Gå til innhold

Hun = subjektet i setningen, Henne = objektet i setningen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Feil: Henne tok ikke telefonen...

Riktig: HUN tok ikke telefonen.

Feil: Kan du ikke bare gi det til hun?...

Riktig: Kan du ikke bare gi det til HENNE?

Mitt bidrag til dagens: "Norskkurs for nybegynnere".Kan overføres til andre pronomener.

Ser slike feil skrevet hele tiden. Er dette dialekt, eller er det uvitenhet? Hvis jeg har hørt folk bruke slike pronomensfeil, har det utelukkende dreid seg om "fjortiser". Derfor lurer jeg nesten på om mange går gjennom skolen i dag uten å lære seg forskjellen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pleier å klare å lese innholdet i innleggene jeg da. Orker ikke henge meg opp i skrivefeil/skrivemåter, men for all del..

Skrevet

Stakars deg som får så vondt i hjerte ditt og lese slike ting.

Den personen som fekk det ned er sikker dom, teit, tilbakeståande, takler ikkje kvardagen og etc

Skrevet

Vondt i hjertet? Neppe. Opptatt av det norske språket? Litt over gjennomsnittet.

Det er lett å se at det ikke gjelder deg, Annie 09:20.

Skrevet

Å bruke henne som subjektsform kan nok regnes som dialekt for Oslo øst og noen områder rundt Oslo. Lavstatusdialekt.

Skrevet

Vurderer sterkt å starte en aksjon mot språkpolitiet her inne. Tror jeg skal kjøre gjennimgående med "Henner" og "hanses" etter dette.

Skrevet

Haha, HI, jeg er så enig....

Irriterer meg grønn over alle skrivefeilene, men så er jeg nok også over gjennomsnittet interessert i grammatikk..

Jeg håper og tror at mange av skriveleifene skyldes at de skriver på dialekt..

Skrevet

09:20 Her

Jeg er ikkje skole lys og ser ikkje ned på noen som skriver feil. Hilsen ei som er dårlig og skrive men har ca 1 mil i året.

Skrevet

Blir rett og slett litt trist av å lese så mange innlegg med dårlig språk innimellom. En forringelse av det norske språk er helt klart en problem. At språk utvikler seg er det ingen tvil om. Faren er vel at vi til slutt ikke forstår hverandre lenger.

Alternativet er jo at dette forumet her tiltrekker seg folk med lese- og skrivevansker.

At noen har det er jeg helt inneforstått med, men at så mange har det på ett og samme sted er jo forunderlig. Derfor tror jeg mye handler om latskap og at det blir skrevet på dialekt.

Skrevet

Og JEG synes det er flott at så mange som har tydelige lese- og skrivevansker likevel tør å uttrykke seg på et offentlig forum. Det synes jeg vi skal oppmuntre, ikke håne.

Man blir bare flinkere jo mer man skriver, og det viktigste er faktisk at vi andre forstår hva som er ment.

Selv jobber jeg med språk, og med andres språk, og ville ikke akseptere at mine medarbeidere skrev grammatisk feil, eller hadde overdrevet mange stavefeil. Men det blir annerledes, fordi det faktisk er jobben deres.

Jeg kan selv skrive feil av og til, tross lang yrkeserfaring innen språk. Dette fordi jeg dels har fått grunnopplæring i både nynorsk og bokmål, noe jeg synes er tull: fører bare til språkforvirring. Delvis fordi jeg i jobben må forholde meg til, og skrive, både svensk, dansk og engelsk. Spesielt de to førstnevnte kan fort lede til språkfeil på norsk.

Synes vi skal gi en klapp på ryggen til alle som kjenner seg språklig usikre, men skriver like vel. De har i alle fall min respekt!

Skrevet

Fint at du har funnet deg en jobb hvor språklige ferdigheter ikke er viktig. Jeg synes språket bør ivaretas uavhengig av status eller inntekt. En ting er at noen har dysleksi, men de som ikke har har det kan godt legge litt flid i å bevare det norske skriftspråket.

Skrevet

Er dere som blir plaget av dette like flinke til å snakke korrekt? Jeg HATER at voksne folk snakker babyspråk, som sjøtt og sjino.

Det er vestlandsdialekt, og skal kun sies der, østlendinger som ikke gidder er pyton!

Skrevet

Joda, man til en viss grad flinkere jo mer man skriver. Men hvis man tror at noe er riktig, og det viser seg at det ikke er riktig, er det ikke da bra å bli rettet på?

Hvis man tror at "henne tok telefonen" er riktig, da vil man bruke det helt til noen retter på en. Da hjelper det ikke hvor mange ganger man skriver det (eller sier det). Dette må jo også gjelde dem som er språklig usikre?

Skrevet

Jeg synes det er veldig fint med dem som sier fra om språkfeil, det gjelder både gramatikk og staving. Jeg er selv veldig dårlig til å stave. Hvis jeg da ser ting skrevet feil mange ganger påvirker det meg til å plukke opp feil slik at mitt eget språk på sikt blir dårligere. Det gjelder gramatikk også. Selv om jeg forstår hva det menes (som regel) gjør gjenntatte feil at jeg blir usikker på hva som egentlig er korekt. Derfor: Tusen takk til dere som tar dere tid til å rette innlegg på en saklig måte.

Skrevet

Merkelig at noen kan bli så provoserte over at noen prøver å gi dem gratis kunnskap.

Hi håner ingen; hun har som flere andre sett at mange her inne har et helt håpløst dårlig språk, og prøver å gjøre noe med det.

Hvorfor ikke prøve å bli bedre også innen språk? Dere kan mene det er så urettferdig dere bare vil, men man blir faktisk oppfattet som mindre smart hvis man ikke håndterer sitt eget skriftspråk på en noen lunde oppegående måte.

Og ja, man klarer fint å skille på feil som skyldes dysleksi, og feil som skyldes slurv, uvitenhet og manglende kunnskaper innen grammatikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...