Elise29 Skrevet 23. oktober 2011 #1 Skrevet 23. oktober 2011 Har et lite dilemma... Har alltid hatt lyst til å spare barnetrygden når jeg en gang skulle få barn slik at de fikk en liten startkapital når de ble voksen. Nå har jeg 2 barn og har begynt å spare til de, men samboeren min har også 3 barn fra tidligere og moren deres sparer ikke noe til de. Blir det urettferdig å bare spare til våre 2 felles barn eller må vi dele "potten" på alle? Jeg tenker jo også at vi forhåpentligvis har litt bedre økonomi også når den tid kommer slik at vi skal klare å hjelpe alle litt uansett, men vet jo aldri. Hva mener dere?
jordbærsjokolade Skrevet 23. oktober 2011 #2 Skrevet 23. oktober 2011 Ja, det syntes jeg blir veldig urettferdig. Faren bør spare den samme summen til alle barna sine. Om dere ikke bruker barnetrygden på barna så bruker man jo av lønn feks. Om du velger å bruke noe av dine egne penger for å spare til barna blir en annen sak syntes jeg.
Elise29 Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 23. oktober 2011 Hmm...ja får litt dårlig samvittighet hvis ikke de skal få noe, så det ender vel opp med at alle får. Er jo ikke deres "feil" at moren ikke sparer til de.
jordbærsjokolade Skrevet 23. oktober 2011 #4 Skrevet 23. oktober 2011 Nei ikke sant. Og hvis de vokser opp og ser at pappa har spart til de andre barna sine og ikke de så blir de nok utrolig skuffet over pappaen sin. Kanskje moren ikke har råd til å spare?
Elise29 Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 23. oktober 2011 Joda hun hadde fint hatt råd, men hun er vel ikke helt den typen bare... Ja jeg tror også de hadde blitt skuffet. Det hadde iallefall jeg blitt hvis det var meg. Får satse på å dele på alle
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 23. oktober 2011 #6 Skrevet 23. oktober 2011 Det er vel ikke bare mor sin feil at barna ikke har sparepenger? Barna har vel både en mor OG en far? Og selv om mor ikke sparer så er det ingenting i veien for at far kan spare (og omvendt) til barna sine. Om far skal spare til noen av barna sine så burde han absolutt spare til alle. Slik som du tenker å gjøre til alle dine barn.
Fire småtroll Skrevet 23. oktober 2011 #7 Skrevet 23. oktober 2011 Det beste er jo uansett å spare i eget navn, så jeg synes dere skal spare så mye dere har tenkt på en og samme konto. Når barna blir store og dere vil hjelpe de med f.eks innskudd på bolig fordeler dere pengene på denne kontoen. Da har dere også kontroll på hva dere gir pengegaven til. Om du sparer pengene på kontoer i barnas navn vil de få pengene på 18års dagen og da risikerer du at det går til russebuss og sydentur
tigergutt<3 Skrevet 23. oktober 2011 #8 Skrevet 23. oktober 2011 Ja jeg synes dere burde spare likt til alle barne. Eller la kontoen være åpen for alle. Når jeg hadde bare et barn sparte jeg i mitt navn på en konto som ble merket med hennes navn. Men nå som vi har 3 så har jeg samlet alt på en konto så vil det bli fordelt til dem når de har behov. Regner jo med de velger litt forskjellige veier her i livet og kanskje er det noen av dem som trenger mer studie støtte enn andre. Så nå har vi en konto som vi setter av 3x barnetrygden på.
Elise29 Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 23. oktober 2011 Jepp er det vi også har begynt med. Setter inn barnetrygden + 1000 kr ekstra hver mnd. Kontoen står i mitt navn, men i en annen bank enn den vi bruker til daglig slik at vi ikke ser pengene... Lettere da. Det er også best at de står i foreldrene sitt navn pga eventuelt lån og stipend seinere. Enkelte lån/stipend vet jeg er behovsprøvd, eller hva det nå heter ) Vet også hvor lett det er å rote vekk penger på tull og tøys når man er 18 for det gjorde jeg selv. Ikke lurt...hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå