Gå til innhold

Hjelp! Babyen min på 7mnd kaster opp masse! Hva gjør jeg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Trenger litt hjelp. Førstegangsmamma.

La gutten min kl halv sju og kl 8 våkner han og det er spy i hele senga, og utover hele han! Tar han opp og skifter osv. Og mens jeg har han i armkroken begynner han å spy igjen. Nå har han spyd ca 6 ganger og han er helt utkjørt, men vet ikke om det er pga av oppkast eller at han er trøtt!

Nå sover han på brystet og sovnet uten smokk til og med.

 

Til kvelds så spiste han avokado for første gang, sammen med banan som han er vant med. Fikk smaksprøver av avokado da han var rundt 5 mnd. Reagerte ikke da, men det var bare en teskje eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være noe han har fått i seg utenom. Krabbet på gulvet. Smitte. Ikke gi han mer mat før i morgen. La magen roe seg. Kun gi drikke, men ikke mye av gangen. Det kan provosere magen. Ingen fare enda om det kun er oppkast som kommer (ikke blod).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis babyen min hadde spydd så masse hadde jeg faen ikke logga meg på nettet, jeg hadde ringt legevakta og forhørt meg!

Avocad er forøvrig regnet som en nøtt! Nøtter er ikke babymat.

De kan reagere med kraftig allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke peiling på hvor mye væsketap en 7 mnd gammel baby tåler.

 

Du kan jo ringe legevakten å høre. Prøv iallefall å få i han litt drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi brus uten kullsyre eller annen søt drikke - Barnet mitt nektet vann da hun var på samme alder og kastet opp:) Ikke så rart, siden det ikke fjerner oppkastsmaken:)

Det viktigste er at de får i seg litt væske:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sannsynligvis noe han har fått i seg, så jeg ville ikke stresset med det hvis det gir seg i løpet av natten.

 

Avocado er noe av det letteste å fordøye for barnemager, vi startet faktisk med most avocado og banan til vår lille. Så den som skriver her at det er en nøtt, tar grundig feil. Tror noen sjelden reagerer med oppkast pga avocado.

 

Eneste grunnen jeg kan komme på for å ringe legevakten når det gjelder oppkast, er hvis det er i forbindelse med meget høy feber eller kraftig oppkast over flere døgn. Legevakten tar neppe inn et barn som "kun" kaster opp, pga smittefare.

 

Forsøk å la magen hans roe seg, og gi han litt å drikke etterhvert. Men ikke la han få mange dråpene av gangen, fordi da kommer det bare opp igjen. Vi var en gang på sykehuset pga feber, oppkast osv, og da måtte vi 5 ml saltvann hvert 10.min. Fikk ikke lov til å gi mer, fordi da trodde de det kom opp igjen.

 

God bedring til den lille, og det er sikkert ikke noe å bekymre seg over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at: Er du usikker og redd for barnet ditt, så stoler du på magefølelsen du har nå og ringer legevakta slik at lege får se på barnet. Hadde det vært min lille hadde jeg ikke vært i tvil om å gjøre det en gang. Det gjør jeg hver gang jeg er bekymret og vi får alltid komme.

 

Hvem vet hva det kan være.. Det kan være alt og ingen ting - greiere å få det avklart med lege enn på DIB??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring lege å hør.

Et tips er å kjøpe GEM. Du får den i pulver form på apoteket, det er salter og mineraler som en trenger når en har diare og/eller oppkast.

Lurt å ha i hus. Den er for barn.

 

Hilsen en annen 3 barnsmamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rist ut kullsyren i farris og bland dette 50/50 med eplejuice/most.

Dette binder magen og hjelper hvis h*n er kvalm.

Nettopp hatt en runde med magevirus her i huset.

Det viktigste er å få i barna væske så de ikke blir dehydrert.

 

Har h*n feber?

 

God bedring til den lille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...