Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #1 Skrevet 23. oktober 2011 Altså hvis ungene deres skal ha med seg venner osv. Vi har aldri hatt noe ekstra sete. De andre som skal sitte på med oss må enten sitte i vanlig bilbelte eller evt. ha med seg sete (og det har jeg faktisk aldri opplevd at de har) Lurer for moren til bestevenninna til dattera mi har ekstra sete i bilen som hun låner bort til venner. Hun kjører ikke en meter uten at alle sitter i sete. Er det bare meg som er rar eller er det vanlig å ha ekstra sete tilgjengelig? Og kan jeg da ha en enkel bilpute som ekstra sete? Blir jo for dyrt å kjøpe inn et nytt sete som bare blir brukt et par ganger i uken liksom.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #2 Skrevet 23. oktober 2011 Har ikke hatt ekstra sete, men det ville heller aldri falle meg inn å kjøre en meter med et barn som ikke er forskriftsmessig sikret i bilen. Det er du som sjåfør og ikke barnas foreldre som er ansvarlig for å sikre dine mindreårige passasjerer. Jeg forstår meg virkelig ikke på folk som ikke tar bilsikring alvorlig. Kunne du levd med deg selv om du havnet i en ulykke med en av ditt barns venner i bilen og denne vennen ble alvorlig skadet mens du og barnet ditt klarte seg fint pga sikringen?
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #3 Skrevet 23. oktober 2011 Hadde ikke det inntil denne uken her. Har i det siste hatt med mange venner av barna i bilen og ble så lei av å måtte velge hvem som skulle sitte trygt. Altså skal du velge vennen og måtte møte foreldrene i tilfelle eller skal du velge ditt eget barn og møte deg selv i speilet...
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #4 Skrevet 23. oktober 2011 Nei selvfølgelig tar jeg bilsikring alvorlig. Ingen får sitte på her uten at de er forsvarlig sikret. Men om de ikke har med eget sete så må de jo nesten sitte i vanlig bilbelte da. Ellers så må jeg kjøpe inn et bilsete til og det synes jeg blir litt dyrt. Vi har ikke så god råd. Det er snakk om barn i skolealder altså fra 6 og oppover. Går det ikke greit å ha de i vanlig bilbelte en kort strekning da? Er jo ikke sånn at vi legger ut på langtur heller. Evt. kunne jeg jo kanskje kjøpt inn en sånn enkel bilpute uten rygg da. De er vel ikke så dyre? HI
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #5 Skrevet 23. oktober 2011 Ja jeg har ekstra bilsete, barn skal SIKRES i bilen, kunne aldri levd med HVIS det skulle skje noe... og jeg ikke hadde tatt forholdsregler...
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #6 Skrevet 23. oktober 2011 Du får både puter og seter til en rimelig penge. Nei selvfølgelig kjøper du ikke BeSafe sete, men på biltema e.l. har de rimerlige og greie seter. Dessuten er det jo en billig forsikring....
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #7 Skrevet 23. oktober 2011 Det er mitt ansvar å sørge for sikerheten i bilen, til alle passasjerene. Vi har derfor, som et minimum, en sånn pute liggende i bilen til enhver tid - slik at kompiser kan sitte på det. Den er godkjent fra 15 kg, og det var først når eldste ble så stor at det var aktuelt at kompisene var med hveradnre hjem også. Når min sønn skal være med andre, spør jeg om foreldrene har ekstra pute. Om ikke så senderjeg det med. Om de skulle kjøre lenger enn til og fra skolen, hadde jeg sendt med sete han bruker i vår bil.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #8 Skrevet 23. oktober 2011 Hjelper ikke om strekningen er kort, og nei, det går ikke greit å ha de i vanlig bilbelte. De vil kunne bli alvorlig skadet i selv en liten kollisjon, siden de får bilbeltet liggende over halsen, eventuelt sklir utav fordi de er for små. En pute er bedre en ingenting, og i det minste lovlig. Og nei, du må ikke sette dem i vanlig belte hvis de ikke har sete, for det sjekker du selvsagt opp på forhånd. Sier til foreldrene at hvis de skla sitte på med deg, må de ha med sete. Ikke særlig vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #9 Skrevet 23. oktober 2011 Vi har en bil hvor vi kan slå opp bilpute i setet, så har jo på en måte det alltid tilgjengelig. Men vi har også en ekstra bilstol liggende i garasjen hjemme, både til eget bruk om jeg eller sambo er borte med bilen og noen skal ta henne med noen plasser, eller jeg vet at hun skal ha med noen hjem fra skolen el lignenge. Stoler ikke så altfor mye på de bilputene som er innebygd i setet, og vil helst ha noe med hvertfall litt støtte på sidene. En bilpute funker helt fint å ha liggende i bilen, hvis det er et høvelig stort barn er det godkjent med bilpute Trenger ikke bruke flere tusen på bilstol, men blir jo billigere å kjøpe bilstol enn å få en kaftig bot for at barnet ikke er sikret i bilen
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #10 Skrevet 23. oktober 2011 17:56 her igjen. For å svare på spørsmålet ditt. Ja, en sånn enkelt pute er godkjent fra 15 kg, så du kan bruke det. Det anbefales ikke, men du er ihvertfall innenfor loven. I vår bil har vi ikke plass til et helt sete ekstra, fordi vi har et stort bakovervendt, og en beltestol til eldste. Begge med isofix fester, som gjør at de tar ekstra plass. Da er pute en grei løsning. Koster 39 på Biltema eller 99 på clas Ohlson.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #11 Skrevet 23. oktober 2011 Vi bor så nær skole og bhg at vi ikke har hatt dette problemet. Vi går, men ville aldri sikret små unger med kun bilbelte. Det er ikke forsvarlig sikring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå