Gå til innhold

Valper som ikke kan stilles ut - full pris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker oss en Whippet-valp, er fortsatt i tenkefasen:) Denne uka lå det ute et kull der en av valpene skal selges kun som familehund, ikke til utstilling. Sendte en mail på det, lurte på hvorfor, og pris. Tenkte f.eks at hvis det var noe med tannstilling el.l spiller det ingen rolle for oss, og tenkte at da var det kanskje noe redusert pris. årsaken var at valpen var mindre enn de andre, og at den har et arr etter en liten skade. Men prisen var som de andre. For meg blir dett litt feil - blir på en måte å selge noe med mangler men til full pris. Er jeg helt på jordet? Er det vanlig at det blir gjort sånn når det er dyr og ikke ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hunder som ikke kan brukes til utstilling og dermed avl selges til redusert pris.

Skrevet

Vi kjøpte valp i 2007. Vi fikk ham til kraftig redusert pris, pga han har underbitt og derfor ikke kan stilles ut og ikke skal brukes i avl. Er ikke riktig av en seriøs oppdretter å selge en "defekt" valp til full pris, syns jeg. Arr, feil tannstilling/bitt, testikler som ikke kommer ned i pungen, osv, bør føre til redusert pris på valpen.

Vi er forøvrig knallfornøyd med vårt kjøp, i og med at vi fikk den herlige hunden vår billigere enn vi trodde, og det at han har underbitt gir han jo en god dose sjarm :) Vi skulle uansett ikke bruke den til utstilling, så det gjorde oss ikke noe at han var "defekt" - han er jo like frisk og fin selv om han har underbitt :D

Skrevet

Når de ikke holder rasestandarden og kan brukes til utstilling og avl av en eller annen grunn, skal de heller ikke selges til full pris.

Vi kjøpte hunden vår til halv pris fordi hun har feil farge og derfor ikke kan stilles/avles på.

Skrevet

takk for svar. I dette tilfellet er det liten størrelse og arr som er årsaken til at hun selges som familiehund. Vi kjøper uansett ikke denne valpen, egentlig litt tidlig for oss, og synes prinsippene rundt dette kjøpet/salget ikke blir helt riktige - selvom det er en nydelig valp.

Skrevet

Tror dere gjør rett i å vente litt når det ikke føles helt rett. Er jo en stor beslutning å skaffe hund, og koster jo en del også, så viktig at forholdene rundt kjøpet blir riktige. Det kommer garantert til å dukke opp nydelige valper når dere føler dere mer klare for hund, så det ordner seg nok ;)

Skrevet

Jeg tror faktisk det ligger i NKK's retningslinjer. At hvalper med utstillingsfeil nevnt i rasestandard, eller som av andre åpenbare årsaker ikke bør avles på eller kan stilles ut skal selges til max 2/3 av rasens pris. Dvs at om en rase ligger på 15000 pr valp skal en defekt-valp max koste 10000. Og det er jo rimelig, oppdretter har som oftest forholdsvis store utgifter til å fostre opp et valpekull, men bør ikke gå i pluss om valpene viser seg å avvike fra rasestandard eller lignende. Men de aller fleste seriøse oppdrettere selger valpene til under denne prisen dersom de ikke kan stilles/avles på. Halv pris er forholdsvis vanlig innenfor de rasene jeg opererer i (har kun familiehunder jeg og da).

Skrevet

Ja da, det gjør det nok:) Har egentlig planer til våren, vet at det det blir kull hos en dame som vi har snakket med tidligere (har sett på valper der før, for å se rasen Whippet).

Skrevet

Man får ikke automatisk redusert pris på en hund med utstillingsfeil - like lite som at man får en hund egnet for utstilling om man betaler full pris.

Feil som vil koste eieren noe (f eks kun en testikkel, som vil kunne kreve en operasjon)/er til ulempe for hundens funkjson i hverdagen er en annen sak og fører som regel til reduksjon.

At hunden er liten og har et arr, men ellers er funksjonsfrisk behøver ikke gi noe avslag. Det viktigste (etter min mening) for deg og hunden bør være fysisk og psykisk god helse. Er kombinasjonen god og gjennomtenkt, retningslinjer for avl av den gitte rasen fulgt, oppdretteren seriøs og tar valpejobben frem til levering (og gjerne stiller seg til disposisjon for valpekjøper etter levering) - er det DET du betaler for. Og det må jo du vurdere... :)

Skrevet

Hm, en som mener noe annet enn de andre. har ikke noe å si da, har bestemt oss for å vente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...