Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 Man skal jo ikke arve madrass pga faren for krybbedød. Men hva med voksiposen? Trekket vaskes jo, men selve dyna, burde jeg ta den på rens? Og er det nok? Brukte posen som storebror hadde, til lillesøster i går, men kjenner at jeg bekymrer meg litt for den krybbedødfaren...
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #2 Skrevet 22. oktober 2011 Du kan helt fint la søsken arve voksipose. Ikke la hysterien råde!!! Alle mine 3 barn har hatt samme voksipose, babydyne etc
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #3 Skrevet 22. oktober 2011 Skal man ikke arve madrasser ? Får man slik info på sykehuset?
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #4 Skrevet 22. oktober 2011 Tror ikke mange skifter voksiposer og madrasser for hvert barn de får. Jeg tror krybbedød er mer komplisert enn som så.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #5 Skrevet 22. oktober 2011 Man skal ikke arve madrasser utenfor familien. Står på hjemmesiden til Foreningen for Krybbedød at man kan forebygge krybbedød ved å ikke ha brukt madrass og at en brukt madrass gir åttedoblet risiko for krybbedød. Det er slikt man burde vite som mor og far.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #6 Skrevet 22. oktober 2011 Hva er forskjellen på at madrassen kommer fra søsken eller feks naboen?
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #7 Skrevet 22. oktober 2011 http://www.lub.no/madrass-til-spedbarnet
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #8 Skrevet 22. oktober 2011 Det har med gammelt gulp og tiss som kommer fra andre barn. Innad i familien så er dette ganske likt, men fra andre familier kan det være farlig for barnet å puste inn dette. Selv om madrassen er vasket og rengjort.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #9 Skrevet 22. oktober 2011 Det står jo også at det IKKE er madrassen som er skyld i evt krybbedød. Men kan være en medvirkende årsak ved andre årsaker. Ville ikke kjøpt brukt madrass av fremmede, men det er fordi jeg synes det er ekkelt at barnet ligger der andre har spydd, tisset osv.. Men for å sette det på spissen: Hvordan blir det med alle vognene som barna sover i? Mange kjøper brukte vogner, skal en ikke la barna sove i de da??
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #10 Skrevet 22. oktober 2011 Det er sikkert noe man burde vite som mor og far, vi fikk et nyfødt fostrebarn med to dagersvarsel og tenkte ikke på den delen akkurat da. Fikk arve seng av "søskenbarnet" med madrass, når det ble bestemt at han skulle bli fikk han egen send og ny madrass da.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #11 Skrevet 22. oktober 2011 Amen. Overhysteri hvis det ikke arves!!!!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #12 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg skal bruke pose igjen, men jeg skal sende den på rens først. Ikke pga krybbedødfaren men fordi jeg synes det er mest hygienisk, ny baby - ren pose.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #13 Skrevet 22. oktober 2011 Dyne kan du vaske i vaskemaskinen - på ullprogram. Fungerer så fint at:) Ikke noe spoblem å arve poser og dyner. De kan baskes og evt. fryses hvis du er hysterisk. madrasser er generelt vanskeligere å vaske!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #14 Skrevet 22. oktober 2011 Heller hysterisk enn å oppleve at barnet mitt blir en av de3 per titusen levendefødte barn i norge. som opplever krybbedød. Ja jeg ser også at tallet er så lavt at man lett tenker dett skjer ikke meg, men det skjer jo med noen.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #15 Skrevet 22. oktober 2011 Med den tankegangen bør man jo avstå fra å få barn i tilfelle noe skal hende dem. Barnet dør IKKE fordi det sover i en arvet vokipose!!!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #16 Skrevet 22. oktober 2011 Hei, takk for svar! Når jeg tenker meg om så benyttet jeg sjansen da det var steinkaldt i vinter (-15 og kaldere) til å lufte og riste posen godt. Skulle ta knekken på de fleste bakterier det? Er ikke så hysterisk egentlig, men akkurat det med gammel gulp/oppkast/tiss osv og bakterier iforhold til krybbedød synes jeg det det er verdt å vurdere litt i forhold til. Vaskemaskina vår har ullprogram på 35 grader, redd det blir for varmt for å vaske posen der. Dessuten vil ikke de bakteriene jeg snakker om bli borte på 35 grader uansett. Jeg er ikke så dreven på rensing og hvordan det foregår, hvordan funker det egentlig? HI
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #17 Skrevet 22. oktober 2011 Bruker ikke dere madrasstrekk og overmadrass? Våre madrasser fra sprinkelseng har aldri vært borti tiss eller gulp, takket være tisselaken, overmadrass og laken.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #18 Skrevet 22. oktober 2011 Skal ikke arve madrasser fra andre enn søsken på grunn av tiss, gulp o.l. og at dette har sammenheng med krybbedød - er du seriøs??? Større fare for krybbedød om du arver madrass fra noen utenfra familien? Finnes ikke logikk i det!!! Tiss er tiss. Gulp er gulp. DNA har da ingen betydning!!!!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #19 Skrevet 22. oktober 2011 Det har ikke med DNA å gjøre da vettu, men bakterie flora. Herregud lær deg litt da.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #20 Skrevet 22. oktober 2011 synes det blir for hysterisk jeg altså hvis ikke baby nr 2 kan arve voksi poser, lammeskinn, vogn og madrass fra baby nr 1. Voksipose kan vaskes og både trekk, overmadrass kan vaskes/renses. Snart kan vel ikke baby nr 2 ligge i samme magen som nr 1 har ligget i, den er jo brukt....
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #21 Skrevet 22. oktober 2011 Av hygieniske årsaker lærte vi i Jysk at madrasser, dyner og puter skulle ikke arves. Var ikke et salg triks, du kan jo tenke på hva som er i madrassen etter perioden som en unge har brukt den.... Lærte og at dyne og puter til barn med dun og fjær i, skulle vi unngå å selge. Ihvertfall puta, dette pga støv
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #22 Skrevet 22. oktober 2011 OG her i England selges det IKKE dyner fordi det er stor fare for krybbedød med dyner, men likevel bruker utrolig mange dyner i norge åp babyer og det går bra likvevel??? Rart dette her..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå