Gå til innhold

Help! Husker ikke tittel på film.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Filmen er tysk, og handlingen er under krigen.

Husker ikke så mye, men det var noe med at de dykket/gikk gjennom isen, det var noe granatgreier og en fyr som slengte seg over granaten for å hindre den i sprenge resten av gruppa i stykker osv.

Ironisk nok synes jeg dette var en veldig god film, men jeg husker altså ikke navnet :[

 

Halp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Både jeg og samboeren er sikker på at den er tysk.

Det var noe med et slags akademi(?) for menn under krigen.

Og hos oss begge ligger et eller annet med "horrible" og "winter" og lurer i bakhodet. Om det er tittel vet jeg ikke, men vi har saumfart imdb. Virker som filmen ikke eksisterer! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at han som hopper på granaten egentlig har det ganske fælt på det stedet, fordi han blir hundset med og latterliggjort siden han er sengevæter? Så han gjør det på en måte bare for å få slutt på alt sammen?

 

Hvis så, har jeg sett den - og prøver å vri hjernen på hva den heter for noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meg over her som nevnte det med sengevæteren... Kan det ha vært NaPolA (tror den heter Before the Fall på engelsk)?

 

:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 17:12, tror det da er en ganske ny film som handler om unge HitlerJugend-gutter som er på en streng internatskole. En av dem blir veldig deprimert og gjør det han kan for å ta livet av seg. Kommer heller ikke på akkurat nå hva den heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det helt sikkert NaPolA. Den er fra 2004 :)

 

Jeg leste om den på tysk Wikipedia nå, filmen har i alle fall med en som kaster seg på en granat (og han er sengevæter, og lederne latterliggjør ham fullstendig og tvinger de andre til å tisse på madrassen hans osv, han blir jo helt ødelagt av det).

 

Hilsen 17:12 :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Jeg kjenner til den under tittelen Der Führers Elite.

 

"Når den unge bokseren Friedrich får sjansen til å bli student ved en Napola, en streng, patriotisk eliteskole, ser han det som en sjanse til å komme vekk fra fattigdommen og sin antinazistiske far. Det er i Berlin sensommeren 1942, og Friedrich skaper seg raskt et navn i bokseringen. Hans patriotiske overbevisning kan man ikke ta feil av, og samtidig utvikler han et nært vennskap med guvernørsønnen Albrecht, som ikke er like overbevist om nazismens overlegenhet. Når Albrecht etter en voldsom, blodig kamp tar den farlige beslutningen å vende ideologien ryggen, må Friedrich velge mellom å trosse regimet og hjelpe sin venn, eller gi etter for ondskapens makt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme filmen... men det står utrolig lite om den på norsk. Kjente f.eks. ikke filmen igjen fra det der sammendraget.

 

Kan du tysk, står det mye mer utfyllende om handlingen på tysk Wikipedia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...