Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #1 Skrevet 23. oktober 2011 Er dere flinke til å ikke ha på barna dere tykke jakker/dresser under bilbelte i bilen? Hva med dere selv? Jeg var ikke klar over at det ikke var så lurt før jeg leste det i avisen igår. Kan jo selvfølgelig skjønne det nå i ettertid men som sagt det har jeg ikke vært klar over før. Hva har dere på barna i bilen? Og et lite spørsmål til. Hvor stramt skal egentlig bilbelte være? Nå tenker jeg på bilens vanlige sikkerhetsbelte ikke det som er i bilsetene. Det stod i avisen at man skal stramme så mye at barna synes bilbelte er litt ubehagelig men er det så lurt da? Kommer de ikke bare til å forandre på det selv da sånn at det ikke blir ubehagelig?
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #2 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg strammer alltid til beltet før jeg starter bilen, bare drar ved festet i den delen av beltet som kommer opp til skulderen. Det er ikke ubehagelig å sitte slik, men det kan kjennes litt ubehagelig akkurat ved strammingen. Har aldri på meg tykke klær i bil, synes det er ubehagelig....
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #3 Skrevet 23. oktober 2011 Selvfølgelig har de på seg tykke klær i bilen om vinteren. Kan jo ikke akkurat sende de ut i shorts og t skjorte i 20 minus heller. Er jo bare å stramme belte godt rundt barne det. Har ingenting å si så lenge de sitter fastspent. Jakken veier jo ikke så mye at belte ikke klarer å ta imot vekten da.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #4 Skrevet 23. oktober 2011 Det går ikke bare på vekten, men at beltet lettere sklir på ytterjakker og dresser med glatt overflate. Min datter har aldri på seg ytterjakke eller dress i bilen. Ull og pledd holder i massevis. Og det er enkelt for henne å ta av seg pleddet når bilen blir varm.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #5 Skrevet 23. oktober 2011 Da må du undersøke litt nærmere du.... Det er en ganske kjekk sak at tykke klær, f.eks. dress gjør at barnet blir hardere skadet i trafikkulykker. Har jo ingenting med vekt å gjøre, men at beltet er for langt fra kroppen. Men det er jo ikke så lett å unngå i kalde Norge om man ikke har garasje eller evt. tid til å vente på vamere bil....
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #6 Skrevet 23. oktober 2011 Sønnen min hater å ha beltet stramt på seg så det har jeg gitt opp. Er glad jeg i det hele tatt får han til å bruke det. Han har det ihvertfall rundt seg. Noen få ganger har han belte under armen men da sier jeg til han så det har blitt bedre.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #7 Skrevet 23. oktober 2011 Sønnen min hater å ha beltet stramt på seg så det har jeg gitt opp?????? Får barna virkelig velge dette selv? Hva med trafikksikkerheten? Hva med å være den voksne ansvarlige her?? Og beltet under armen er direkte farlig.... Gud bedre.....er det virkelig mulig??
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #8 Skrevet 23. oktober 2011 Sønnen min hater å ikke få leke midt i veien, men jeg lar ham da vel ikke gjøre det allikevel..... Jaja.. Hvert sitt valg med egne barn, men gud jeg bir overrasket innimellom!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #9 Skrevet 23. oktober 2011 Jøss? Er det opp til sønnen din å bestemme det, altså, 17:36? I min bil er det faktisk jeg som bestemmer og ikke barnet, gitt.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #10 Skrevet 23. oktober 2011 Nei det er jo selvfølgelig ikke sønnen min som bestemmer men når hver eneste biltur er en kamp for å få han til å bruke belte skikkelig så blir jeg litt sliten. Han kan sitte å hyle og skrike en halvtime hvis jeg lar han så jeg er glad jeg i det hele tatt har fått han til å bruke belte nå. Han klager på at han blir kvalm hvis beltet er for stramt rundt magen og jeg vil jo ikke akkurat at han skal kaste opp på hver biltur heller...
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #11 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg kler alltid av barna uteklærne før vi setter oss i bilen. Har selv vært med i kollisjon, så er nok ekstra obs på dette med sikkerhet i bil. På bilstolene har jeg plass til 2 fingre mellom beltet, og på det vanlige beltet strammer jeg alltid med å drege ett par ganger for å stramme det. På det vanlige beltet blir det jo til at det blir slakt når barna lener og bøyer seg frem og tilbake, men gjør barna også obs på at de må stramme beltet selv. Her gjør mine det automatisk når det tar beltet på seg.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #12 Skrevet 23. oktober 2011 18:07 : Du tuller nå?? Fordi du blir litt sliten så lar du sikkerhet i bilen vike? Si at du tuller!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #13 Skrevet 23. oktober 2011 Sorry, 18:07, du har gjort en tabbe og får svi for det. Hadde du begynt å ha selen stramt på barnet fra barnet var baby, så hadde barnet visst at det skulle være sånn. Her i huset slipper vi heldigvis sånne diskusjoner, fordi ungene vet det skal være sånn, siden det alltid har vært sånn. Du får ta kampen nå, og ikke vente til ungen blir enda større og staere.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #14 Skrevet 23. oktober 2011 Men hva med vinteren, da? Skulle vi gjort sånn som anno 18:11, så hadde vi jo frysi forderva! Bilen er jo ikke akkurat varm når vi setter oss i den kl 07 om morran. Nei, ungene og vi selv har vinterjakka på, men ellers beltet så stramt som mulig utenpå der.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #15 Skrevet 23. oktober 2011 Du har kanskje ikke hørt om tepper og pledd, 18:23?
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #16 Skrevet 23. oktober 2011 Beklager, men sånt har ikke jeg tid til å styre med om morran, gitt. Her handler det mer om å rekke jobb, bhg og skole innen rimelig tid. Så dulling med tepper og pledd fra huset og ut i bilen, det kommer ikke til å stå på min timeplan.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #17 Skrevet 23. oktober 2011 Dulling? Er lettere å pakke ungene inn i pledd i bilen enn å styre med masse ytterklær.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #18 Skrevet 23. oktober 2011 Ikke så lenge ungene klær på seg selv.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #19 Skrevet 23. oktober 2011 Da klarer vel ungen å ta på seg pledd selv også? Jaja, dine barn, du velger. Trafikksikkerhet er kanskje ikke så viktig for dere....
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #20 Skrevet 23. oktober 2011 Ok, 18:43, du ser tydeligvis ikke tegninga her. Here goes: Kl. 0735: Siste frist for å dra hjemmefra for at alle skal komme i rett tid til skole, bhg, jobb. Vi er nesten klare, men vi må en ekstra tur ned på rommet for å hente en bok som bare MÅ være med. Uuuups.... Hvor er den andre votten min!? Det var minstemann... Hvor har du lagt pleddet ditt, da? Nå må du skynde deg å finne det igjen, lille venn - vi er allerede litt sent ute... 0740: Puh... Da er alt klart! Vi er klare til å sette oss i bilen! På med jakke og lue - husk sekken din! - og pleddet ditt... 0750: På plass i bilsetene. Husk å ta av jakkene før dere fester seler, da! Brrrr.... Mamma, jeg fryser! - Det gjør mamma også, for hun kan jo ikke pakke seg inn i pledd - hun må tross alt ha armene fri for å kjøre bilen... 0755: Første stopp: Barnehagen. - Husk å ta på jakka før du går ut! Følge inn i bhg, ta av jakke, finne tøfler - skifteklær på plass, matboks.... Ha det, vennen - jeg må springe! 08:05: Neste stopp: Skolen. - Hvis du er rask og springer nå, så rekker du akkurat å spise frokost på SFO før skolen begynner. - Nei, pleddet skal ligge igjen her - ta på deg jakka! 0807: Å pokker - nå kan det kanskje hende jeg rekker jobben... Nei, det gjør jeg ikke, nei... For der var det kø, ja... Nei takk, jeg har faktisk ikke tid til å bruke så mye tid på sånt styr på morran. Ikke kan jeg tillate meg å komme for seint på jobb hver dag heller.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #21 Skrevet 23. oktober 2011 Gjelder dette på bilstoler også? Har et besafe sete (bakovervendt) til min datter på 1,5 år, hun sitter alltid med jakka på (med mindre vi er på langtur). Vi kjører kun av og til siden det tar omtrent 5 minutter med bil til barnehage (15-25 minutter å gå), og da har hun boblejakka si på. Slitsomt å kle jakka på og av når barnet helst vil løpe uten...
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #22 Skrevet 23. oktober 2011 http://www.nettavisen.no/nyheter/article3256894.ece les denne alle dere som ikke gidder ta av klær i bilen...
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #23 Skrevet 23. oktober 2011 Vi har selvfølgelig ALDRI på tykke vinterjakker eller bobledresser i bilen!! Trodde ærlig talt at de fleste viste at disse klærne samler masse luft og at beltet derfor ikke ligger stramt nok rundt kroppen. Vi har ikke oppvamet garasje, men jeg kjøpte cupe-varmer da det ble unger i huset:) Den har tidsinnstilling og går på en halv time før vi skal ut om morgenen. Dermed er det ganske grei temperatur i bilen. Har et lite pledd til hver av ungene liggende i bilen som de kan ha over seg hvis de er kalde
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #24 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg har automatisk varmer i bilen, så den er varm når vi drar avsted om morgenen. Men jeg har alltid ullklær eller en fleece-dress eller noe når vi kjører. Har bare ikke tykke jakker eller dresser på. De er godt kledd+ at de har hver sitt helseteppe liggende i bilen. Jeg pleier heller ikke å ha ytterjakke på når jeg kjører. Synes rett og slett det er ubehagelig å kjøre med mye klær på.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #25 Skrevet 23. oktober 2011 20.44 Planlegging... Hver kveld før jeg legger meg sjekker jeg alt. Jeg legger frem klær, pakker skolesekker, barnehagesekker, treningsklær, sjekker at jeg har både votter, tørre sko, nok skifteklær og alt annet som hører med. Hender også jeg legger klær i bilen dagen før. På morgenen tar jeg barna opp etter tur og steller de, så når de er ferdig spiser vi frokost sammen, mens jeg smører matpakke. Så når klokken er 07.30 er det en siste dorunde før vi kler på oss og drar av gårde, senest 07.45. Da har jeg 45 min på å levere både i barnahage og på skole, samtidig har jeg tid til å stramma beltene. Bilen er varm, teppene er der i tilfelle, barna har på seg ullklær så de rekker å springe inn før de fryser ihjel Ikke se så mørkt på det! Men i mine øyne er bilsikkerhet kjempeviktig uansett hvor travelt man har det. Vil heller komme for sent til jobb når jeg vet at jeg har brukt tiden på å sikre barna i bilen, enn å stresse uten å sikre barna godt. Kan ikke sitte resten av livet å vite at jeg har havnet i en kollisjon å mistet barna kun fordi jeg ikke tok meg tid til å stramme belter eller passe på sikkerheten i bilen kun for at jeg skal være på jobb nøyaktig på minuttet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå