Sebbelita Skrevet 21. oktober 2011 #1 Skrevet 21. oktober 2011 Vi har ikke hatt barnebursdag for gutten vår før, bare besøk av noen nære venner og familie. Nå blir han 4 år, og vi lurer litt på å invitere unger fra barnehagen. Men, han har bursdag 2. januar. Dette er en mandag, og da lurer jeg litt på når det er best å ha bursdagen?? En søndag ville gjerne passet best, men er det dumt å invitere til bursdag 1. januar? Om vi har det mandagen, når klokkeslett er best? Barna mine legger seg sju, og det gjør nok mange andre også, men kanskje greit å være oppe lenger på en bursdag? Synes kanskje det er dumt å vente helt til helga etter, eller? Så lurer jeg også litt på hvordan velge ut hvem som skal inviteres? De er 21 barn på avdelingen, og med foreldre blir det veldig mange i vår lille stue......
Pittamitta Skrevet 21. oktober 2011 #2 Skrevet 21. oktober 2011 Lørdagen etter fra 12.00 -14.00 :-). Ikke ha bursdag etter bhg tid,anbefales IKKE. Hadde nok ikke invitert "ukjente" i bursdag 1.nyttårsdag,er vel ofte familiedag også det.
4-søte-små Skrevet 21. oktober 2011 #3 Skrevet 21. oktober 2011 Enig med hun over ang tidspunkt! Du kan gjerne invitere de andre ungene som er like gammel som ham? Evt alle guttene eller de guttene som er like gammel?
3 er nok! Skrevet 21. oktober 2011 #4 Skrevet 21. oktober 2011 Jenta vår har bursdag 3. januar. Har ikke tenkt på dette med barnebursdag enda, men jeg kommer definitivt til å feire det lørdagen eller søndagen etter. Vi kommer også til å leie et lokale, barnehagen eller noe annet som ikke er så dyrt slik at de foreldre som ønsker kan være med. Det er jo mange barn som gjerne vil ha mamman eller pappan sin der, dessuten er det kanskje hyggelig og sosialt for foreldrene også, som kanskje ikke prater så mye med hverandre i hverdagen? Men det er kanskje bare meg som tenker slik, jeg vet jo at jeg til tider kan være oversosial... I barnehagen til jenta vår er det regler på dette med barnebursdag. Det er alle på avdelingen eller ingen (små avdelinger), om man skal gjøre det annerledes må invitasjoner deles ut utenfor barnehagen. 21 barn er mye, hva med å bare invitere guttene?
Fire småtroll Skrevet 21. oktober 2011 #5 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg ville også lagt det til helgen etter når de er såpass små (når de kommer i skolealder er det greit å ta det på ettermiddagen). Jeg ville bedt enten alle fra samme årskull, altså både gutter og jenter født samme år, eller alle guttene. Når de blir 4 år det er ikke så mange foreldre som er med, bare til de mest sjenerte ungene. Min erfaring er at det er under halvparten av foreldrene som kommer inn for å få en kopp kaffe mens ungene leker.
MrsBlidfis Skrevet 22. oktober 2011 #6 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg ville valgt helga etter bursdagen hans.. Og når det gjelder hvem som skal inviteres så kommer det helt ann på om barnehagen har noen regler på dette? I vår bhg er det ikke lenger lov å dele ut invitasjoner i barnehagen, det må vi gjøre utenom.. Du kan jo f.eks be alle guttene? Eller hele årskullet?
Gjest Filifjonka Skrevet 22. oktober 2011 #7 Skrevet 22. oktober 2011 Ikke ta det etter barnehagetid. Det blir for sent, og ungene blir så fryktelig trøtte dagen etter. 1. januar er også en dum dag. Utsett det heller til helga etter. Når det gjelder hvem du skal invitere: Ikke utelat noen av en naturlig gruppe. Du trenger ikke be alle på avdelingen, naturligvis. Men be for eksempel alle på samme alder (=født samme år) eller alle av samme kjønn i barnehagen. Eventuelt alle av samme kjønn på samme alder.
Alba44 Skrevet 22. oktober 2011 #8 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg synes lørdager og søndager er best, så ville ventet til helgen etter. F.eks. kl. 1300-1500. Enig med Filifjonka ang. hvem dere kan be.
