Gå til innhold

Noen her som må gi babyen melkerstattning istedenfor morsmelk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker sterkt på å slutte med amming og gi babyen melkerstattning istedenfor. Grunnen til det er at jeg burde gå på medisin som jeg ikke kan ta mens jeg ammer. Hvilken type melkerstattning er best å kjøpe? Den som kjøpes på matvarebutikken? Hvor mye kan gis til babyen daglig? Og hvor mye per måltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk ikke noe melk og ga mme til min datter da hun var baby.

 

Det finnes flere typer mme og der må man nesten bare prøve seg frem. Jeg begynte med NAN og det fungerte veldig bra på min datter. Det står greit forklart på pakken hvordan du tilbereder og a. hvor mye babyene i ulik alder bør få til hvert måltid. Og så ser du det selv an om babyen blir mett eller om du må øke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg fram med de ulike merkene. Det vanligste er vel å bruke nan, men noen babyer gulper av dette så da kan collett være bedre. Det er forskjellig fra barn til barn hvilket merke som passe best. Det står på pakken hvor mye barna skal ha pr måltid, men her må man også prøve seg litt fram. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en pakke nan og les på den, der står egentlig det meste du lurer på.

 

Om du klarer vil jeg anbefale å bruke en liten uke på tilvenning og nedtrapping av ammingen. La mannen gi flaske med nan når ungen er sulten første tiden, deg forbinder barnet med amming og vil ofte ikke ta flaska med morsmelkerstatning som slettes ikke er god sammenlignet med morsmelk.

 

Jeg måtte slutte på timen da jeg ble syk og måtte ta medisiner som gikk i melken. Det ble noen tøffe døgn før ungen aksepterte flaske og morsmelkerstatning, men det gikk til slutt. Første dagen nektet ungen å ta flasken og gikk nesten 9 timer uten mat, han skrek i fullt sinne på fanget til pappaen med flaska i munnen mens jeg sto på kjøkkenet og gråt ;)

 

Men da han først tok flaska gikk det helt greit, han var 3 mnd, og ble flaskebarn derfra. Ikke noe problem annet enn tilvenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. Jeg har allerede prøvd litt Nan siden hun ikke alltid ble mett av kun morsmelk. Siden jeg er så sår så ga jeg babyen litt ertattning innimellom. Hun aksepterer å drikke av flaske. Har også pumpet litt og gitt hun flaske så det har fungert veldig bra. Babyen vår er bare 11 dager gammel. Dere som måtte slutte å amme, følte dere å ha mista litt kontakten med babyen pga det. Det er jo så masse kos å amme. Føler liksom det er kunn hun og jeg i den perioden jeg ammer og det er herlig å se på henne hvor hun koser seg. Veldig leit å miste dette. Men jeg føler også at jeg må ta medisin for å føle meg bedre. Nå må jeg velge. Jeg synes at det er veldig viktig å kunne være der 100% for barnet mitt uten å være syk hver dag!

 

Hvordan gjorde dere det med melkerstattning når dere skulle ut på feks bytur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge barna mine er flaskebarn. Jeg fikk aldri melka skikkelig i gang av flere grunner.

 

Jeg sverger til hipp. Den er økologisk. Aner ikke om det har noe å si da. Dette var uansett den eneste ertatninga mine barn ikke gulpet eller ble harde i magen av.

 

Jeg synes det var veldig trist å slutte med ammingen. Det såreste var at jeg ikke klarte å mate barnet mitt slik det var ment. En liten knekk i kvinneligheten om du vil. Men erstatning fungerte like bra og bedre siden babyene endelig ble mette!!! Morsmelk er best, ingen kan bestride det, men ikke for enhver pris!

 

Når jeg reiste ut med mine så så pleide jeg å ha klar en flaske vann som jeg fikk varmet opp der jeg var. pulver hadde jeg på dispenser.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NÅr vi er er på farten bruker vi fedigblandete kartonger med nan. Lar den ligge i vogna eller i posen på bilstolen så den får noenlunde kroppstemperatur. trenger ikke varme den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se forumet her inne som heter flaskemelk.

Facebook har flaskeposten-sida.

Husker ikke hvor mye og hvor ofte han fikk flaske, men det varierer jo veldig ettersom hvor stor lillebror er, om han spiser mye eller lite osv.

Du finner veldig mye info her:

 

nettside:

http://www.flaskehjelpen.no og div forum om flaskemating...

 

Boken Flaskemating av Margrethe Vik, grunnlegger av flaskeposten.org (som ikke fungerer for tiden), er anbefalt lesing.

 

Selv brukte jeg kapittelet om "Mating med flaske" i den flotte boka "mamma for første gang" av Gro Nylander.

 

Om mengde mme står det der: barnet trenger hvert døgn sammenlagt ca 150 ml melk pr kg kroppsvekt. F.eks et 6 kilos barn trenger rundt 900 ml pr døgn. fordelt på 6 måltider blir det 150 ml pr flaske.

Men dette er jo veldig individuelt, min spiste mindre enn det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...