Gå til innhold

må man ha utdannelse for alle stillinger i barnevernet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eller finnes det noen stilling man kan ha hvis man har erfaring med barn (flere år i barnehage) og også mye erfaring med kontorarbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal man arbeide i barnevernet kreves det 3 årig høgskole, fortrinnsvis barnevernpedagog eller sosionom. Der jeg arbeider har de tatt inn flere førskolelærere også nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekretær, kanskje? Utover det så må en ha utdannelse innen sosialt arbeid eller være barnevernsped.

 

Blir som at du kan ikke jobbe som politi selv om du kjenner noen kriminelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde været veldig fint om de ansatt noen sekretærer. som kunne være med på møtene og skrive referatene.. Da hadde hvertfall min arbeidshverdag blirr mye bedre.. men kjedelig for sekretæren da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste institusjoner har ansatte som er ufaglærte. Det er ikke økonomi til å ansette kun pedagoger, vernepleiere eller sosionomer i alle stillinger. Så det ansettes altså også en god del miljøarbeidere uten 3 år høyskole. Men der vektlegges ofte andre kvaliteter høyt, som feks at den som søker er voksen, moden, trygg, stabil osv., mens erfaring fra barnehage feks kan spille inn, men ikke nødvendigvis vektlegges så mye. Men på et kontor, altså i barnevernet som sådann må man ha utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mamma jobber for barnevernet, hun reiser rundt og besøker unger i fosterhjem og snakker med dem om de trives, har det bra, er det noen problemer osv. Om det er noe rapporterer hun det og utdannede personer tar over, men hun reiser rundt og snakker med barna. Er ikke sikker på hvor ofte fosterbarn får besøk men er vel noen ganger i året? Mamma er utdannet hjelpepleier men pga helsen kunne hun ikke jobbe med tunge løft lenger og har en deltidsstilling hos barnevernet.

 

Har også en nabo som jobber med "problembarn" på institusjon, han har heller ingen utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Har også en nabo som jobber med "problembarn" på institusjon, han har heller ingen utdannelse."

 

Urovekkende at mennesker som ikke engang har ped. får slike jobber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at alle ansatte på en institusjon skal ha høy utdannelse? Mener du alle ansatte i en barnehage skal være førskolelærere også da?

 

Søsteren min er sosionom og jobber på en internatskole for barn som er kastet ut av ungdomsskolen pga bråk. De er selvfølgelig utdannede mennesker på alle vakter, men av alle som er på jobb en kveld er det også "assistenter" uten utdanning. Disse kan ofte gjøre en veldig bra jobb med ungene likevel.

F.eks skryter min søster veldig av han som er vaktmester på institusjonen, han har en helt egen kontakt med ungdommene, tar de med på div oppdrag og snakker så godt med dem. Slike mennesker har også mye å gi skjønner du, og så lenge det sitter en pedagog på huset mener jeg det er helt greit at den uutdannede vaktmesteren tar med seg "problemgutten" på 16 år når han skal reparere noe, synes ikke du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overbevisende 22:38, bortsett fra at det er helt feil... En miljøterapeut har nettopp minimum 3- årig utdannelse, men denne kan være innen ulike helsefag..

 

Tatt fra utdanning.no:

"Det finnes ingen egen miljøterapeututdanning, men miljøterapeuten er som regel en offentlig godkjent vernepleier, sosionom, ergoterapeut, sykepleier, barnevernspedagog, førskolelærer eller spesialpedagog. Det finnes også miljøterapeuter med annen faglig bakgrunn enn disse. Ofte blir stillingsannonser merket med hvilken type utdanningsbakgrunn som er ønsket til stillingen".

 

I dagens samfunn må en alltid ha utdannelse. De fleste av dem som jobber uten formalkompetanse i dag, vil i neste omgang ved pensjonering bli erstattet av dem som har høyere utdannelse. Flere av de som har jobbet seg frem i slike yrker, har senere fått krav om å utdanne seg ved siden av jobb, for å få lov til å beholde jobben.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, virkelig 22:55, og enda verre: At mennesker uten ped. får egne barn, for de kan jo umulig være gode foreldre.. Mener du at fosterforeldre feks må ha ped også da eller for å gjøre en god jobb?? Eller at man ikke bør ha assistenter i barnehage, for de arbeider jo også med barn uten utdanning?

 

 

Tåpelig....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at disse institusjonene slipper unna vanlige krav om kompetanse, er at de drives etter profittprinsippet av private aktører...Dermed gjelder plutselig ikke de strenge kravene til kompetanse akkurat der. Og barnevernet kjøper seg da fri fra ansvaret. Skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, du får ikke tittelen miljøarbeider uten høyskoleutdanning, men du kan være assistent, og de er det jo noen av de fleste institusjoner, barnehjem o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og så, 2304??Det er jo ikke alle som jobber i inst som må ha høyere utd, Jeg er ikke 2238, men en miljøarbeider (ikke miljøter.) trenger jo ikke høyere utdannelse feks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selv miljøTERAPEUT. Dvs at jeg har treårig høyskoleutdannelse. Det jeg snakker om er miljøARBEIDERE. Som pr definisjon kan være rørleggere, barnehagetanter, snakkere, taxisjåfører eller butikkmedarbeidere som har fått seg jobb innenfor helse-omsorg-barnevern osv. Les før du fyrer deg opp. Det finnes ingen krav til en miljøarbeider. For å kalle seg miljøterapeut derimot må man ha tonnevis med utdannelse.

 

Hilsen meg du prøvde å gruse med din allvitenhet (som viste seg å mangle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tåpelig.

