Gå til innhold

trodde vi hadde rett på barnehageplass så lenge barnet er over 2 år???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har barnehageplass altså men har flyttet, og ringte kommunen, de mente vi ikke har rett på plass før neste år! (August)

Tar meg to timer å levere i barnehagen hun går i nå og blitt "tvunget" til å redusere stillingen min fordi jeg umulig kan jobbe 100 % for å rekke barnehagen...

 

Men hva om vi hadde flyttet fra nordnorge liksom... Hadde vi ikke fått plass da heller?

Skjønner ikke dette systemet jeg...

Hun jeg snakket med i telefonen var dritfrekk mot meg fordi jeg ikke visste om denne kommunens regler. Som om jeg kan vite alle detaljer som er forskjellig fra er vi bodde før?

 

Det må da gå an å løse dette? :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søkte dere innen fristen? Om man ikke søker innen søknadsfristen så har man ikke krav på plass.

 

Jeg flyttet etter at fristen var gått ut og jeg måtte "mase" meg til en plass her vi bor nå. Slik er systemet. Er fristen gått ut og plassene er delt ut så får man ikke plass om det ikke er ledige plasser igjen.

 

Men dere kan ringe rundt til barnehagen(e) og be om å få stå på venteliste i tilfelle noen sier opp iløpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må da skjønne at de kan ikke ha ledige plasser bare i tilfelle det kommer en midt i året og trenger. Når alle de som har krav på plasser har fått gir de ut resten til de på venteliste.

Reglene som gir en rett på plass gjelder under hovedopptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kun krav på plass i den kommunen du er bosatt i på et gitt tidspunkt. Vet ikke hva den datoen er, men det kan du sikkert google :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en kjent sak at retten til barnehageplass kun gjelder om man søker i hovedopptaket. Dermed har du selvfølgelig ikke rett på noe som helst.

 

Du skulle søkt plass før fristen for hovedopptaket gikk ut, Og du ville da vært garantert en barnehageplass. Du må da skjønne at barnehagene må fylle opp plassene de har, de kan ikke bare ha de ledig i tilfelle noen med et barn over ett år trenger plass helt plutselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, du har krav på barnehageplass, men de lar det jo ikke stå åpne plasser året gjennom i tilfelle det kommer noen tilflyttende.

 

Du får garantert plass neste hovedinntak, også må du jo sende inn en søknad og håpe noen flytter fra kommunen du har flyttet til så det åpner seg en plass midt i året.

 

Her jeg bor er det løpende inntak hele året, dvs at de fyller jo alle plassene i august, men om noen slutter eller flytter får noen som har søkt plass utenom hovedinntaket den plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem selv. Skal flytte for å komme nærmere jobb, slik at barnet slipper så lange dager i bhg. Men blir nok dessverre ikke noe flytting før til sommeren igjen, dette fordi vi ikke får bhg plass i kommunen vi skal flytte til. Er lang venteliste. Og det er som andre sier; ja vi har rett til bhg plass, men dette gjelder ikke før vi søker ved hovedopptak igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det er en søknadsfrist, og at barnehagene selvfølgelig er fulle. Men trodde at noen barnehager tok inn et ekstra barn om nødvendig.

 

Det får bare være et problem foreløpig dette da.. Jeg fikk vite i juni at vi måtte flytte. Trenger ikke utdype hvorfor. Og fikk solgt i august og flyttet nå i oktober. burde nok tenkt på det med en gang vi vikk kjøpt for en mnd siden men....

for sent nå...

 

noen som vet om ergler om prioriteringer?

Jeg har en kronisk sykdom. Har hørt at legen kan skrive prioritering? Eller stemmer ikke dette?

Kan barnevernet skrive prioritering? (Har kun hatt kontakt med dem ang avlastning altså...)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes prioriterte plasser, men igjen deles disse ut ved hovedopptak, men det kan få deg lengre fram på ventelista.

For det er ikke bar å ta inn et barn ekstra, det er regler for hvor mange barn en kan ha pr voksne, og alle barnehager er godkjent for et bestemt antall barn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant at kommunen er nødt til å ha noen "kriseplasser", men de brukes i kriser. Altså om et barn havner i krise og trenger plassen av en grunn, eneste tilfelle jeg vet om hvor dette skjedde var da et barn på 2 år ble seksuelt misbrukt og måtte flyttes.

 

Spørs om dere kommer inn uten denne ordningen, dere høres jo ut som en greit fungerende familie og det er veldig begrenset med slike plasser. Mener de sa det var 2 slike plasser tilgjengelig i vår kommune.

 

De kan ikke bare ta inn et ekstra barn ved behov, for da blir de for mange barn pr voksen i barnehagen. Er veldig strenge regler for dette også vet du, og de kan ikke ansette flere i barnehagen fordi dere trenger plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...