Gå til innhold

Ung aleneforsørger uten mulighet til å leie bolig... Mulighet for huslån`?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og drømmer meg bort... Bor i en liten by der det er så godt som null leiligheter til leie. Flyttet til min mor i august da jeg ikke hadde funnet (eller fått) boplass etter å ha vært villig å leie fra april. Visste at boligmarkedet er så godt som umulig, altfor få leiligheter til leie.

 

Ikke er jeg kravstor heller. Eneste kravet er at leiligheten ikke har muggsopp noen steder (vi har bodd i en leilighet med muggsopp tidligere) og at det er ett soverom der. Har vært på flere visninger, men ikke fått leilighet til tross for at jeg har en referanse fra en leilighet jeg leide som var en del dyrere i mnd enn leilighetene her i byen. Har forklart og sagt meg villig til å dokumentere inntekt pr mnd, men til ingen hjelp. Har vært hos nav i ren desperasjon for å høre om de har noen kriseboliger, men det hadde de ikke. Ville i sånne fall blitt noe a'la vandrerhjem, campingplass etc.

 

Som sagt så bor jeg hos min mor. Men jeg har tre yngre søsken i tillegg som er hos mor omtrent 2 helger i mnd + skoleferier. Tilsammen blir vi 7 personer i en altfor liten leilighet. Jeg og min datter har ingen steder å dra når mine søsken kommer. Vi sover nesten oppå hverandre når de er her, og det er hverken bra for meg og min datter eller noen andre.

 

Om jeg forklarer min situasjon til kommunen og sender inn søknad til startlån, tror dere da jeg vil kunne få lån? Har en 70 kvm leilighet i sikte med to soverom. Boligområdet er billig og kjent for unge kjøpere (pga prisen og størrelsen på leilighetene). Vil da trenge et lån på omtrent 1,2 millioner.

 

Har jeg noen mulighet til å få lån? Kan garantert få meg en jobb i klesbutikk/barnehage eller noe annet (+mulighet for å jobbe noen kvelder på bensinstasjon e.l.), men da må jeg nok legge skolegangen på is en stund. Noe som gjør meg lite om jeg og min datter får oss en stabil boplass. Helt siden datteren min ble født har vi flyttet 3-4 ganger, og datteren min ble født i 2010... Det er tragiskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt an på inntekt og egenkapital.

 

Om du kun har stønader så skal det holde hardt å få lån. Da må du ha en god egenkapital og gode utsikter til å få jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Har per idag kun stønader, men skal på jobbintervju på onsdag. Om jeg får jobben vil jeg sannsynligvis få bedre lønn enn jeg ville fått i butikker og barnehager.

 

Egenkapital har jeg ingenting av, men har begynt å spare litt i en bsu konto. Har kanskje mulighet til å finne kausjonist, burde ikke være så vanskelig da leiligheten jeg vil kjøpe er såpass billig:-)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommunen gir startlån og tilskudd til de som har det vanskelig å komme i boligmarkedet. om du har egenkapital eller ikke spiller det ikke noe rolle. Aleneforsørger og andre grupper kvaliserer for startlån og tilskudd.

 

BARE SEND SØKNAD OG LYKKE TIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen kommuner har bare toppfinansiering, at man f.eks får lån til 800 000kr i en bank, så får man 200 000kr i kommunen. Uansett ikke nok til 1,2mill. Da må man ha egenkapital. Sett av det du kan i måneden. Lat som at du betaler 10 000kr i husleie. Vips så har du 120 000kr spart opp på 1år.

 

Gjør det beste ut av det å bo i en liten leilighet så mange, det er bare midlertidig. Datteren er liten enda, det er bare stas for henne. Det er bare deg og din mor det sliter mest på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i banken her om dagen for å se om jeg kunne få lån. Jeg er selv ung og aleneforsørger, med ei lita ei på 1 år. Med kun de stønadene jeg har krav på, kunne jeg få lån på 600.000. Da fikk jeg beskjed om å søke startlån for å få resten av de 950 jeg trengte. Og lenger kom jeg aldri, siden det huset jeg så på plutselig ikke var like fristende lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...