Lovemelikeyoudo Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 Hva er det viktigste å tenke på når man jobber med slike barn?
Mandalas Skrevet 22. oktober 2011 #2 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg jobber ikke med det, men har barn med noe lignende Det er helt sikkert annerledes å jobbe med et barn som er veldig aktivt, fremfor å ha et selv. Men jeg kan tenke meg at noen viktige ting er forutsigbarhet, forberedelse og mye spesifikk ros. Antakelig burde man også kunne se litt utradisjonelle måter å løse ulike situasjoner. Tillitsforhold er jo alltid viktig. Mitt barn syns de beste assistentene på skolen er de som ser han, gjør han trygg og vil høre på det han har å si. Men barn er jo også forskjellige. Mitt barn feks takler ikke at noen prater strengt til han, andre må sikkert ha en "fast hånd" som henter dem inn igjen når de blir for ukonsentrert.
Bad habits har tre små Skrevet 23. oktober 2011 #3 Skrevet 23. oktober 2011 Som The Power sier, alle barn er forskjellige - også de med ulike diagnoser. Barn med ADHD har gjerne varierende grad av konsentrasjon. Forsøk å legge til rette for korte arbeidsøkter (hvis det er i skolesammenheng), gi barnet pauser - gjerne før barnet selv begynner å bli urolig (for å forsøke å skape minst mulig uro og negativitet for barnet). Tenk over hvordan barnet sitter i klasserommet. Barnet bør ha minst mulig støy/muligheter for å flytte fokus og konsentrasjon. Små forhold - tett oppfølging. Korte og presise beskjeder, gjerne mange påminnelser. Forberedelser i forkant. Det kan være fint å gi barnet en oversikt over hva som skjer når (et ark som ligger feks på pulten, hvor man har skrevet opp hva som skjer når. Bruk gjerne bilder i tillegg). Urolige barn får gjerne mye negativ oppmerksomhet - finn ut hva barnet liker. Legg til rette for mestring. Tenk alternativ ift læring. Mye fin læring kan skje utenfor klasserommet - dette gjelder for barn uten lærevansker/konsentrasjonsvansker også.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 23. oktober 2011 #4 Skrevet 23. oktober 2011 At de er personer og ikke en diagnose :-) Det er viktig å ha kunnskaper om diagnosen, det gjør at man forstår mer av en del av oppførselen, men man skal ikke se seg blind på den. I skoleverket er det en stor fordel å lese rapporter og IOP'er slik at man vet hvilke behov og vansker akkurat det barnet har. Ellers er tålmodighet og ro viktig, passe på å legge opp til faste rutiner, bruke god tid på forberede evt endringer av rutinene, gi små porsjoner med oppgaver, aldri mange beskjeder på en gang osv. Tilrettelegging og tålmodighet tror jeg må være nøkkelord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå