Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 Junior har fått en pusunge, den er nå 4 mnd gammel ca. Har den noe inne, men orker ikke ha den inne så mye for den promper helt forferdelig!!! Det er så synd!!! Får rett og slett pusteproblemer og brekningsreflekser når den har prompa og alle evakuerer rommet! Det er ille altså! Pusen virker frisk ellers?! Den fikk markkur for en mnd siden ca. Hva kan det komme av og hva kan vi gjøre??? Har høy terskel for å koste på masse tusen kroner i veterinærutgifter på en katt... Litt dårlig økonomi om dagen..
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #3 Skrevet 22. oktober 2011 Hva får den å spise/ drikke? Gir du f.eks pusen melk? Om det ikke er kostholdet som er problemet, så må du ta den med til dyrlegen. Det er ditt ansvar som dyreeier, og en kostnad du burde ha beregnet før du anskaffet deg katt. En kontroll koster som regel ikke flere tusen kr. heller..
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #4 Skrevet 22. oktober 2011 Du må se på kostholdet til pusen. Får den tørrfor eller våtfor? Ofte promper de mer av våtfor. Eller at han ikke tåler det foret du gir han, bytte merke.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #5 Skrevet 22. oktober 2011 Kjøp skikkelig kattemat til den :-) Det hjelper skikkelig! Kjøp noe mat fra dyrebutikken, vi bruker royal canin, vår katt hostet av eukanuba for eksempel. Vi kjøper en 10 kg sekk og bruker mindre penger på kattemat enn min mor som kjøper friskies. Vi kjøper mat 1-2 ganger i året, hun annenhver uke.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #6 Skrevet 22. oktober 2011 Slenger meg på rådet som flere andre gir her, og råder deg til å forsøke å bytte for til kattungen. Kan hende den harlitt sensitiv mage, og derfor reagerer på foret den får nå. Hvis det er en god dyrebutikk i nærheten av der du bor, kan de ansatte gi råd om hva slags for du bør prøve til kattungen. Dersom du ikke vil klinke til å kjøpe en gigantisk sekk med for med en gang, kan du kjøpe en liten pose, slik at du kan få testet om det virker før du kjøper en stor sekk. Selv om dyrebutikkfor kan være dyrere enn matbutikkfor, pleier det å tjene seg inn igjen over tid, fordi porsjonene ofte er mindre når katten får dyrebutikkfor. Vær nøye på å veie opp maten til kattungen, slik at den ikke får for lite eller for mye mat. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #7 Skrevet 22. oktober 2011 Er ganske sikker på at det har med mat og drikke å gjøre. Katten skal ha vann å drikke, og gi et godt fôr kjøpt på dyrebutikk/dyreklinikk, så tenker jeg dere får redusert prompingen
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #8 Skrevet 22. oktober 2011 Den får vann og tørrfor fra butikk, Sånn gul boks, vanlig merke. (husker ikke hva det heter akkurat her og nå, Friskies?) Men da skal jeg be sambo ta m en sekk fra dyrebutikken når han skal ordne påfyll av kattesand. =) Han spiser forresten veldig mye! Prøve med å veie opp.. Synes han maser på mat hele tiden. HI
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #9 Skrevet 22. oktober 2011 Viktig med vann og tørrfor, ikke våtfor. Om du synes han spiser veldig mye, gi en markkur til. Mener de to første markkurene skal gies med 3 uker mellomrom. Hvorfor vet jeg ikke, men det var beskjeden jeg fikk av vetrinæren til katta mi.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #10 Skrevet 22. oktober 2011 ikke gi katten melk om du gjør det. hvilket for får den? kjøp kattemat på dyrebutikk, og ikke gi den blautfor
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #11 Skrevet 22. oktober 2011 Det er kostholdet som flere her sier. Det du får kjøpt på dagligvarebutikken er ikke bra mat for katten din. Det kan sammenlignes med gatekjøkkenmat, og hvis vi spiser det til hvert måltid så promper vi også hele tiden. Du får også en katt med dårlig helse, som røyter mye og bæsjen stinker grusomt. Hva skjer når katten blir syk? Skal du ta den til vetrinær da? Hvis ikke så burde du ikke hatt katt eller dyr i det hele tatt. Husk at det er et ansvar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå