Gå til innhold

17 år og alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste datteren til naboen har begynt å gå på fester og drikker 1-2 ganger i måneden. Moren og faren hennes ser ikke noe feil i det og sier at det er ganske vanlig at de begynner å drikke i den alderen.

Hun drar visst på fest med bare venner hun kjenner for de har visst sjekket det og følger med hver gang hun drar på fest. Hun må hjem senest 2 på natten og de henter henne alltid.

Jeg synes dette er helt sykt. Hun er ikke gammel nok til å drikke ennå og jeg synes det er alt for sent å være "ute" til 2 på natten i den alderen.

Jeg kommer ikke til å la mine barn få lov til å smake på alkohol en gang før de fyller 18 år og der skal jeg være streng.

Hva mener dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke til å stikke under en stol at man begynner tidligere og tidligere, og jeg syns at så lenge foreldrene sjekker på forhånd, og at de alltid henter, så er det greit.

Har selv sagt at jeg vet at mine kommer til å begynne å drikke før de er gamle nok, det er bare sånn det har blitt. Jeg skal dog alltid være tilgjengelig, og de skal alltid vite at de kan ringe meg uansett. Alternativet er antagelig at de stikker av midt på natta, og da vet jeg ikke hvor de er...

Skrevet

Nå er det faktisk svært få 17-åringer som ikke drar på fest og drikker da. Men de tar gjerne todagers hver helg fra litt før de er konfirmert. Iallefall her jeg bor. Så det der var jo rene engleungen.

Skrevet

uff, begynte å drikke som 15 åring jeg... :(

DET skal ikke skje her.... er leeeenge til mine barn er 17, og selvfølgelig sier ejg nå at de kommer ikke til å lov til å drikke før de er 18.... men sannheter er at de begynner tidligere.... :(

Skrevet

Jeg startet når jeg ca 14, foreldrene min likte det ikke!! Men sa at jeg alltid måtte ringe hvis jeg trengte dem og at jeg aldri måtte sitte på med folk som drakk.

De hentet meg mange ganger..

Min barndomsvennine hadde foreldre som nektet henne alt, hun løy til dem og haiket med unge gutter.

Du må gjøre det du mener er best, men hvis barna vil drikke får de det til. Det viktigste er at barna stoler på deg hvis de trenger deg.

Skrevet

Er fortsatt ung jeg ;) Bare 5 år siden jeg var 17..

Flytta på hybel som 16 åring en time unna foreldrene mine og der var det ingen som henta meg kl 2 på natta om jeg var på fest. Meen, skal sies. Jeg er imot å kjøpe alkohol/nikotin til mindreårige under 18 år, så det skal ikke jeg gjøre til mitt barn når den tid kommer. Ungdommer starter tidlig, og om de smaker alkohol før de er 18 er det antageligvis ingenting foreldrene kan gjøre med det.

Skrevet

Jeg tror jeg kommer til å være både overrasket, imponert og veldig fornøyd om mine barn ikke starter å drikke alkohol før de er 17 år.

Selv flyttet jeg på hybel da jeg var 15, og da hadde mine foreldre ingen oversikt over hva jeg gjorde og ikke gjorde. Snill og ordentlig som jeg var, begynte jeg likevel ikke å drikke før jeg var 16 år, og det var ganske seint i forhold til de fleste andre i omgangskretsen.

For foreldre å hindre en 17-åring i å drikke alkohol tror jeg ikke er så enkelt. Jeg synes det er fint at de tilgjengelige for datteren. Når de henter henne og får henne hjem til et visst tidspunkt har de i hvert fall kontroll på hvor hun er, og kan passe på at det ikke skjer henne noe.

Lykke til med å forhindre at dine har fått smaken av alkohol på tunga før de har rundet 18! ;)

Skrevet

Det er ikke uvanlig om folk begynner å drikke 13-14 årsalderen. De sier de skal til en venninne, og reiser til fest. Ikke lett å stoppe det, de får uansett til det...

Skrevet

I mine øyne har du nok et litt glamorisert syn på virkeligheten, HI, men det er nå mitt syn. Jeg har selv en fornuftig tenåring på straks 14 med seriøs kjæreste, men som ikke drikker. Men selvom jeg vil at hun skal vente til hun er 18 - og det sier hun selv at hun vil også - så tror jeg ikke det kommer til å skje. Synes nok ikke det er sykt om hun drikker når hun er 17 under de forhold du nevner her. At jeg ikke kommer til å like det og at jeg kommer til å være bekymret er helt en annen sak...

Og vi drakk vel mange av oss som nærmer oss 40 nå når vi var 17 også... Jeg var en meget enkel tenåring, men hadde nok begynt å drikke litt da.

Skrevet

Signerer 15:59 her. Selv tok jeg min første fest som 14-åring, og nå er jeg 30 år. Jeg trur at det du gjør er rett og slett å be barna dine om å lyve til deg, når du nekter de alkohol og fest frem til de er 18 år. Jeg ser jo at dagens 14-åringer er der vi for 16 år siden var som 18-åringer, både når det gjelder klær, mote, festing og kjærester. Ja, det er tragisk, men sant!

Det var forøvrig nok av foreldre som nekta sine barn og dra på fest mens jeg var i 15-16-årsalderen, og det var alltid de som stjal penger fra foreldrenes lommebok, kjøpte dårlig sprit og ble dritdårlige. Moren min sa både ja og ha til en viss pappa på butikken, som skrøt av at "min datter har aaldri rørt alkohol", når mora mi hadde holdt håret til hans datter mens hun spydde etter at min mamma kjørte oss hjem fra fest både to og tre ganger.

Skrevet

Du kan jo aldri være 100% sikker på at ungen din ikke smaker alkohol før de er 18 år, du kan heller ikke være 100% sikker på at de holder seg til å feste med mennesker de kjenner, og drikker tryggt alkohol, om du ikke har pratet med barna om dette.