Lemonia Skrevet 23. oktober 2011 #9 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg ville unngått 1. januar. Det er jo en helligdag, for i vår familie er det den dagen vi spiser den store nyttårsmiddagen og har hele familien samlet. Jeg gjør mye for at barna skal dra i bursdager de er invitert i, men slike spesielle dager går foran barnebursdager. Ellers synes jeg helgedager er best for de minste barna. Det blir fort sent og slitsomt å ha bursdag på ettermiddager. Du bør jo ha det tidlig kl 18 for at folk skal rekke å komme hjem fra jobb, og da varer bursdagen til 20 og det blir sent for mange. Jeg ville nok dratt med sønnen vår likevel, men det hadde blitt mye stress og ikke ideelt. For deres del ville jeg ventet til helgen etter bursdagen hans. Det må jo ikke være på selve dagen. Sønnen min har bursdag på en torsdag og han skal ha selskapet lørdagen etter. Vi skal invitere alle guttene (da blir det et veldig greit skille slik at ingen føler seg utelatt samtidig som det ikke blir så fryktelig mange).
Gjest mphs Skrevet 23. oktober 2011 #10 Skrevet 23. oktober 2011 Kanskje greit å bruke helger til de minste, men ellers syns jeg at det er best å ha bursdagen den dagen de har dag. Også i ukedagene. F.eks 16.30-18.30. Ikke artig å måtte bruke alle helgene til barne bursdager. Når de går på skolen er det bare å ta med hele gjengen rett fra sfo.
olla Skrevet 24. oktober 2011 #11 Skrevet 24. oktober 2011 jeg ville hatt lørdag eller søndag helga etterpå. Ang valg er dette aldri enkelt. Men det sier seg selv at 21 barn blir for mange. De han leker mye med?? Spør gjerne personalet visst du er i tvil, de hjelper nok gjerne.
Bad habits har tre små Skrevet 24. oktober 2011 #12 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg stemmer for helgen etter. Lørdag eller søndag fra 12 til 14 feks. Ofte er barna slitne etter en barnehagedag, så jeg synes det er best å ha bursdagsfeiring i helgene. Når det gjelder hvem du skal be, så synes jeg det er greit at foreldre og barnehage blir enige om noen "kjøreregler" for å unngå at noen blir holdt utenfor. Jeg synes det fungerer fint å feks invitere alle barna fra samme årskull (fra avdelingen). Min erfaring er at det er noe som er enkelt for alle barna å forholde seg til også. Er det veldig få fireåringer på din sønns avdeling, ville jeg vurdert å invitere alle guttene. Man må jo begrense seg (med mindre man har veldig stor plass), så å gjøre en utvelgelse basert på alder eller kjønn er "fair".
Sebbelita Skrevet 24. oktober 2011 Forfatter #13 Skrevet 24. oktober 2011 Takk for svar og synspunkter alle sammen Da går vi for helgen etter, og så skal jeg spørre i barnehagen om det er noe som er vanlig å gjøre ang hvem man ber Ellers går vi nok for årskullet hans tenker jeg. De kjenner han best også siden de var lengst sammen på den forrige avdelingen. Er litt spent på om han blir invitert i noen bursdag i høst også......
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 26. oktober 2011 #14 Skrevet 26. oktober 2011 Det er ikke sikkert foreldrene blir med, bare så du ikke "regner med" ekstra hjelp... Vi hadde fireårsdag med alle i årskullet i våres, og de mest sjenerte jentene hadde problemer med at mor og far skulle gå, men det var på en måte en selvfølge at de gikk allikevel. Vi hadde feiringen en lørdag fra 12- 14. Veldig passe! Skal ha treårsdag for nestemann snart, og da inviterer vi også hele årskullet (underkant av 10 barn), og da kommer jeg til å skrive på invitasjonen at foreldre kan være med hvis de ønsker det.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 26. oktober 2011 #15 Skrevet 26. oktober 2011 Det med at foreldrene er med er tydeligvis veldig forskjellig fra sted til sted. Hos 4 åringen min sin bursdag var alle foreldrene der.10 stk altså. Jeg hadde tatt høyde for det heldigvis. I den neste bursdagen som det kom 8 barn var også alle foreldrene med. Til helga skal vi i en bursdag til og jeg kan godt tenke meg at alle foreldrene blir der også. Mulig vi er en foreldregruppe som går veldig godt overens både damene og mennene for det er alltid en veldig god stemning og vi benytter sjansen til å prate om alt som har med barna og barnehagen å gjøre. Veldig koselig faktisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå