid kan være med der man vil..Men for 5-6 og 7 åringer, så er det virkelig ikke måten og gjøre det på...FORELDRENE bestemmer, og da bør barna godta det .....Den dagen ditt barn ikke blir bedt på et eneste selskap kan du få si at "sånn er livet";- også skal du se hvor tøff ungen din blir...Jeg tror ikke mine barn ender opp sli, venneløs og ensom ogikke bedt i selskap, men jeg vil heller være føre var enn etter snar.....Også er det en SUPER måte som forelder og bli litt bedre kjent med foreldrene i klassen på. Ved levering/Henting er det ofte kaffe/kaker ti de voksen også....

Skrevet

Kan ikke skjønne dem som ikke ser fordenlene ved denne "regelen". Når man praktiserer det helt fra barna er små lærer man dem å inkludere. DET er viktig, det.

Disse barna som for noen år siden kanskje ikke ville blitt invitert, får gjerne nå en anderledes sjanse til å bli kjent med de andre i klassen utenom klasserommet. Det kan faktisk føre til at barnet får venner de ellers ikke ville fått om de ble holdt utenfor.

Å argumentere med at vi skjermer dem fra virkeligheten, synes jeg ikke holder mål en plass. Jeg vil heller si at de som lar barnet be "den og den" syr puter under armene på barnet sitt!

Og ps: Det er ikke vi voksne som mener det er sårt for barna våre. Det ER sårt for barna å bli eksludert. Barna lærer tidsnok virkeligheten. Og la oss innen den tid ha gitt dem grunnlag for å være inkluderende og snill med sine medmennesker, ikke et egoistisk lite troll som tenker meg, meg, meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...