Selv har jeg en mor som lot oss få smake alkohol når vi var 15 år, feste når vi var 17 år. Hun kjøpte det alkoholdet vi fikk lov til å drikke, og vi holdt oss da til det som hun hadde kjøpt, og ikke mer/annet enn det.. Hun måtte også vite hvem alle på festen var, og som regel kjente hun ungdommene/dems foreldre.

Så er det ei venninne av meg, som ikke fikk lov til å røre alkohol før hun var 18 år, hu snek bak ryggen dems, var på fester fra hun var 15 år, løy til foreldrene sine om hvem hun var med (overnattet lissom hos venninner) fikk eldre ungdom/voksene til å kjøpe "hva som helst" og festet med hvem som helst.

En kveld vi var på samme fest, eler, de kom like før jeg skulle hjem, (min mor var på vei for å hente meg) så smakte hun på spritflaska til en av de eldre gutta der, og ble stygg dårlig, det endte med at noen fikk henne på legevakta. Da viste det seg at hun hadde fått i seg tresprit.

Etter det er jeg veldig glad for at min mor alltid passet på, var åpen ang alkohol, og forberedte oss slik hun gjorde, hun hadde jo informert oss at det kunne være farlig å smake på andre sitt alkhol, for det er ikke alltid slik at alle har det de påstår på flaska osv, vi var også informert om muligheten for at det kunne bli puttet noe i drikket vårt om vi ikke fulgte med, så om vi lot noe stå upasset, så skulle vi ikke drikke mer av det, og vi skulle holde oss til flasker, så vi kunne dekke for åpningen.

Skrevet

Jeg drakk ikke før jeg var 18......trodde mine foreldre. Men så var jeg flink til å skjule ting også da.

Klassetur, som egentlig var fylle-hyttetur. Overnatting hos skolevenninne som også var fylle-hyttetur. En annen overnatting som var bytur med falskt leg. osv.

Og SLIK kommer det til å bli hjemme hos deg også hvis du ikke lar henne være åpen om slikt.

For jeg var inget problembarn, jeg var ganske snill og uskyldig. Men selv den sorten hadde behov for å svinge seg litt.

Skrevet

Det er faktisk helt normalt, og jeg ser ikke problemet. Å drikke alkohol er lov selv om man ikke er 18, det er å kjøpe som er ulolivg :)

Så lenge man har vett så er det mange 17 åringer som drikker mye bedre enn en på 25. Når de i tillegg har innetid på henne, og følger henne, når det faktisk bare er under 1 år til hun er myndig,så ser jeg ingen problem.

Mener mer om at en nabo bryr seg så mye, og faktisk virker så utdatert :P Helt sykt? stakkars, da må det være mye her i verden som er forferdelig for deg.

Å 2 på natta er faktisk ikke så sent, så lenge det er helg. Hva bryr det deg?

Skrevet

Helt greit, var på fester selv da jeg var 17 og det var alle andre på min alder også. Så lenge foreldrene følger med, holder seg oppdatert, henter henne til tiden hun skal være inne osv. så fungerer det slik det gjorde da jeg var ung. De må få leve litt vettu. 17 åringer fester, ferdig med det, enten man liker det eller ikke.

Blir stusselig for dine barn da som ikke får delta på de tingene alle andre gjør - kjedelig å sitte som den eneste i klassen og ikke vite hva de andre snakker så entusiastisk om.

Skrevet

en 17 år gammel tenåring må få lov til å prøve og feile litt i livets skole hvis han/hun skal bli voksen til slutt. Synes foreldrene her har gjort en kjempegod jobb hvis det er som de sier. De lar tenåringen få være sosial med sine venner på de premisser som er vitkig for tenåringen, men har kontroll over situasjonen slik at hun ikke hanver i problemer. De har et tillitsforhold som tydligvis fungerer bra.

Hvis man nekter en tenåring å gjøre "normale tenåringsting" vil tenåringen gå bak ryggen, snike og lyve for å oppnå det han/hun vil. Sånn er dte bare. Tenåringene skal bli selvstendige individer som handler og tenker uten innblanding fra mor og far til enhver tid, og da må de få trening i dette før de flytter ut av barndomshjemmet. Ellers får men enten en utrygg ung voksen som er usikker på sine egne valg, eller en sint ung voksen som føler at foreldrene ikke har forstått ham/henne og som ikke har like god kontakt.

Barn må man ha stramme rammer og rutiner rundt, for de må rettledes slik at de lærer å være reflekterte og bruke huet, men hvis man har gjort en god jobb med barnet, vil han/hun være i stand til å forstå hva som er lurt og ikke når man skal ta et valg. Man må stole på at man har gjort denne gode jobben og slippe tenåringen litt løs. Jeg sier ikke at de skal gjøre alt av innfall de får, men slik som denne situasjonen synes jeg man må la de prøve ut vingene sine.

Og helt ærlig, 17 eller 18 spiller liten rolle iflt alkohol altså. Egentlig bedre at tenåringen har prøvd ut alkohol i kontrolerte forhold før russetiden kommer, for da er det jammen mange fester som går helt over stokk og stein. Bedre å være forberedt da enn å komme helt blåøyd og naiv inn i russetiden.

Skrevet

Ser ikke noe galt i dette,de fleste drikker vel fra de er 16-17 år..?

Jeg begynte da jeg var 14-15,vel ungt.. jeg ble aldri hentet,noen ganger kom jeg ikke hjem før på morningen - ble da folk av meg og ;)

Dette må da være opp til hver enkelt forelder å bestemme.. 1-2 ganger i mnd. og de henter henne alltid- syns det høres veldig greit ut jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...