 

Ville du gått til en lege, en tannlege, en psykolog eller en sykepleier uten utdannelse? Neppe. Så hvorfor skal "problembarna" fortjene noe mindre enn oss andre? Fortjener de å bli "reparert" av noen som ikke har relevant utdannelse og som ikke helt vet hva de driver med?

 

22:25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22.52: Moren din er nok helt sikkert tilsynsfører i noen fosterhjem. Hun jobber for barnevernet ja. De som er tilsynsførere kan være hva som helst, trenger ikke ha 3 årig utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22.52: Enig med 23-50, moren din er tilsynsfører.

 

Du trenger ikke 3-årig høgskoleutdanning for å jobbe som miljøarbeider, men du må ha barnevern-eller sosionomutdanning ELLER tilsvarende utdanning (bachelor i psykologi, pedagogisk utdanning osv) for å jobbe i barnevernet.

 

En sekretær i barnevernet er ikke med på møter og lignende pga. taushetsplikt. Kun styringsmøter, personalmøter og lignende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23:12. Selv har jeg mange år på høyskole bak meg, og jeg ser at den jobben jeg gjør er viktig for de menneskene jeg jobber med (jeg er det man kan kalle spesiallærer). Men i klassen min har jeg også assistenter til hjelp. Bla en eldre mann som tidligere har vært bilmekaniker. Og han trengs! Han er helt fantastisk med elevene, og har helt andre refleksjoner og innfallsvinkler til utfordringer enn hva vi pedagoger har. Han er en miljøarbeider i ordets rette forstand. Han arbeider med elevene i miljøet. Og jeg er fryktelig glad for at mine elever ikke bare har pedagoger og terapeuter rundt seg, men også mennesker med livserfaring, engasjement og evne til å gjøre feil. Selv barn og unge med spesielle behov trenger mangfold i sine omsorgspersoner. Og på en institusjon er faktisk ikke målet å bahandle (eller reparere som du kaller det). Behandlingen utføres av psykologer og leger. De med høyskoleutdannelse er der for å legge til rette for god læring, vidreutvikling og kommunikasjon med omverdenen. Mens alle de fantastiske assistentene og miljøarbeiderene er der for å gi barna omsorg, opplevelser og utfordringer. Sammen med de faglærte. Uten de ufaglærte hadde det vært få omsorgsinstitusjoner som hadde gått rundt her i verden.

 

Tenk hvor trist verden hadde blitt om kun advokater fikk kjøpe bil, eller kun leger fikk føde barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv bodd på barnevernsinstitusjon med stort sett bare ufaglærte..

Mange av de som jobbet der gjorde en kjempegod jobb, mens mange av de hadde hatt godt av et par år på skole, så de iallefall kunne være litt forberedt på noen av hendelsene der, og kanskje litt lover og regler om hvordan de skulle oppføre seg og hva de hadde lov til og gjøre.

Mye rart som skjer på institusjoner med ufaglærte, JA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
På 22.10.2011 den 22.52, Anonym bruker skrev:

Har også en nabo som jobber med "problembarn" på institusjon, han har heller ingen utdannelse.

Jeg vet dette er lenge siden dette ble skrevet! Men jeg kjente det kokte litt inni meg når jeg leste dette.

Først og fremst vil jeg komme med ett argument for dette sitatet som ble skrevet!

Nei, vi er ikke "problembarn". Jeg har selv bodd på ulike fosterhjem og barnevernsinstitusjoner. Å bruke ordet "problembarn", blir helt feil. Jeg kan snakke for både meg og mange andre som har vært igjennom og er igjennom det å være ett barnevernsbarn. Vi har ulike historier, og ingen av oss er det noen tenker, "problembarn". Vi er helt vanlige mennesker akkurat som alle andre, med andre omstendigheter og en litt annen livserfaring. I de fleste tilfeller, er det en grunn for at man blir tatt fra foreldrene vår og hvorfor vi er slik vi er den dag i dag, kan skyldes mye!

For å svare på opprinnelig spørsmål, så skal man ikke trenge å gå på høyskole i 3 år for å jobbe i alle stillinger i barnevernet, som institusjon. Hun ene som jobbet der jeg bodde, hadde ingen skole, men hun hadde selv erfaring under barnevernet da hun var ungdom.

Drømmen min er å jobbe på institusjon, og nåværende jobb jeg har er erfaringskonsulent for organisasjonen for LFB (Landsforeningen for barnevernsbarn) les mer på www.barnevernsbarna.no om det høres interessant ut . Og derfra kan jeg ta med meg all erfaring til å arbeide på institusjon/barnehjem.

Skole er ikke for alle. Så er muligheter å jobbe seg opp til en stilling man ønsker.

 

Anonymkode: 048ad...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2011 den 23.12, Anonym bruker skrev:

Jeg er selv miljøTERAPEUT. Dvs at jeg har treårig høyskoleutdannelse. Det jeg snakker om er miljøARBEIDERE. Som pr definisjon kan være rørleggere, barnehagetanter, snakkere, taxisjåfører eller butikkmedarbeidere som har fått seg jobb innenfor helse-omsorg-barnevern osv. Les før du fyrer deg opp. Det finnes ingen krav til en miljøarbeider. For å kalle seg miljøterapeut derimot må man ha tonnevis med utdannelse.

 

Hilsen meg du prøvde å gruse med din allvitenhet (som viste seg å mangle).

Tonnevis og tonnevis... snakker vi ikke en treårig høyskoleutdanning på lavere nivå?

Anonymkode: fdd53...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...