Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #1 Skrevet 23. oktober 2011 Min attpåklatt-søster som er 14 år er fullstendig hjelpeløs! Ikke kan hun finne seg mat selv,altså min mor må blande sammen middagen for henne! Hun må hentes og bringes alle veier. Ikke kan hun ordne ting på egenhånd. Ikke kan hun snakke med folk,hun kan viske til min mor at min mor må spørre om ting for henne til meg++
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #2 Skrevet 23. oktober 2011 Høres litt umoden ut...? Datteren min på 9 år kan lage mat selv, klarer fint å komme seg rundt til vennene som bor i gåavstand, tar bussen til og fra skolen, avtaler møter med vennene sine og snakker hull i hodet på alle hun kjenner, og de hun ikke kjenner
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #3 Skrevet 23. oktober 2011 Noen har sydd puter under arma på den ungen.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #4 Skrevet 23. oktober 2011 Skal kunne ordne alt selv, holde styr på avtaler, gjøre lekser, komme seg opp om morgnen, legge seg om kvelden osv. Avtale med foreldre eller andre dersom hun trenger skyss (dvs. spørre om det er greit). MEN en 14-åring er et barn fremdeles og vil trenge litt hjelp til disse tingene. Etter min mening skal imidlertid en 14-åring klare dette. På den tiden hadde jeg allerede et par år hatt styr på alt vedrørende mitt eget liv (avtaler, lekser osv)
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #5 Skrevet 23. oktober 2011 Min nesten 14 åring kan: Lage mat selv, lettere middagsretter også Sykler og går mye dit hun skal, vi kjører når det er dårlig vær og kaldt. Hun ordner det meste selv. Hun er ikke redd for å snakke med folk. Kan passe og stelle og styre for yngre søsken. Høres ut som din mor gjør søstra di en stoooor bjørnetjeneste.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #6 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg har prøvd å si det til min mor,men hun blir bare irritert:/Jeg skjønner ikke at hun holder på slik,meg og bror hadde en helt annen oppvekst.Kanskje hun vet at det er siste barnet:) Jeg mener ikke at hun skal klare alt alene,men enkle ting som å skjære skive,ta bussen osv bør hun kunne..
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 23. oktober 2011 #7 Skrevet 23. oktober 2011 Tja, både 9 åringen og 7 åringen min kan lage mat selv (9 åringen kan også lage enkle middagsretter og bake enkle ting uten hjelp), de kan gå til trening og sånt selv, men vi lar dem ikke gjøre det nå som det er så mørkt på kvelden, de ordner seg for det meste selv, og har ikke noe problem med å snakke med folk. Men det siste går jo ikke på selvstendighet sånn sett, men å være sjenert. En 14 åring forventer jeg at kan kan ta bussen til og fra steder selv, og selv følge busstabellen. Jeg forventer at de kan lage til de fleste enkle middagsretter selv, og lage mat for familien dersom de blir spurt om det, pluss bake enkle retter. Jeg forventer at de kan rydde og vaske rommet, og andre steder i huset dom de blir spurt om. Jeg forventer at de kan sette på klesvask henge den opp, og brette klær. Generelt gjøre det meste av husarbeid. Jeg forventer at de kan bestille ting, og ordne opp i egne problemer i stor grad osv. Jeg jobber med 14 åringer hver ukedag, og dette er ting de fleste av elevene mine klarer. De som ikke kan dette, kan det som regel ikke fordi foreldrene ikke har lært dem det (forteller de meg selv).
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #8 Skrevet 23. oktober 2011 Så er det jo ikke sikkert at det er noe moren din gjør feil i forhold til lillesøsteren din. Kanskje er hun bare en mennesketype som er usikker, redd og senere moden? Jeg har en 20-årig lillesøster som fortsatt ikke tør å være alene hjemme på natta og som helst ikke tar bussen. Hun er rett og slett veldig uselvstendig. Det er bare ganske nylig hun begynte å tørre å bruke gavekort, før turte hun ikke det. Lenge syntes jeg og samboeren at det var helt horribelt som mamma dullet med søsteren min og "gjorde henne uselvstendig". Så fikk jeg barn og oppdaget etterhvert at mitt barn er utrolig likt søsteren min. Han vil ikke "klare selv" eller mestre ting. Eller, han vil selvsagt mestre ting, men han er skikkelig redd og nervøs for sånt som andre barn takler utmerket godt. Han trenger utrolig mye pushing og backup. Og endelig nå forstår jeg hvordan mamma har hatt det med søsteren min. Hun kunne ikke gjort noe annerledes. Det aller viktigste i det forholdet har vært å prøve å pushe søsteren min til å takle de letteste tingene, trygge henne i livet sitt og hjelpe henne med resten. Mamma sier nå at hun tror ingen har forstått hvor mye jobb de har hatt med søsteren min. Jeg har hvertfall ikke forstått det før jeg havnet der selv...
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #9 Skrevet 23. oktober 2011 Min jente er 13 år. Hun finner seg mat selv, baker lette ting (muffins, brownies, vafler o.l), lager enkle middagsretter. Tar bussen/tog/bybane hvis hun skal noe, da må hun iblant bytte buss flere ganger. (Blant annen når hun skal til reguleringstannlegen, dit reiser hun alene.). Selvfølgelig kjører vi og henter iblant, men hun klarer altså helt fint å ta seg frem på egen hånd. Finner ut selv når bussen går. Er litt sjenert, og tar ikke så lett kontakt med fremmede. Men svarer absolutt hvis de tar kontakt/snakker til henne. Hun passer sine to søstre på 3 og 5 år, både på dagtid og kveldstid. I går tok hun kveldsstellet på de alene mens jeg var på butikken. Gjør lettere husarbeid (om enn noe motvillig). Synes søsteren din høres utrolig uselvstendig ut!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå