Gå til innhold

Spørsmål om sykepenger, NAV-dama eller noen andre


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært friskmeldt siden 1 juli (20 % sm fra 15 juni), før dette var jeg delvis sykmeldt i 4 mndr. Da må jeg altså jobbe 100% i 26 uker, for å ha tjent opp retten til å være sykmeldt i 52 uker igjen? Hvordan beregnes en foreldrepermisjon i denne perioden? Tjener man opp rettigheter da? Og hvis jeg blir sykmeldt etter 26 uker i full jobb, går ut i permisjon etter 16 uker, hva skjer da om jeg blir sykmeldt etter endt permisjon?

 

Syns regelverket er så vanskelig å forstå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Planlegger du å være sykmeldt da? Skjønner på en måte ikke helt hvor du vil hen?? Men på første spm: Ja, det tror jeg. Sykepenger gir foreldrepengeopptjening da det likestilles med arbeidsinntekt. Du får sykepenger etter endt permisjon.. Men hvorfor i alle dager du om despør tte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste at det skulle komme et sånt spørsmål. Fordi jeg er redd jeg ikke klarer å stå i full jobb hele svangerskapet, og fordi jeg fikk fødselsdepresjon med førstemann. Får jeg det denne gangen, klarer jeg ikke både et spedbarn og en treåring, og mannen min må være hjemme mer enn 14 dager etter fødsel. Da kan jeg stå i den situasjonen at jeg har brukt opp sykepengerettighetene og må over på i bestefall AAP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må være 100% friskmeldt for å opptjene ny rett til sykepenger. I det å være friskmeldt inngår også ferie og foreldrepermisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom du får fødselsdepresjon må far søke om å få overta foreldrepengene dine. Du bli da vel sykmeldt. Må du over på AAÅ en periode så får det vel så være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...