Gå til innhold

Hvordan går det med dere desember mammaer????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her tusler det på og er 33+5 uker i dag. Nærmer meg "høygravid"-statusen.....

I helgen har jeg hatt en del mage"vondter" og kynnere, sterke menssmerter både på siden og midt på, oppe og nede på magen.. Ikke hatt slike vondter de andre svangerskapene mine, men det har vel noe med at jeg er 3.gangs å gjøre =)

Mange kynnere har jeg også hatt, men de har faktisk vært mindre vonde enn tidligere... Men i forhold til før så er de er de over hele magen, ikke bare nederst fra navlen og ned...

Ellers er jeg på første uken med 100% sykmelding (pga bekkenløsning OG mye nedpress tidlig) Babyen har festa hodet allerede og modning er allerede godt igang. Jeg blir veldig fort sliten av alt og begynner å bli smålei (ikke veldig enda)

Hvordan er det med dere andre da????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er på dag nr to som høygravid, er 34+5 idag:) Har den siste uken kjent vondter særlig på natten så sover dårlig :/ Er sykemeldt 100% nå, men har begynt å venne meg til svangerskapsdiabetesen nå:) Har endel kynnere når jeg går, men synes ikke de er så veldig plagsomme ennå iallefall.

Skrevet

Er på dag 33+4 og beg å bli veldig lei... Veldig opphovnet i bein og armer,bekkenløsning og sånn type nerver i klem i hendene "carpal tunnel syndrom"verst om natta:( det er jo deilig å kjenne spark og alt det der men gleder meg veldig til å få hilse på den lille prinsess vår:)det er vertfall stor forskjell på å gå gravid m nr 2 enn m nr 1...

Er og veldig spent på hvor tid hun kommer.. Nr 1 kom 3 uker før:) er jo lov å håpe men:)

Skrevet

Er i uke 34 og synes det er lange 7 uker igjen. Formen er bra, men veldig utolmodig... Nattesøvnen begynner å bli så som så. Går å lurer på om kanskje jeg er så heldig å få før termin denne gangen:-D Fødte noen få dager over med de to forrige.

Ser de fleste er spent på hvorvidt det blir før eller etter termin. Noe må man jo bedrive tiden med, fundere litt :-D

Skrevet

Er i uke 33. Formen er bra, bortsett fra at jeg er veldig trøtt. Jobber 100% og satser på å gjøre det de 4 ukene som er igjen før perm. Har ikke helt gått opp form meg at det "snart" kommer en ny baby i hus, så jeg har ikke gjort noe klart enda. Jeg har god tid tenker jeg...

Skrevet

Hei

Begynner å kjenne tyngden nå. er 34+4 og babyn presser på alt av indre organer. Jeg er på do hele tiden og har ikke sovet sammenhengende mer enn 2 timer på flere måneder. Er opp 6-12 ganger hver eneste natt for å tisse. Ellers er det vanskelig å reise seg opp fra sofaen og senga etter å ha ligget en stund.

Sliter også med litt kvalme og laber matlyst.

I tillegg er jeg ganske så emosjonell. Begynte å grine i sted. Ikke fordi jeg er trist, men fordi jeg overveldes av følelser: lykke,ydmykhet, redsel for at ting skal gå galt osv . Et skikkelig sammensurium av følelser som velter over meg. Samboern min måtte trøste meg litt. Han leste litt fra en bok og strøk meg over håret. Da føltes det med ett litt bedre. Merker at jeg er mye mer sårbar nå enn ellers og at jeg trenger masse omsorg. Da er det ekstra godt å ha en samboer som er dyktig på dette.

Er sm 40% og 3 uker til permisjon. Kan knapt vente. Er lei av jobb og har "logga" meg litt ut der.

Skrevet

33+3 i dag, og har hatt økende mengde kynnere og ubehag i helga. Pressfølelse nederst i magen, kjennes godt ut i sidene mot lysken. Er førstegangs, så aner ikke hva som er normalt og ikke, men var like ved å ringe føden i går grunnet hyppige, vonde kynnere som strålte bak i ryggen. Ga seg heldivis etter 2-3 timer, og det er jo mye som skal gjøres klart inni der, men ubehagelig når det sto på. Håper det er mini som legger seg til slik han skal ligge, er vel naturlig med litt ubehag når nerver kommer i klem og ting skal modnes...

Mye spark mot ribbein og mellomgulvet, så blir litt ømt og slitent til tider, men godt å kjenne masse liv hver dag:) merker også på lungekapasiteten at det blir trangere om plassen, men annet er det vel ikke å vente.

En god ting er at bekkenløsninga virker mindre "løs" de siste dagene, så kanskje er det et håp om at mini har festet seg?? Mindre smerter i helga værtfall, selv om vi faktisk har vært rundt på en del ærend.

Dagene går radig, godt å se at det nærmer seg:) og onsdag skal vi hente nybilen, så da er det bare bilsete, bæresjal, og vugga pappa lager som gjenstår, samt bleier, noen flasker, og ammebh til meg. Ellers er det meste på plass:)

Skrevet

Jeg er 34+3 i dag, så da regnes jeg som høygravid fra i morgen. Jippi!

Gleder meg veldig til lillepia kommer ut nå, begynner å bli ganske lei. Har vært 100% sykemeldt en god stund nå, pga. for høy puls hos meg. Har en del kynnere, men ikke vonde enda, bare ubehagelige. Vondt er det derimot når babyen sparker meg i ribbena. Hun har det med å ligge å presse rumpa godt opp i ribbena mine, så der er jeg blitt veldig øm, og når hun da får inn en fulltreffer er det ikke akkurat behagelig. Er en sterk liten baby jeg bærer på.

Har fått ordnet det meste av ting og tang. Bare litt vasking og organisering av ting som gjenstår. Så hun kan fint komme litt før terminen ;-)

Skrevet

Jeg er 33 uker nå faktisk og jeg har så innmari vondt i ryggen. Magen begynner å bli tung foran og trekker i ryggen så jeg blir enda mer svai. Å hellige jul jeg gleder meg til han er ute og jeg kan ligge på magen igjen!!!

Begynner å bli sliten og jeg har masse å gjøre. Holder på å pusse opp i huset og så skal vi storhandle til baby og jul i november. Kommer til å gå i fødsel da tror jeg ;p Huff - nei, nå gleder jeg meg til å være ferdig.

Skrevet

Heisann!

33+6 i dag. Jobber 100% og håper det holder til terminstart 17. november. Sover etappevis på natta avhengig av om babyen lar meg få ligge i samme stilling og hvor ofte jeg må opp å tisse... Derfor til tider trøtt og sliten på dagtid og etter jobb, men går ennå. Ikke øm av spark, babyen "krenger" mest med kroppen/rompa, eller hva det nå er. Ligner på kynnere. Gjenstår ennå å kjøpe ting og tang, men tar det litt etterhvert. Satser på å få gjort det siste når jeg går ut i permisjon om ca tre uker. Gleder meg veldig til det/roligere dager. Tungt å bøye seg og ta på sko! Sliter også med å passe ytterjakker.

Vet ikke hva jeg får så er veldig spent på det, og prøver å tenke positivt om fødsel...

Skrevet

Er det forresten noen som praktiserer perineum massasje og/eller som har meninger om det med tanke på å unngå rifter/å revne? Evt. hvilken olje?

Skrevet

Jeg er 31+5 idag.

Nattesøvn er noe herk, våkner i ett sett av enten halsbrann, leggkramper, armen sover, vondt i bekkenet, HVER gang jeg snur meg (det er ofte, og må løøøfte hele magen over). Ellers vet jeg at hodet ligger nedover, men er ikke festet enda. Men har de siste dagene hatt mye vondter nedentil, det stikker og "river" fra tid til annen..kanskje det er fordi han fester seg??!

Jeg jobber fortsatt 100%, og tror nok jeg blir å gjøre det frem til permisjonsstart 2.desember. Jeg hååååper lillegutt holder seg inne til ihvertfall termin, for jeg trenger de 3 ukene på å slappe av! Så egentlig håper jeg at jeg går over termin og føder etter nyttår :)

Ellers er alt på plass av utstyr og klær, til og med julegavene er på plass :)

Skrevet

Hei!

Er 31 uker og noen dager her! Og gleder meg voldsomt til permisjonen og til å få noen dager for meg selv før fødselen (alene hjemme mens de andre er på jobb og i barnehage).

Har en god del smerter i bekkenet, men med en fleksibel jobb med hjemmekontor etter behov og alle mulige fasiliteter på jobb, har jeg klart meg uten sykmelding denne graviditeten. Får se om jeg holder helt i mål - har siste arbeidsdag 2. desember. Kan nesten ikke vente!

Sover heldigvis godt om nettene...enn så lenge! Nyter det så lenge det varer!

Prøvde forresten sånn fødselsforberedende olje (medela) til å massere underlivet før fødsel sist, men endte opp med soppinfeksjon. :( Kommer ikke til å gjøre et nytt forsøk denne gang. Soppinfeksjon gjør vel huden mindre elastisk, og ikke minst er det ubehagelig!

Hvor skal dere føde forresten? Vi skal på Ullevål (denne gangen også).

Skrevet

Er 33+3 idag. Formen er veldig bra. Jobber fortsatt 100%. Kan være tungt iblant, men siden jeg fant ut at det lønner seg å bevege på seg hver halvtime-time, ikke sitte stille forlenge om gangen har bekkensmertene gått bort. Bekkenet stivner gjerne hvis en sitter forlenge, og dette er smertefullt! Var sikker på at jeg hadde bekkenløsning, men viste seg at fysisk aktivitet var det som skulle til. Prøver å trene 20-30 min 3-4 ganger i uka.

Både gleder og gruer meg siden dette blir nr. 2. Blir sikkert tøft de første ukene/månedene, men du verden så spennende.

Ikke mye er klart. Har jo endel utstyr fra førstemann, men har ikke begynt å vaske noe enda. Tror jeg begynner om en eller to uker med det.

Julegaver burde jeg vel begynne å tenke på...

Skrevet

Kan jo skrive litt om min erfaring. Jeg har vært igjennom en fødsel til nå. Det var en såkalt drømmefødsel. Varte i tre timer. Jeg visste hele tiden at jeg ville ha en naturlig fødsel dersom det lot seg gjøre. Forberedelsene mine var:

-Bringebærblad te fra uke 36. (Kan drikke te eller ta kapsler) Jeg drakk 3-4 kopper daglig. Forbereder livmoren på fødselen og hjelper å trekkke seg sammen etter fødselen

-Nattlysolje. Tok kapsler av nattlysolje også fra uke 36. Dette hjelper til med å gjøre livmorhalsen elastisk og smidig.

-Trente med EPI-NO fra uke 36-37. Dette er en treningsdings som er spesiet laget for opptrening av livmorhalsen før fødsel. En slags ballong som en trener med noen minutter daglig. Øker omkretsen etterhvert som en blir mer elastisk. ANBEFALES!

Fødselen jeg hadde varte i tre timer fra jeg ankom sykehuset. Gutten min var 3990 gram og kom ut med hånda over hodet. Hadde ingen revner eller rifter, etter fødselen var jeg i topp form og kunne gå rett i dusjen. Jeg vet ikke om det var ren flaks at alt gikk så smertefritt eller om det har noe med forberedelsene å gjøre, men denne gangen skal jeg gjøre akkurat det samme og håper det går bra igjen!

Skrevet

Har hørt jordnøtt olje skal være bra å massere litt på mellomhuden et par uker før fødselen.

Skrevet

Jeg ble sykemeldt fra siste rest av stillingen min på mandag og det var deilig. Har jobbet 50% en stund og har de siste ukene syntes at også det var for mye. Er sykepleier og for meg ble det for mye tungt arbeid og gåing på jobb. Det ble gjort tilpassninger for meg på jobb, men når jeg var eneste sykepleier på jobb sammen med assistenter ble det vanskelig å gjennomføre alt.

Nå gleder jeg meg til å nyte tiden fremover med litt mer overskudd til datteren på 3,5 år.

På kontrollen jeg var på mandag ble det også skrevet henvisning til ny UL for meg. Den er jeg veldig spent på! Ifølge ordinær UL har jeg termin 30. desember. Men så var jeg på 3D-UL for noen uker siden som sa at termin var 15.desember. Jeg har hele tiden ment at 30.desember er alt for seint siden jeg hadde god kontroll på når jeg hadde el, når jeg testet positivt, osv. Legen støttet meg i at forskjellen var så stor at dette må undersøkes nærmere. Dersom jeg går til ordinær termin og det viser seg at 3D-termin var riktig så har jeg jo allerede gått 15 dager over tiden! Så nå venter jeg spent på når jeg skal til ny UL og hva resultatet blir!

Ellers så har vi det meste av utstyr fra forrige gang vi hadde baby, så vi slipper heldigvis de veldig dyre innkjøpene denne gangen. Men datteren vår ble født på sommeren, så vi må suplere litt på vintertøy til babyen.

Julegaver har jeg tenkt på lenge, men ikke fått gjort noe med enda... Nå som jeg får bedre tid og mer overskudd håper jeg å få dem unna i en fei! ;)

Skrevet

her er formen stigende, men fortsatt ganske på bunnen...

har nå kastet opp i 27 uker og er rimelig klar fo rå bli ferdig! kvalmen har roet seg betraktlig, men kaster fortsatt opp et par ganger pr dag, og nå har bekkenet bestemt seg for å gjøre de siste ukene vonde i tillegg.. har ver 100%sykemeldt siden mai og blir nok det til jeg går ut i permisjon den 16. nov...

har hatt mye kynnere og vondt fra tidlig av, men det har ikke vert hovedfokus da oppkast har plaget meg mest..

er 34+4 og høygravid i dag, så det nermer seg jo slutten, sp jeg forsøker å nyte graviditeten så godt det går, for dette er absolutt siste runde her! hadde ikke vert i stand til å ta meg av to barn med denne formen, ett har vert mer enn nok på det verste! :(

men alt i alt så gler jeg meg veldig og håper han holder seg inne til termin og at jeg får en like fin fødsel som med førstemann! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...