Gå til innhold

Hvordan få opp selvtilliten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestandig slitt med selvtillit, helt siden jeg var liten. Har også vært i et par destruktive forhold der jeg ble fortalt at jeg var verdiløs, stygg, ubrukelig +++. Er litt overvektig og ikke noe særlig pen i ansiktet, men synes generelt at jeg ser greit ut.

Det som plager meg, er at min samboer gjennom 1.5 år veldig sjeldent tar initiativet til sex, og jeg blir ofte avvist. Jeg vet at han og hans ekskone har hatt veldig aktivt sexliv, og synes det er litt sårende at han ikke vil mer enn 4-5 ganger i måneden. Det har vært slik bestandig, også på nyforelska-stadiet. Da vi kom sammen, og første tiden vi bodde sammen hadde både jeg og han nye og ansvarsfulle jobber, slik at vi så hverandre sjeldent, mest i helgene. Så jeg trodde at det var laber aktivitet fordi vi hadde lite tid og overskudd sammen. Nå har han begynt å jobbe 8-16 modus, og er hjemme hver kveld til middagstid og hele helgen. Likevel har det ikke blitt noe oftere, han tar nesten aldri initiativ, og avviser meg ofte med påskudd om at han er sliten, vondt i hodet, osv. Til og med ting som kun er ment for å behage ham alene vil han ikke være med på.

Har dere noen tips for at jeg ikke skal føle meg liten, ubrukelig og stygg på grunn av det? Jeg elsker min samboer over alt i verden, og kommer ikke til å ta det opp med ham. Jeg tror selv at han faktisk har så lite behov for sex, og det er ikke noe problem i det lange løp, jeg MÅ ikke ha sex hver dag. Det er bare at jeg har levd med avvisning tidligere, og blitt fortalt at det er fordi jeg er stygg, dårlig i senga, kjedelig osv. Og disse tankene kommer selvfølgelig igjen når jeg blir avvist, uansett om jeg innerst inne vet at det ikke er fordi han ikke tenner på meg.

Noen råd fra dere snille damer her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med ham om det? Ærlighet og tillit er uvurdelig i et forhold ;)

Forøvrig så syns menn, som kvinner, at selvtillit er sexy ;) Om du har dårlig selvtillit; hvorfor har du det? Du skriver at du er overvektig; kanskje begynne å gå mer turer og spise sunnere? Du skriver at du syns du ikke er pen i ansiktet; kanskje du kan gå på sminkekurs, eller begynne med ansiktsmasker, plukke øyebryn osv for å føle deg mer vakker?

Skrevet

09:03 - jeg vil ikke forandre meg til sminkedukke for å blidgjøre mannfolka. Og stor nese og trøtte øyne er veldig vanskelig å gjøre noe med ved hjelp av sminke. Øynebryn og hud er stelt, så det er ansiktstrekkene mine som ikke er pene. Jeg har allerede sunt kosthold og trener, men har hormonforstyrrelse i kroppen som gjør at jeg ligger på ca 26-27 i BMI (det vil si ikke noe særlig overvektig, men i øvre grense av normalvekt).

Samboeren sier jeg er fin nok som jeg er.

Dårlig selvtillit har jeg fordi jeg opp igjennom årene har blitt fortalt at jeg er stygg, ubrukelig og ubetydelig, og blitt avvist seksuelt av mine tidligere samboere.

HI

Skrevet

Noen med lignende problem?

P. S. Har forresten nevnt det for samboeren min mange ganger, det at jeg er redd for avvisning og ikke takler det så godt, men får bare høre at han tenner på meg og er glad i meg. Hvordan slå seg til ro med det?

HI

Skrevet

Vel, da må du bare slå deg til ro med det. Har du grunn for å mistenke ham for å være utro?

Kanskje han bare ikke føler så stort overskudd til sex lenger?

Skrevet

Tror du har vært max uheldig med dine tidligere menn. Ikke la de bli spøkelser som for alltid vil holde deg nede!

Du kan jobbe med tankene dine. Kanskje du kan melde deg på et kurs som går på selvoppbygging eller lignende...?

Tips: Kutt ut folk som gjør deg nedstemt. Det være seg venninner og familiemedlemmer. Prøv å ha så lite som mulig å gjøre med folk som ikke bidrar til noe positivt for deg. Du har krav på positivitet, men må også framstå som det, for å få det selv.

Gjør noe lystbetont for DEG, noe DU liker. Så har du noe artig å se fram til i hverdagen:-) Lykke til!

Hilsen 11:19

Skrevet

Det har bestandig vært like lite, og jeg vet samtidig at han hadde mye mer behov før da han var gift med ekskona (han fortalte selv at han hadde veldig godt sexliv med hyppig og mye sex de 7 årene de var gift). Han er ikke utro nei, men synes det blir litt sårt at han avviser meg til og med når jeg tilbyr ting som ikke inkluderer min egen nytelse - jeg får ikke en gang lov til å gjøre det for ham, hvis ikke han selv spør om det. Ellers har vi alltid hatt det veldig fint, han er rolig, flink med huset og barna, snill, oppmerksom, romantisk, kommer med en liten gave eller oppmerksomhet rett som det er på en hvilken som helst mandag eller torsdag, og ellers alt jeg ser etter i en mann.

Jeg bare tar meg i å tenke at kanskje han synes jeg er ekkel og dårlig i senga, og at han er sammen med meg fordi han er glad i de andre kvalitetene som jeg har, og ikke at han tenner på meg og synes jeg er deilig. Vil gjerne bli kvitt disse tankene, men det er ikke lett.

HI

Skrevet

Tusen takk, 11:25 - de rådene skal tas imot her. Synes at jeg skylder samboeren å slå fra meg den negative tankegangen og bare se det fra en lys side, at han vil være sammen med meg for den jeg er.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...