Gå til innhold

Kan noen forklare meg dette med fritt sykehusvalg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sykehuset her i byen er ikke det jeg vil kalle vennelig innstilt. Sist fødsel var grusom rett å slett fordi personellet gikk over hodet mitt gag på gang og tok flere avgjørelser som gjorde opplevelsen grusom. Nå har det seg slik at jeg har hørt om fritt sykehusvalg og jeg lurer på om at hvis jeg il reise bort til et annet sykehus. kan jeg da dette? Bli jo litt dumt med mannen og familien da. Men alt for å unngå samme opplevelse som sist.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. JEg ringte fødeavdelingen på det andre sykehuset så fikset de meg fødeplass der. =) måtte fylle ut nå papirer og slikt, så ordnet de resten.

Skrevet

Jeg bare sendte inn epapirene mine til det sykehuset jeg heller ville føde på og skrev et brev med spørsmål om det var mulig.

Fikk da telefon om at selvfølgelig kunne jeg føde hos dem og velkommen skulle jeg være. Fantastiske Voss.

Slik kan du vel gjøre på de fleste sykehus, unntatt Ullevål og Rikshospitalet som har fult til enhver tid.

Du kan møte opp på døra også, men jeg syntes det var greit å være registrert der først.

Skrevet

Du velger selv hvilket sykehus papirene skal sendes til :-)

Skrevet

Fastlegen din kan sende søknad for deg, og/eller du kan skrive et eget brev til fødeavdelingen du ønsker (så tidlig som mulig) hvor du forklarer litt hvorfor du ønsker å føde hos de fremfor lokalsykehuset. Spesielt du med din opplevelse, spill "fødselsangst" kortet!

Selv søkte jeg Rikshospitalet i uke 9 og fikk beskjed om at jeg hadde fått plass 1uke senere :) (jeg bor 1time unna RH med to andre sykehus på veien). Fastlegen trengte ikke sende inn noe som helst.

(Men vit at om det skjer noe akutt med deg og du f.eks må hentes i ambulanse, så er det ikke sikkert at du kommer til det sykehuset du har fødeplass. Selv om ambulansepersonellet konfererer med avdelingen, kan det med stor sansynelighet være at du blir kjørt til nærmeste sykehus...bare til info)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...