Gå til innhold

søskensjalusi- hvordan er det i deres familie?


togutter-08og10

Anbefalte innlegg

Vi har to gutter med to år og 4 md forskjell. Minste blir et år i november. Storebror er veldig sjalu fortsatt, samtidig som han er veldig glad i og optatt av lillebroren sin. Han er veldig hardhendt i leken med lillebror. Hvordan skal jeg få han til å forstå at han ikke kan krabbe oppå lillebror? Har prøvd å forklare etc.. Storebror vil absolutt ikke dele lekene sine med lillebror heller. Hvordan er det i deres familier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er 21 mnd mellom jentene mine og den tiden du er i nå var et rent helvete!

 

Det gikk helt fint, ikke noe sjalusi eller noe frem til lillesøster var rundt 10 mnd og begynte gå, da begynte spetakkelet. Storesøster var rett og slett slem, kunne både dytte og slå, ville ikke dele på noenting, skulle sitte på samme fanget som lillesøster osv osv. Etterhvert ble jo den minste ganske herdet og tøff tilbake og det var hyling, krangling og nærmest slossing hele tiden. Måtte ha et øye på de bestandig.

 

Denne perioden varte til minste var drøye 1,5 år, hun var veldig tidlig med å snakke så på denne tiden begynte hun gjøre seg greit forstått samtidig som hun jo forsto hva storesøster sa og mente. Fra da har de vært bestevenner.

 

Nå er de 2,5 og 4 år og henger sammen som erteris, det skjer ikke at de leker med hver sine ting eller i hvert sitt rom, de leker alltid sammen. De krangler selvfølgelig innimellom, men overraskende sjelden. De leker veldig godt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to jenter, storesøster er 4 1/2 år, lillesøster er 1 år. Hittil har det vært lite sjalusi.

Lillesøster har den siste tiden begynt å si ifra når storesøster tar ifra henne leker, og dermed så må vi voksne forklare og mekle.

Jeg har også sett at storesøster kan erte lillesøster med leker, storesøster later som at hun skal gi lillesøster en leke, også trekker hun den tilbake, da blir det selvfølgelig ramaskrik.

Hvis lillesøster tar leker fra storesøster, synes jeg storesøster stort sett ordner opp fint selv, hun sier Nei i en fin tone, tar leken tilbake og ofte finner hun en annen leke til lillesøster.

Synes det er vanskelig å måtte irettesette storesøster så mye, men hun er jo så stor at hun skjønner at hun må dele, men hun forstår ikke alltid at lillesøster ikke skjønner at hun skal dele..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...