Gå til innhold

Jeg er faktisk enig i at små barn har det best hjemme og ikke i barnehagen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

men barnehagen er et supert alternativ for de som må sende barna avgårde.

 

Jeg forstår ikke den diskusjonen når det gjelder barn og barnehagen. Det er så mange foreldre som mener de må forsvare sitt valg om og sende barna i barnehagen virker det ut som. Hvorfor? Mener alle som sender sine 1 åringer i barnehagen at dette er det beste for barnet? Kan ikke skjønne at så mange mener det.

 

Barnehage er som sagt et bra alternativ som de fleste må bruke. For hvor mange har råd til å gå hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår du ikke at vi må forsvare det??? Det er jo fordi vi hele tiden får pepper for å gjøre det!! Og fordi veldig mange mener at det finns måter å være hjemme på uansett økonomisk situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at barnet har det mye bedre i barnehagen når de er så små, enn hjemme?

 

Jeg mener barnet har det bra i barnehagen, men hadde hatt det mye bedre i hjemme.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

06.38 her. Hvorfor gnåler du om dette? Hadde alle hatt et reelt valg så hadde nok langt flere valgt nettopp å være hjemme lenger, men det er ikke slik for mange familier. Jeg jobber i barnehage, har masse utdannelse og har jobbet i mange år. Har strekt permisjonen så langt jeg kan, men føler også at jeg har et ansvar for jobben min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min eldste ettåring hadde et sterkt sosialt behov, og jeg trenger ikke å forsvare det, men når jeg skriver det, så virker det kanskje som forsvar. så kanskje de du oppfatter som forsvar egentlig er at man forteller hvordan man selv ser saken.

 

Når det er sagt, så de antyder noen i barnehage/hjemme-diskusjonen at man er dårlige foreldre hvis man har barna i barnehagen ("Det er bra for barnet ditt at det kan gå i barnehage siden du ikke klarer å ta deg av det selv" - og den kan man bli litt lei av selv om man er trygg på sine egne valg)

 

Og man blir jo litt fanget i diskusjonen: Hvis man sier at barnet har det best i barnehagen, så "innrømmer" man at man er en dårlig forelder, og det vil jo ingen være. Men man kan jo heller ikke si at barnet har det best hjemme, for hvorfor er man da ikke hjemme med barnet sitt?

 

Jeg har hatt mine to eldste i barnehagen fra ettårsalderen. Jeg kan forsikre deg om at barna hadde vært ute av barnehagen rimelig raskt hvis de ikke hadde det bra der.

 

Jeg respekterer at andre vil være hjemme litt lenger med barna, og jeg tror ikke nødvendigvis det ene er bedre enn det andre, bare forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje på tide å slutte å se så svart hvitt på det nå?

 

Jeg var ei som var veldig skeptisk til det med 1 åringer og bhg og grudde meg til å sende jenta mi dit da,men fant fort ut at hun trengte den stimulasjonen og det sosiale. Jeg var veldig overbeskyttende første stunden, men så at det ble bedre om jeg ikke var det.

Ble overraska av dette, men er vandt til det nå. Om hun i dag ikke får dra i bhg så merkes det utrolig godt på henne etter 1-2 dager.

 

Det er vel indivinduelt med barn som med oss voksne også, ikke alltid svart hvitt vel?

 

Noen barn trenger lenger tid på å venne seg til bhg, og andre trenger å komme seg i bhg pgav veldig stort aktivitets behov og sosialt behov som foreldre alene ikke klarer å dekke alltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener hele diskusjonen egentlig er helt bak mål. Delvis fordi man er i ulike livssituasjoner, men mest fordi barn er så utrolig ulike. Jeg er så kjempeheldig å ha fått fire svært ulike barn og har dermed virkelig lært meg hvor utrolig forskjellig barn virkelig kan være. Om en 1 åring har det best hjemme, eller i barnehagen (må ikke være 8-9 timer hver dag heller), er faktisk litt avhengig av personligheten til barnet. En god del 1 åringer har det helt klart best hjemme, spesielt dersom mor/far er flink til å komme seg ut og møte andre barn. En del 1 åringer tror jeg det er ganske hips om haps for, de har det like bra uansett. Men noen 1 åringer har det faktisk best dersom de får være litt i bhg også. For min del er det ikke noe å diskutere en gang. Man kjenner barna sine best selv, og man merker jo fort hva som passer best for det enkelte barnet, og ser hva man klarer å få til rent økonomisk.

 

Konklusjonen min er da altså: Noen barn har det best hjemme, noen best i bhg (men ikke 8-9 timer hver dag, det tror jeg oppriktig talt ikke noen 1 åringer har best av), og for noen spiller det ikke noen rolle. Det kommer rett og slett an på barnet, fordi barn er ulike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...