Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 Hva er det beste du vet med Oslo? Jeg ønsker dine beste tips om fine områder å gå tur, fine ting å se, gode kulturarrangementer, utesteder, restauranter, badeplasser + skoler, barnehager, fritidsaktiviteter osv som du synes fortjener skryt/liker veldig godt. Det spiller ingen rolle hvor i byen det er! Ønsker tips som passer både barn og voksne. Det spiller ingen rolle om det er noe "stort" eller "lite", ei heller om det passer for tilreisende, fastboende eller alle. Jeg håper dette kan bli en spennende hyllesttråd til hovedstaden vår, som mange kan ha glede og nytte av:)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #2 Skrevet 22. oktober 2011 http://oslopuls.aftenposten.no/kunst_scene/article285508.ece
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #3 Skrevet 22. oktober 2011 Kommer ikke på noe spesielt akkurat nå, men skal skrive om jeg kommer på noe! Lurer på om noen har noen spesielle butikker å anbefale? Jeg er spesielt glad i gammeldags/retro stil og bruktbutikker.. Forsåvidt også interessert i kafeer o.l. med samme type stil..
Gjest sug lut Skrevet 22. oktober 2011 #4 Skrevet 22. oktober 2011 Steinbruddet kulturhus (Kalbakken) http://www.steinbruddet.no - veldig fine utstillinger, kafe og julemarked Årvoll gård og kulturscene http://www.arvollgard.com/ - kafe, keramikkutsalg og arrangementer, hester og høner og greier Liten rusletur (evt m vogn om sommeren og SUPERT m rattkjelke om vinteren) fra toppen av Romsås og opp til Røverkollen, med diger utsikt (utsiktstårn ved siden av masta). Emanuel Vigelands museum (og mausoleum) på Slemdal. Grotesk og fascinerende - ikke minst for søskensjalusi-interesserte (han fremstiller bror Gustavs Monolitt som stiger opp av sin egen (Emanuels) gravbål). Antakelig åpent bare på søndager, men verd det. Barnekunstmuseet på Frøn. Skitur fra Ammerud til Lilloseter (noe av det beste bakverket i marka og beste vertskap, til og med hjembakte hundekjeks og eget spiserom for hundefolk), videre til Sørskogen (beste bollene og fineste peisen og koseligste eier), og til Sinober (yesss) og så nedover til Movann stasjon i Maridalen og toget inn til byen. Badedammen på Tonsenhagen tidlig på sommeren, m innlagt shopping for mor på Dabella. Piknikk på Hovedøya Rusletur langs fjorden fra Henie Onstad-senter (etter besøk inne, selvsagt) og østover til Veritas-parken. Gåtur (fint m vogn) fra Sørkedalen (parkering ned v Sørkedalen skole) til Finnerud, som er idyllisk, har søte griser og mega vafler. Lindeberg 4H-gård Gå langs Alna fra Huken, via Grorud, ned mot Kalbakken - nyanlagt formell lekker hagepark på venstre side rett før Kalbakk-broa, stilig m fossefall rett nedenfor, fint vann-anleggg på Hølaløkka, og urskog nedover mot Alfaset/byen.
Gjest ->>- Skrevet 22. oktober 2011 #5 Skrevet 22. oktober 2011 Fint initiativ. -Rusletur langs Alna er fint om man bare tusler fra Brynseng og nedover mot Kværner også. Finfin tur og mindre overbefolket enn Akerselva på en penværsdag. -Botanisk hage og museene der er en favoritt med unger. Om sommeren kan man spise maten sin i det fine gårdsrommet utenfor kafeen og late som man er i Sør-Europa. -Byen er full av små billigsushi-sjapper med høy kvalitet på fisken: Mitsu i Møllergata, Sushi Express i Welhavens gate, Samurai på Tøyen, Sushihuset på Carl Berner, Sakana i Prinsens gate osv. osv. -Den vesle kombinert kaffebar og butikk-saken som Blafre driver på Ekeberg/Simensbråten er en hyggelig avslutning på tur og herjing på Ekebergsletta eller Brannfjell. -Ulsrudvann og Nøklevann er begge fine steder å ta med fiskestang, unger og grillmat, for ikke å snakke om Steinbruvann og innover der fra Grorud. -De pakistanske godteributikkene på Tøyen gir en artig vri på lørdagssnacket. -Om vinteren kan man låne skøyter i bua ved Vahl skole og gå på verdens mest fargerike skøyteis, absolutt ingen prestasjonskrav. -Outland på Østbanen ser ut som en hangout for goth-emo-komiske ungdommer (og det er det også), men har et fantastisk utvalg i gode brettspill. -På Dahlak i Storgata kan du spise autentisk, eritreisk mat; noe de fleste gjør så alt for sjelden. -Frognerparken er en perle selv om alle vet om den.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #6 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg er så dårlig på å huske på ting når spørsmålet dukker opp, så i farten kommer jeg bare på Teknisk museum. :-)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #7 Skrevet 22. oktober 2011 Akershusfetning, Ekeberg, Operaen, Akereelven, Alnaelven. ST.haugen, Bak Dommkirken, Teltusbakken og omerådet rundt der..
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #9 Skrevet 22. oktober 2011 Vaflene på Kobberhaughytta er verdt en lang og god gåtur i marka!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #10 Skrevet 22. oktober 2011 Bygdøy er fint om vinteren også, dvs det er egt bare om høsten/vinteren/våren jeg orker å dra dit, inkl Rodeløkken kafe. Grefsenkollen har byens beste utsikt og en av de beste restaurantene også. Reptilparken er en schläger. Hold en slange om du tør. Kunstindustrimuseet er en perle. Sett igjen unga og ta en antikvariat-runde en lørdag i største fred og ro. Ringstrøm er konge, men det er plenty andre. http://www.antikvariat.no/?q=medlemsliste Og selv om det bare er en nettbutikk, når man snakker om antivariat er det også et eget barneantikvariat http://www.barnasantikvariat.no/ - det du ikke finner der kan du jo lete etter irl.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #12 Skrevet 22. oktober 2011 - Gåtur langs Akerselva, fra Grunerløkka og helt opp til Maridalsvannet, eventuelt motsatt vei hvis man ikke orker alle oppoverbakkene. - Ricebowl thai-restaurant ved Youngstorget og Bamboo restaurant på Sagene er billige og gode asiatiske varianter - Kokosbollefabrikken på Sagene og Grunerløkka for hjemmelagede, deilige kokosboller og sjokolade
Omnipakk Skrevet 22. oktober 2011 #13 Skrevet 22. oktober 2011 Bur i Bergen, men ved forrige vitjing til hovudstaden åt eg lunsj på Kolonihagen, på Frogner. Det syns eg var ei perle :-)
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #14 Skrevet 23. oktober 2011 Bare Jazz i Grensen. Inn et lite smug, inn i en bakgård. Er som om man plutselig befinner seg i et annet land Såvidt jeg vet må dette være Oslos koseligste café/ølservering!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #16 Skrevet 23. oktober 2011 Reptilparken. Kjempemorsomt å ta med barna og se på krokodille, slanger, apekatter, øgler og slanger. Om man spør pent i en rolig stund der, kan de små få lov til å holde slangene
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #17 Skrevet 23. oktober 2011 Liker man kina mat annbefaler jeg DIM SUM . Min favoritt plass er Taste of china som og en liten plass like ved blitz huset mot byen som jeg ikke husker navnet på. de har både dim sum og sushi. Ikke verdens flotteste plasser men billig og meget bra mat. I Ruseløkkveien 60 ligger det en liten systue som også selge klær mys søte klær til barn og noe til voksen.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #18 Skrevet 23. oktober 2011 Veldig flott og ta båtene ut til noen av øyene og da.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #19 Skrevet 23. oktober 2011 Markedet under Vaterlandsbrua på lørdager. Det er kjempe artig å gå der.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2012 #21 Skrevet 9. juni 2012 Hei igjen alle sammen. Dytter denne jeg, nå som sommeren er her. Også til deg som synes Oslo var verdens mest tragiske by;)
Pigalopp:-) Skrevet 9. juni 2012 #22 Skrevet 9. juni 2012 Noen som har tips til butikker med morsomme klær? Ikke altfor dyrt, og ikke kjedelig som alle har? :-)
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2012 #23 Skrevet 9. juni 2012 Grunerløkka har jo mange litt sære, rare og morsomme butikker da. Der har du vel mer sammlet enn noe annet sted i Oslo. Prisen derimot er jeg ikke like sikker på da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå