Gå til innhold

et lite dilemma ang. å invitere til bursdag og andre festligheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå står halloween for døren, og vi har inngått kompromiss ang. det.... Vi skal ha fest hjemme og barnet ville invitere hjem. Greit det. Men så vi ikke barnet innvitere alle (i dette tilfellet guttene, barnet er gutt) i klassen. De ville han ikke til bursdagen heller. Nå vil han ikke be noen som helst. Har forståelse for hans syn på det, da det ikke er alle guttene i klassen han leker med......

Så hva gjør jeg????

Det er litt "alle eller ingen" ute å går..... skal ikke være urettferdig

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår ikke problemet: Inviter de som gutten har lyst å leke med, vel!

Skrevet

Jeg hadde sagt at han enten ber alle guttene eller ingen, velger han da ingen går han glipp av en fest!

Jeg synes de bør være ihvertfall 4. -5. klasse før de begynner ekskludere noen, det er veldig viktig de første årene på skolen at alle barna får være med siden det skjer mye relasjonsbygging, danning av vennskap osv disse årene. Veldig vondt å være den som ikke blir bedt, og selv om det er fler enn en som ikke blir bedt blir det veldig fort sånn at det er de samme 3-4 stykkene som ikke blir bedt i et eneste selskap. Det nekter jeg å være med på!

Skrevet

Dersom de f.eks er 15 gutter i klassen kan han få invitere 7 stik. Da er det halvparten som blir invitert, og da er det greit. Blir flere enn halvparten invitert er det ikke greit. Slik var reglene når jeg var liten iallefall.

Skrevet

Takk for svar.

Selvfølgelig er det ikke noe særlig å bli holdt utenfor..... Men når ungen NEKTER å be de han IKKE leker sammen med.....

"Problemet" er at det så Mye snakk om "alle eller ingen" for tiden.....

Skrevet

Hvis han vil invitere bare 2 eller tre av dem han leker mest med vil jeg si det er OK (forutsatt at det er en vanlig stor klasse) ellers bør dere si at det er alle eller ingen. Om dere skal utlate under 50% skal dere ha en uhyre god grunn for at det skal være greit.

Skrevet

HI, da kan du bare si til sønnen din...at enten kan dere innviterer alle eller så blir festen avlyst. For det er enten alle eller ingen. Og han valgte ingen...

Skrevet

Hvis han nekter å be noen bør dere være gode foreldre og forklare ham at det ikke er greit. Da blir det ingen fest. Det er ikke værre.

Skrevet

"Ingen utenfor" er en kampanje de jobber med på skolen her, og det er mye fokus på at alle skal inkluderes og ingen settes utenfor. Synes dette er viktig å lære barna jeg.

Men man trenger jo ikke ha klassefest hver gang man skal finne på noe gøy heller da, må jo være rom for at man inviterer de to bestekameratene hjem på en film og litt snop uten at det skal bli helt feil.

Mener gutten din at han skal be 10 av 15 gutter, så de ti skal snakke om festen på skolen før og etter osv ville jeg ikke akseptert det. Da måtte de 5 siste også få komme. Men å invitere 3 bestekamerater over må jo være greit.

Skrevet

Jeg er så uenig i "alle eller ingen"

Men jeg er også imot at 1-5 sitter ubedt. Men å be noen og la kanskje like mange være ubedt er et greit opplegg syntes jeg....

Skrevet

Kjempevanskelig dette

Han leker jo ikke med alle....

og skal man da presse gjennom alle eller ingen??

Skrevet

Syns alle eller igen selv om de ikke leker,kan være en fin mulighet for alle å kanskje bli kjent utenfor skole sammenheng.

Da har ihvertfall du som mor ikke latt gutten få viljen sin og kanskje kan du forklare at alle er ikke like osv,men du forstår han...Forklar og spør om åssen han hadde følt det hvis han ikke ble bedt på noe...kanskje han snur mening om den gutten

Har selv ei jente som aldri blir bedt pga hun er mere guttejente ... og det er veldig sårt, men hva kan jeg gjøre? her ber vi hele klassen, så får de heller velge de som vil, men da har vi ikke satt noen utenfor.

Skrevet

han har heller ikke lyst å be flere enn to tre stykker ( de er 12 gutter)

Skrevet

Da synes jeg gutten ikke skal ha noen fest. Det er litt "alle eller ingen" ute og går, - og det er det en grunn til.

Hvis han ikke vil ha noen fest fordi han må be "Sivert, Anders og Even" så mener jeg at dette er noe det bør jobbes med. Nei han trenger ikke å være venn men dem - men han skal godta dem og akseptere at det er andre der. Hvis han misliker dem så sterkt så er det vel bare å be, for da kommer dem antagelig ikke.

Skrevet

Men selvsagt. Dreier det seg om 1-4 kompiser han vil be hjem er dette selvsagt hjem. Men er det 1-5 som ikke blir bedt mens 8 andre blir det er HELT feil.

Skrevet

Hvis det er 12 gutter i klassen og han ber inntil 6-7 ser jeg ikke noe problem i de. Har selv en beskjeden gutt som ikke alltid står høyest opp på invitasjonslisten, men så lenge det ikke er noen få som blir utelatt så ser jeg ikke noe problem med at ikke alle må inviteres. Snakker også med sønnen min om det så han skal få et få et naturlig forhold til at han ikke alltid vil bli bedt.

Skrevet

Alle, ingen eller omtrent halvparten (de han vil leke med).

Bare viktig at det er mange av de som ikke kommer også , ikke en eller to som ikke får komme.

Skrevet

tror han skal få be ca halvparten, nemlig de han faktisk leker sammen med

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor ett så lite barn skal ha halloweenfest jeg.

Jeg mener alle eller ingen.

Hvorfor ikke arrangere halloweenfest sammen med klassekontaktene for hele klassen?

Husk, om ditt barn åpner får å invitere de han vil så kan han fort bli den ene som sitter ubedt;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...