Gå til innhold

Dere som er kjent på Lillehammer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal flytte dit og ser på hus både her og der:)

Har også vært på visning på Ekromskogen, det er et perfekt sted for oss, men dessverre gikk rekkehuset langt over takst. Tydeligvis populært!

Ser akkurat på et par hus på Røyslimoen, men vet lite om stedet. Har hørt at det blåser mer der?

Hvordan er skole, barnehage, kollektivtrafikk?

Hvilke andre steder er rolige, barnevennlige og ålreit å bo?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå burde vel jeg vite litt om stedet i og med jeg er født og oppvokst der, men det er godt over 15 år siden jeg flyttet derfra og er bare hjemme på snarvisitter nå og da. Så det har vel forandret seg en del kanskje.

Jeg ville i hvert fall holdt meg unna Hammartun barne (og ungdomsskole) kretsen, da det liksom er der mye av "rampen" går. Mine søsken gikk der, men heldigvis flyttet vi før jeg ble født og jeg gikk på Kringsjå/Smestad. Myyye bedre!! Men vi bodde på skolekretsgrensen så jeg fikk velge hvor jeg ville gå av Hammartun og Kringsjå. Jeg valgte da som skrevet Kringsjå. Lenger vei, men bedre skole.

Ekromskogen er nok populært ja. Røyslimoen er nok også barnevennlig og fint, men ligger jo lenger "opp"/høyere og kan nok være litt mer forblåst om man kan kalle det det. Stort sett er det fint uansett hvor du velger å bo på Lillehammer, så det er nesten "ett fett" hvor dere lander :) Du har også Norde Ål eller Søndre Ål, Maihaugområet osv. Er selv nesten oppvokst i byen, men alikevel landelig og i et eneboligområdet. Er forholdsvis korte avstander da Lillehammer ikke er sååå stort. Men som alt annet vokser jo den byen også. Lykke til!

Skrevet

PS: Har omrtrent aldri kjørt buss i Lillehammer så vet faktisk ikke hvor godt den er dekket nå for tiden.

Dårlig med t-bane og trikk i hvertfall. Hi, hi.

Skrevet

Heisann. Er selv oppvokst på Lillehammer, men bor ikke der lenger. Men en fin by å vokse opp i er det helt klart!

Skulle jeg selv flyttet tilbake hadde jeg sett på hus på Vingnes. Til tross for at det ligger på "feil" side av mjøsa er dette et rolig og trygt sted for barn å vokse opp i. Nært skole og barnehage, butikk, og bra med bussforbindelse, som er på lik linje med resten av byen. Vingnes har en veldig bra barneskole, Vingar.

Utenom dette ville jeg nok også sett på hus i området Ekromskogen /Kringsjå, kanskje også Søre Ål. Har også hørt mye skryt av Søre Ål barneskole. Når det gjelder barnehager ligger det en bra i Skårsetlia. Kommer under Kringsjåområdet. Har heller ikke hørt noe negativt om Ekrom skole eller Kringsjå skole.

Alle skolene jeg har nevnt er i utgangspunktet små skoler, så barna kjenner jo hverandre, og bor i samme området. Dette er noe jeg verdsetter mye.

Er dere opptatt av sentrumsnært eller liker dere litt i utkanten?

Vårsetergrena og Røyslimoen er høyt opp. Lite utsikt å finne i Røyslimoen. Snøen ligger ofte før der, og er et stykke til byen, men god bussforbindelse.

Skrevet

Takk for svar!!

Skjønner at jeg må sette meg litt inn i de forskjellige stedsnavnene, flere av stedene har jeg aldri hørt om:)

Tror nok kanskje at Røyslimoen er for langt opp fra sentrum iforhold til det vi ønsker. Syns nok at Ekromskogen var langt nok unna. Så ikke lenger unna enn det, tror jeg nok vi kan si.

Mine svigerforeldre bor på Nordre Ål, like over mosodden. Fint det, men jeg vil gjerne litt lenger oppover.

Ekromskogen er faktisk perfekt:)

Kringsjå altså, det er også på nordsiden?

Hi

Skrevet

Skulle jeg flyttet tilbake til Lillehammer, så hadde det nok blitt Vingnes. Til tross for at det er "feil" side av Mjøsa. Kunne tenkt meg å bodde oppe på Vingnes, ikke helt nede ved E6.

Ekromskogen har nesten alltid vært populært og er av de stabilt dyre områdene i byen. Røyslimoen er nyere enn Ekromskogen, og ligger etter mitt syn dårlig til. Ingen utsikt og mye tidligere snø enn nede i byen, men godt etablert nå og har egen skole (jeg kjenner faktisk noen av lærerne der - dyktige folk) og god bussforbindelse til byen.

Vårsetergrenda ligger lysere og lettere til, men er jo faktisk enda høyere enn Røyslimoen og hadde vært totalt utaktuelt for min del.

Skulle jeg bodd på bysida, så hadde jeg nok foretrukket området Søre Ål - Maihaugen - Nybu, men lommeboka og bankkontoen hyler i smerte og redsel bare ved å høre navnene...

Lillehammer er uforholdsmessig dyrt, kunstig dyrt, synes jeg, og vi har heller bosatt oss i Ringsaker i stedet.

Skrevet

Hehe, alt er relativt!

Jeg syns det er ganske greit å kjøpe en rekkehusleilighet på 100-120 kvm til 2.2-2.4 mill jeg da, men så sammenligner jeg med Oslo.

Ser jo at prisene på Lillehammer stiger ganske kraftig, så håper vi er heldige.

Til nå har jeg funnet ut at Røyslimoen utgår, eller får vi vel bare kikke hver dag! Spennende dette her:)

Skrevet

Kringsjå ligger ved Ekrom, bare nærmere byen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...