Gå til innhold

Noen arbeidsgivere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva setter dere pris på på et jobbintervju? Litt rart spørsmål kanskje, men jeg har virkelig søkt på drømmejobben, og vil gjøre mitt aller beste for å gi et godt inntrykk. Har dere noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke AG, men har vært med i endel jobbintervjuer.

JEG liker at folk faktisk spør om forhold ved jobben og om arbeidsstedet/miljøet osv. Folk som bare svarer på det vi spør om og som ikke viser noen egeninteresse for å søke kunnskap og informasjon har jeg mindre tilovers for!

Setter også pris på at man kan ha en SAMTALE under intervjuet, altså at det ikke bare er enetale fra kandidaten eller fra AG.

Skrevet

Ja spør om arbeidsmiljø, om det er mye nyansettelser og hvorfor (gjennomtrekk eller utvidelse), om det er et formelt arbeidsmiljø eller ikke, hva de mener kreves av den de skal ansette.

Vær forberedt og vit mye om firmaet, både hjemmeside, og ellers.

Ha med deg en perm med dine attester osv, et sett som er ferdig kopiert, hvis du ikke har sendt dette med søknaden.

Ha gjerne noterte spørsmål med deg til intervjuet.

Skrevet

Et skikkelig håndtrykk når jeg hilser på vedkommende, blir helt matt når jeg hilser på en slapp hånd...

At vedkommende er blid og utadvendt. At han/hun ikke snakker i munnen på meg. At du har referanser som jeg kan ringe til (minst 2). At samtalen mellom oss flyter lett. At vedkommende gir inntrykk av at hun er en som stiller opp ekstra ved behov.

Skrevet

Jeg har vært arbeidsgiver og hatt en del intervjuer. Nå jobber jeg med å blant annet forberede ungdom til jobbintervjuer. Du skriver ikke hvor gammel du er, men i hovedtrekk bør du huske på:

Forberedelse:

- Som nevnt over her: skaff deg kunnskap om fimaet, slik at du faktisk har noe reelt å spørre om, og slik at det virker som om du søkte målrettet på akkurat denne jobben.

- Og ja, ta med deg et sett kopier av alle papirer, som CV, vitnemål og attester. Les også over disse papirene, da intervjuer kan spørre om karakterer eller fravær. Vær da ærlig, men ikke skyld på andre enn deg selv.

- Finn klesplagg som representerer deg, som er behagelige å ha på, og som er rene og ikke for prangende.

Les også denne linken, den er fin: http://3.bp.blogspot.com/-OqGZzvCEihQ/TbU8...AAAAAAKCM/6YQyea8eUsg/s1600/Miranda_Kerr.jpeg

Det viktigste er at du er deg selv og virker naturlig, at du har et fast og målbevisst håndtrykk, at du har øyekontakt med de som skal føre intervjuet, og at du forteller at du er nervøs, dersom du er det. Husk å ha med deg telefinnummer til referansepersoner dersom du ikke har oppgitt dette fra før av, og sørg for at referansepersonene er personer som faktisk har noe positivt å si om deg. :) Det er også viktig å vise at du er oppriktig interessert i denne jobben.

Jeg fikk inn en kar til intervju som slang seg ned på en stol, satt en påbegynt colaflaske foran seg på bordet, lot lua være på, og han hadde en holdning som gjorde at jeg fikk følelsen av at han forventet at jeg skulle underholde han, eller noe. Det ble et kort intervju, og jeg gadd for å være ærlig ikke å gi han beskjed om at han ikke hadde fått jobben en gang. Hun som fikk jobben var hun som ringte på forhånd og spurte om det var en reell åpning til jobben, om hun kunne komme for å prate med meg og se seg om litt, og som skrev en hyggelig søknad, og møtte opp på intervjuet med et håpefullt smil.

Lykke til på jobbintervjuet! :)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen:-)

Jeg er 27, for deg som lurte:-)

Dette er en jobb jeg er kvalifisert til, både utdanningsmessig og erfaringsmessig. Jeg har lest meg opp om firmaet og det virker kjempespennende. Jeg er utadvendt og positiv som person, og har ikke problemer med å snakke med folk jeg ikke har møtt før.

Forrige intervju (der jeg jobber nå) gikk kjempefint, og hun avlyste faktisk andre intervjuer for å ansette meg. (Grunnen til at jeg nå søker nye jobber, er at vikariatet mitt går ut.)

Vitnemål har jeg kopier av, men ikke attesten fra forrige arbeidsgiver, så det var bra at dere minnet meg på, tusen takk:-)

Jeg er selv veldig bevisst på det å ha et fast håndtrykk, så det skal jeg klare å huske.

Kan man spørre om ting som arbeidstider, betingelser etc.? Har selvsagt ikke tenkt å spørre om lønn, regner med det kommer av seg selv.

Tusen takk for svar alle sammen. Skal lese på linken nå:-)

hi

Skrevet

Ja, og referanser har jeg, bl.a. min nåværende arbeidsgiver som virkelig er fornøyd med meg og som så gjerne ville beholdt meg om det hadde vært mulig:-)

hi

Skrevet

Hmmm, det var bilde av Miranda Kerr på linken;-)

hi

Skrevet

Hahahaha, jeg må le. Jeg kikket på en tråd her inne i stad og lurte på hva det var snakk om, da jeg ikke kjenner til Miranda Kerr. Så jeg kopierte linken og prøvde å lime den inn i adressefeltet fo å sjekke det ut. Jeg fikk bare en feilmelding. Og så må det ha gått galt når jeg har prøvd å lime inn linken til deg, og limt inn den forrige kopierte adressen. Sorry. :D Og jeg som alltid dobbelsjekker slik... Men nå fikk i alle fall jeg en god latter.

Her er den riktige linken:

http://www.aftenposten.no/jobb/guide/article2832940.ece

Hilsen 21.53 (som ler flaut ennå)

Skrevet

Haha jeg syns det var litt skjønt, jeg;-)

Takk for riktig link, da skal jeg ta en titt på den:-p

hi

Skrevet

Dere, jeg lurer på en ting til:-)

Hvis søknadsfristen på en jobb har gått ut for ca. 1,5 uke siden, og man har blitt innkalt til intervju på en annen jobb, kan man da ringe til den første og vise interesse og høre hvordan det går i prosessen, og gi beskjed om at man er innkalt til et annet intervju? Eller er det frekt?

Jeg er jo da innkalt til intervju på en jobb, men den andre jobben jeg har søkt (som jeg er helt "perfekt" kvalifisert til) er den jeg har mest lyst på.

hi

Skrevet

Ja du kan spørre om når de tenker å kalle inn til intervju, hvor langt tid de tenker å bruke på prosessen og si at du er veldig interessert men skal også inn på andre intervju.

Andre tips fra meg:

Lønn er helt legitimt å spørre om. Det er selvfølgelig viktig å vite sånt. Samme med arbeidstid.

Under intervjuet setter jeg pris på at kandidaten er åpen og ærlig, gir et fast håndtrykk og virker interessert. Jeg ønsker positive og humørfylte mennesker, som typen "alt ordner seg", og at en er villig til å strekke seg litt for å yte en bra tjeneste / jobb.

Vær presis og spør når innstillingen skal være, og om alle får tilbakemelding eller ei. Så slipper du unødig å tenke på det i etterkant.

Som de andre her også nevner, ha referanseperson og nummer klart + kopier av vitnemål og attester.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...