Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 Har en gutt som er utrolig blid. Barnehagen skryter fælt av han hvor snill og grei, samt blid han er. Og han er nettopp det - blid og grei. Men hjemme så kan han få noen voldsomme raserianfall. Eks: Vi skal ut og han vil ikke ha jakke på. Han legger seg på gulvet, river opp jakken og skal IKKE ha den på. Prøver da å si at det er kaldt, jakken må på og om han ikke har den på, så kan han ikke bli med. eks 2: Vi kjører hjem fra barnehagen. Når vi er fremme så vil han ikke ut av bilen. Han slår, skriker og vrir seg for han vil bli sittende. hvordan reagerer man best i slike situasjoner?
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #2 Skrevet 22. oktober 2011 Biter tenna sammen til trassalderen er ferdig! han høres skikkelig vanlig og sunn ut. Jeg har tatt mine ut av situasjonen - gjerne sprellende - og latt det gå over. Men jeg er ganske tålmodig med barna må sies. Tror ikke så mye på straff for trass, det er naturlig og viktig. Bare ikke la dem vinne.. Trass tar tid!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #3 Skrevet 22. oktober 2011 Kremt.. jeg må smile litt av svaret ditt. Jeg mente da absolutt ikke at han er unormal e.l. hehe...... Jeg VET at dette er helt normalt, og jeg tipper ganske mye på at mange andre 2-åringer er mye værre enn min! Jeg bare lurte på hvordan man best mulig reagerer på slik trass HI
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #5 Skrevet 23. oktober 2011 Med stoisk ro.... Trøst barnet til det går over. Hvis han snakker greit, hjelp ham å sette ord på sinnet sitt.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #6 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg bladde nettopp i boka "Kjenn ditt barn", og da så jeg setningen: Etter hvert begynner barnet å få raserianfall. Disse må ignoreres. Det betyr vel at man ikke skal belønne raserianfall, men heller gi oppmerksomhet for noe positivt. Men jeg vet ikke konkret hvordan det skal gjøres når barnet er nødt til å ha på seg jakken i løpet av de neste 5 min., for eksempel.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #7 Skrevet 23. oktober 2011 Hvis man er oppfinnsom, går det visst an å lure barna til å tolerere daglige gjøremål, ved å fortelle dem en historie eller lignende. Kanskje: "Sabeltann måtte ha på seg jakken for å finne skatten", eller lignende, hehe.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #8 Skrevet 23. oktober 2011 jeg har etterhvert erfart at det beste er å gi lite oppmerksomhet. Prøv å ikke hisse seg opp. La han gå ut uten jakke og kjenne selv at han blir kald? Nå har jeg ei lita frøken på 4 som trasser og bråker veldig om dagen. Nå er det ennå verre enn da hun var 2 år. Hun er striere, sterkere og staere, skriker høyere og er mer utspekulert. Blir skikkelig sliten og lei av å diskutere alt og krangle om alt med henne. Noen ganger virker det nesten som hun bare er ute etter bråk og kan krangle om hva som helst. Men det som hjelper mest er å prøve å ikke bruke energien på det. Overhør og overse det litt for da gidder de ikke å drive på så lenge. Det er ikke alltid like lett, jeg vet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå