Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 Kan man ta Cosylan når man er gravid? Synes pakningsvedlegget er litt uklart. Hoster og hoster, så vet det ikke blir noe særlig søvn i natt.. Burde kanskje høre med legevakten.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #2 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg tror ikke jeg ville tatt den, med tanke på at det er rød trekant på den. Den inneholder også alkohol. Så er vel ikke den beste hostemedisinen du kan ta hvis du er gravid.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #3 Skrevet 22. oktober 2011 Da jeg fikk bronkitt på slutten av svangerskapet sa fastlegen min at jeg kunne ta en barnedose om kvelden, men bare den ene lille dosen i døgnet. Da jeg noen dager senere ble lagt inn på sykehuset fordi det viste seg at det var lungebetennelse, jeg trengte antibiotika intavenøst og væsketilførsel fordi jeg var dehydrert sa fødselslegen på sykehuset at jeg ikke skulle ta de fordi den morfinen (?) som er i hostesaften går over i fosteret og de visste lite om hvor skadelig det kunne være... Jeg ville ikke gjort det.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #4 Skrevet 22. oktober 2011 Takk for svar begge to :-) Uff, nei da tar jeg ikke sjansen på det. Blir gal av denne hosten! Noen som har noen tips? Har prøvd te med honning. Hjalp ikke nevneverdig...
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #5 Skrevet 22. oktober 2011 Du snakker med legen først hvis du skal ta den. Jeg brukte cosylan som gravid, da i knapt 4 dager og en skje pr dag (jeg tok en halv skje morgen og kveld i stede). Jeg hostet opp blod og til at jeg nesten kastet opp, i tillegg greide jeg ikke å sove pga hostingen, måtte sitte for å sove noen få timer. Under tvil og garantier om at jeg ikke tok mer enn det han sa, så fikk jeg ta det.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #6 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg hadde hostet sammenhengende i tre uker, og oppsøkte til slutt lege. Fikk både antibiotika og cosylan. Dagen etter testet jeg positiv på graviditetstest. Ringte da legen og spurte, og fikk beskjed om at man bare bør ta cosylan om man VIRKELIG trenger det dersom man er gravid. Det er lite forskning på dette, men pga. at det er morfin i Cosylan, bør man helst unngå å ta det som gravid. Det eneste som hjalp litt for meg var å suge på halspastiller (gjerne Dent) og drikke mye vann. Du kan også prøve et reseptfritt legemiddel som heter Tussin eller FenActin som fåes kjøpt i helsekostbutikker.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #7 Skrevet 22. oktober 2011 FenActin skal visst heller ikke brukes av gravide.....
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #8 Skrevet 22. oktober 2011 Gubbens kusine fekk Cosylan på slutten av svangerskapet fordi hun hostet så mye, var verre for babyen at hun hostet så mye....Hun hadde vel ca 4 uker igjen til termin... Jeg fikk morfin pga smerter (fikk HELLP-svangerskapforgiftning) i uke 34, det var lettest å gi "morgift" til mener jeg de sa... Fikk det på sykehuset, og det ble keisersnitt ca 6-7 timer etterpå... Men er vel uansett best å snakke med lege, er vel kanskje verre å ta Cosylan TIDLIG i svangerskapet..
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #9 Skrevet 22. oktober 2011 Det blir nok til at jeg hoster meg gjennom natten igjen... Har "sovet" med halspastill i munnen de siste nettene og hosten blir bare verre og verre. Slitsomt å ikke få sove :-( Men takk for svar alle sammen! HI
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #10 Skrevet 22. oktober 2011 HI Bygg opp sengen slik at du sitter mer en ligger, tungt og sovne, men hjelper utrolig mye på hostingen
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #12 Skrevet 22. oktober 2011 Luft godt på soverommet, ha gjerne vinduet på vidt gap og sov med hodet høyt. Pakk deg heller godt inn på kroppen, men pust i frisk kald luft, når du blir varm om natten hoster du som en gal. Kan hjelpe å sove på sofaen, der blir du ikke så varm.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #14 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg gikk til legen da jeg var ca 4 mnd på vei, og holdt på å hoste meg fra vettet.. Følte at enten skulle lungene komme ut oppe, eller livmor og baby ut nede.. og det var så ille, at jeg omtrent tisset på meg også... Han sa at jeg kunne bruke Cosylan selv om jeg var gravid.. Men ikke de vanlige man kjøper på butikk/apotek uten resept. Ungene hostet også veldig, og ingen av oss hadde sovet på flere netter.. jeg hadde sååå vondt og det begynte å kjennes ut som om hjertet fikk vondt også (var nok bare musklene jeg hostet med)... Uansett.. han skrev ut 10ml 4 ganger daglig til meg.. Første dagen tok jeg en dose med en gang.... og sovnet strak på sofa (sikkert også grunnet lite søvn flere netter)... deretter tok jeg 10 ml om kvelden da jeg la meg et par kvelder.. og det virket som om det hjalp.. når kroppen var uthvilt greide den liksom å kvitte seg med hosten også.. Nå denne uken har jeg også hostet mye, og tatt noen doser av resten av flaska.. 2 dager har jeg tatt halv dose før jobb (for å overleve jobb.. ble hjemme torsdag).. og 2 eller 3 kvelder har jeg tatt før jeg har lagt meg, og faktisk fått sovet litt.. Uansett: Jeg har Felleskatalogen som app til telefonen(den man kan slå opp info om medisiner i). og der stemmer det legen sa.. jeg kunne ikke bruke effidrin, noskapin eller de andre man kjøper på butikken.. men Cosylan kunne jeg bruke.. og det reddet meg... Jeg har også sovnet med pastill i munnen denne uka, fordi jeg hoster litt også ETTER Cosylan... og våkner med siste rest i munnen om morgenen.. det KAN jo heller ikke være bra for hverken tenner eller noe??
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #15 Skrevet 22. oktober 2011 Tussin er vist ikke så alt for bra det heller har jeg hørt. Husker ikke hvor jeg har hørt det, men tror det var min svigerinne som er lege som fortalte at den bør man vist unngå når man er gravid. Man bør heller ikke gi den til barn. God bedring HI
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #16 Skrevet 22. oktober 2011 Takk for svar:-) Jeg synes det er litt rart at det ikke står at Cosylan ikke skal brukes under graviditet i pakningsvedlegget, men " Bør bare brukes i korte perioder på grunn av risiko for påvirkning av barnet." Man vil jo ikke ta noen sjanser heller :-( Virker som om leger har litt ulike meninger dette også med tanke på svarene jeg har fått her. HI
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #17 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg hadde kikhoste under forrige svangerskap, 4-5 mnd på vei. Jeg fikk verken Cosylan eller annet hostedempende. Fikk beskjed om at Cosylan, i tillegg til å inneholde morfin, også vare riefremkallende, så det ville jeg ikke brukt uten avtale med lege....
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #18 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg fikk det av legen under ett av svangerskapene mine. Og da var jeg ganske langt på vei uten at jeg husker hvor langt. Godt over halvveis. Jeg er sunn og frisk og har hatt uproblematiske svangerskap.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #19 Skrevet 22. oktober 2011 Mener å huske at det var mindre dose enn normalt jeg kunne ta. Dumt at det er lørdag i dag, og søndag i morgen. Hvis ikke kunne du kjøpt Acconitum Napellus D6. Det er homeopatmedisin som virker mot hoste. Sug på 10 slike granuler morgen og kveld i et par dager. Pleier å gi resultat
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #20 Skrevet 22. oktober 2011 Fordi det er et morfinpreparat er det alltid en viss fare for avhengighet. Men ved et moderat bruk(terapautisk dose) over en kort periode er ikke det noen fare. Cosylan er et mye brukt legemiddel og legene hadde ikke skrevet det ut om det var noen som helst indikasjoner på at det var farlig for fosteret. Av helt naturlige grunner blir ikke preparater testet ut på gravide og det er grunnen til advarselen.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #21 Skrevet 22. oktober 2011 Ja, typisk at sånt forverrer seg når det er helg... Får forsøke å finne det på mandag hvis det fortsatt er like ille. Hvor får man kjøpt det? Apotek, helsekost? Takk for tips:-)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #22 Skrevet 22. oktober 2011 I alle fall apotek. Helsekost vet jeg ikke. Vet ikke om apoteket anbefaler doser, eller hvilken kunnskap de har om middelet. 10 granuler er større en vanlig dose som er 5 for voksen. Men min behandler sa at om hosten satte seg skikkelig kraftig så ta 10 de første dagene og så reduser til 5.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #24 Skrevet 22. oktober 2011 Finnes ingen hostesaft som er bra når man er gravid fik jeg beskjed om av min lege. Hadde lungebetennelse og hostet meg halvt igjel, så kunne absolutt trengt det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå