Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 Helsestasjonen har sagt at barnet mitt er for stor at vi skulle vurdere dette på neste kontroll. Nå skal vi snart på kontroll og jeg lurer på hva gjør de hvis barnet veier for mye? Barnet mitt får ikke mye søtsaker og spiser vanlig sunn mat. Har hele tiden vært litt lubben og det reagerer helsestasjonen veldig på og har spurt oss mye om hva barnet spiser osv. FØler vi blir mistenkt for å gi ungen feil mat og at de ikke tror på at barnet spiser normalt. Hva kan helsestasjonen gjøre hvis de mener at et barn veier for mye?
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #2 Skrevet 22. oktober 2011 Hva legger helsestasjonen i for mye da?
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #3 Skrevet 22. oktober 2011 De kan vel ikke gjøre noe, annet enn å følge opp med kontrollveiinger og prøve og kartlegge barnets kosthold. Det betyr jo ikke at de mistenker dere for å proppe i ungen godis og feit mat, hvis barnet er overvektig til tross for sunn kost og normalt aktivitetsnivå er det greit å få oppfølging, det kan jo være medisinske årsaker til overvekt også! Jeg har det "omvendte" problemet, helsestasjonen vil ha ekstra oppfølging av barnet mitt fordi han ikke legger tilstrekkelig på seg. Først ble jeg litt deppa og tenkte at de mistenker oss for ikke å gi barnet nok mat, men nå setter jeg pris på at de gjør det.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #4 Skrevet 22. oktober 2011 de har ment at barnet er for tykt siden cirka 3-4 mnd alder. da ble barnet fullammet og jeg trodde de kunne spise det de ville når de var så små, så jeg stresset ikke med det. De har fortsatt å bemerke at barnet mitt er tykt hele veien, men ikke sagt at det skal gjøres noe. Bare spurt mye hva barnet spiser. På 2 årskontrollen sa de at barnet var "i godt hold" og klemte og "kløyp" i magen osv. Tror barnet veide cirka 13 kg da. Husker ikke høyden, men har vært gjennomsnittlig høy hele tiden. Barnet har utviklet seg helt normalt, er aktiv og fungerer fint i lek og i barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #5 Skrevet 22. oktober 2011 Min gutt har alltid lagt på øverste percentil og enda litt over.Veide 16 kg. på to årskontrollen, men har aldri fått høre at han er FOR stor. Han spiser med god appetitt og var en ordentlig michelin gutt tidligere men har strekt seg nå.Herregud.... Det finnes ikke noe overvekt hos små lubne vesener under 3-4-5 år!!!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #6 Skrevet 22. oktober 2011 Ha ha, da skulle de ha møtt barnet mitt. 11 kg på 8mnd kontrollen og 14,5 på 18mnd kontrollen. Her ble det ikke gjort noe sort nummer ut av, ble bare sakt at han var stor, men velproposjonert og så veldig sunn ut. Hadde de sakt han var for stor hadde jeg ledd og sakt at det ser jeg ikke på som noe problem når de er så små. 13 kg på 2års kontrollen er IKKE for mye.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #7 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg jobber i bhg, og selvfølgelig finnes det overvekt blandt så små barn. Helt nede på småbarnsavd finner du barn uten matvett. Dvs at de spiser og spiser, nesten uten bunn. Jeg mener da at et så lite barn ikke trenger mer en 2 skiver, eller 2 små porsjoner mat til måltid. Er ikke alle foreldre som skjønner dette, og mener at barna må spise seg mette...håpløst... Selvfølgelig er noen barn store, uten at det noe som helst galt med kostholdet. Det er vel dette helsestasjonen vil sjekke da:)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #8 Skrevet 22. oktober 2011 selvfølgelig kan en 4 åring eller 5 åring være overvektig. Jeg jobbet på barneavdelingen og vi hadde barn som lå inne i perioder for veiledning for foreldrene ang mat og aktivitet. Gutten din høres ikke overvektig ut, selv om jeg ikke vet hvor høy han er. Så lenge du føler deg trygg på at barnet er sundt, så slapp av og stol på deg selv.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #9 Skrevet 22. oktober 2011 Tøtta mi er 3,5 måneder og ca 8 kg... å ja hun er aaaaaaaaaaaalt for tung, hun er 66cm lang i tillegg... Jeg snakket med legen som ba meg om å drite i helsesøsteren pga ungen var slik hun skulle være. Få legevurdering i tillegg, helsestasjonen kan være nazi på vekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå